###VARNING###

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Det här verkar vara ett fall för allmänna reklammations nämnden ARN info finns hos din konsumentvägledare i din kommun. Kom ihåg och skriva sakligt och en utömmande beskrivning då det sitter både vanliga människor och proffs i nämnden.

    mvh Lennart

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      hmmm...var kanske därför alla mina furcifer och tropheus kala island kolade vippen......aquainteriörs anti-bakterie var den enda medicin innehållande nifurpirinl som jag kunde få tag på den dagen. Dock lite konstigt att inte mina tr. duboisi maswa dog.....
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #18

        är 10 ml per 90 liter vatten den felaktiga dosen?
        Skall själv ta en sväng till Bauhaus (som har deras produkter) i morgon, och då skall jag kolla in medicinförpackningarna/flaskorna.
        Anders L

        Kommentar

        • RiTu
          Användare
          • August 2005
          • 15

          #19
          Ett mått dvs 25 ml/90l är FEL och står på flaskan
          RiTu

          Kommentar

          • RiTu
            Användare
            • August 2005
            • 15

            #20
            Håller med om att det är konstigt att vissa arter klarar sig bättre.Callochromis klarade sig alla.Men det känns väldigt frustrerande när pigga fiskar plötsligt slutar simma lägger sig på botten o viftar med stjärten.Kollade på flaskan mer än en gång innan jag började byta vattnet.75% var döda kvällen efter dom få som är kvar gömmer sig fortfarande vid botten,dör säkert även de.
            RiTu

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Kan bara saga att jag tycker att det har ar bra och viktig information.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • eduardo
                Användare
                • January 2005
                • 15

                #22
                den här frågan måste enligt min uppfattning tas i allvar om man vill stoppa allt "fiflet" i framtiden men jag ser att här inne är inte alla övertigad om preparatet är dålig eller inte.
                man som konsument har rätt om man upptäcker att något är fel, detta är ett dyrt hobby och jag tycker att man kan inte stå i maskopy med dom som gör fel.
                tack för modet RiTu och tack för informationen

                Kommentar

                • RiTu
                  Användare
                  • August 2005
                  • 15

                  #23
                  Medicnen i sig funkar men dödlig vid så stor överdos som 2,5ggr.Det största felet är att företaget är så arrogant att man inte blixtåterkallar de preparat som är ute och slår medicinen i de nya flaskorna med 10ml mått de påstår är på gång. De fick info om felet minst 1 mån innan min olycka,den hade alltså aldrig inträffat om de agerat som de skulle.De försöker även flytta skuldbördan och påstår att jag varit ouppmärksam då jag inte läst dosen på förpackningen utan bara på flaskan.Inget om dosering står heller i den medskickade bruksanvisningen endast att det kan va bra o salta vattnet för att minska stressen.
                  o som jag saltade.
                  RiTu

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

                    #24
                    Svar från Aqua Interiör
                    Följande inlägg bifogas som ett direkt svar från Aqua Interiör AB, då de uppmärksammat diksussionerna i forumet och vill bemöta det hela.

                    Vidare diskussioner kring eventuella felaktigheter bör tas upp direkt med Aqua Interiör, så att de får en chans att svara och åtgärda eventuella felaktigheter efter sakliga grunder.

                    Vi kommer att be Aqua Interiör AB om en uppföljning i ärendet, då NCS anser att det är viktigt att produkter som finns ute i handeln ej kan misstänkas vara felaktigt uppmärkta och medföra risker av feltolkning.

                    ----

                    Med anledning av tråden i forumet vill vi ge vår version av det inträffade

                    På tre ställen kartongen, bruksanvisningen och flaskan står mycket tydligt att det bara är avsett för kallvattenfisk. Jag skulle aldrig våga använda ett dylikt preparat till känsliga tropheus arter. Tittar du i bruksanvisningen varnas där särskilt för känsliga fiskarter som stör och guldid. Koi och guldfisk klarar t.ex en andra dos efter 4 dagar, och då är det en stor säkerhetsmarginal så de även klarar en stor feldosering eftersom folk ofta inte vet hur mycket vatten deras damm har.

                    Angånde märkningen står det på kartongen 10 ml /90 liter vatten vilket är riktigt. På flaskan står det 250 ml till 2250 liter vatten, vilket också är riktigt. Måttet är TYDLIGT märkt med 25 ml vilket ger att 10 fulla mått blir hela flaskan och då räcker det bara till drygt 1000 liter vilket är lätt att räkna ut. Problemet är att Interpet som tillverkar medicinen inte meddelade oss när de ändrade storleken på doseringsmåttet från 10 ml till 25 ml. Vi håller med om att det är olyckligt och det har ändrats så det tydligt framgår på alla våra flaskor. Jag tycker nog att bruksanvisning, kartong och medicin skall förvaras på samma ställe. Hade kunden då tittat på
                    förpackningens dosering och/eller läst på flaskan att 250 ml räcker till 2250 l hade det inte kunnat vara något problem. Det står också på vår hemsida där du kan ladda ner bruksanvisningen om du är osäker.

                    Någon i tråden skriver också om UV enheter. Han skriver inte hela sanningen, eller glömmer en del . UV enheterna hade använts i saltvatten under högre tryck än vad som specificerats. Jag hade också varnat kunden innan de installerades, att vi inte kunde garantera funktionen då vi inte hade någon erfarenhet av våra UV ljus i saltvatten. Även här stod det i bruksanvisningen att de var avsedda för trädgårdsdammar. Saken anmäldes till elsäkerhetsverket som gav Aqua Interiör rätt och avskrev ärendet.

                    Ovanstående visar hur viktigt det är att använda produkter vad de är avsedda för. I bägge fallen står det tydligt vad de skall användas till. Om de används till andra ändamål måste det vara användaren själv som är ansvarig.

                    Det kan i mitt tycke inte vara producenten, eller importören som är ansvarig om deras produkter används för något, de inte är testade eller tillverkade för.


                    Pär Schyllander
                    Aqua Interiör AB
                    info@aquainterior.se
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #25
                      Är detta sanningen så är det ju bra att kritik bemöts med saklig fakta

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

                        #26
                        Åtgärder från Aqua Interiör
                        Uppdatering av tråden på åtgärder som Aqua Interiör tagit idag:

                        ---

                        Vi har skickat ett mail till våra kunder (återförsäljare) så de uppmärksammar den otydliga märkningen. Bifogar hur det ser ut:

                        --

                        Hej,
                        Vi har uppmärksammat att märkningen ang dosering av våra flytande
                        vattenpreparat och fiskmediciner inte är riktigt tydlig. Fabriken som
                        tillverkar preparaten har utan vår vetskap bytt doseringskoppen från 10 ml till 25 ml. Det medför om man inte är uppmärksam att dosen kan bli för hög då det på flaskan står "ett mått" och kunden inte uppmärksammar att den är märkt med 25 ml. Det här gäller bara flaskor med lös doseringskopp märkt 25 ml

                        Flaskans innehåll och hur mycket den räcker till är korrekt. Doseringen som står på ytterförpackningen och på vår hemsida är också riktig.. På alla nya flaskor som vi lev är det åtgärdat. Ni kan beställa nya etiketter av oss om ni vill märka om preparaten.

                        MVH
                        Pär Schyllander
                        Aqua Interiör AB
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • RiTu
                          Användare
                          • August 2005
                          • 15

                          #27
                          Ett Rätt lyckades Per få. Det står avsett för dammfisk på kartongen.Det står inget om att vissa fiskar tex koi är känsliga för medicinen vare sig på flaskan bruksanvisningen eller förpackningen.På flaskan står 25ml/90l inget om hur mycket flaskan rymmer eller om hur många liter den räcker till.Eftersom dosen skall vara 10ml finns det garranterat ingen fisk som mår särskiltbra av 25ml,bara dåliga försök att skyla över sina dåliga beslut. Skulle vara roligt attfå se ett datum på det brev som gått ut till handlarna då ni visste om problemet redan i mitten av juli
                          RiTu

                          Kommentar

                          • RiTu
                            Användare
                            • August 2005
                            • 15

                            #28
                            Hoppsan,såg inte att de meddelat handlarna idag
                            Undrar vad det beror på?????
                            RiTu

                            Kommentar

                            • RiTu
                              Användare
                              • August 2005
                              • 15

                              #29
                              Vem är ansvarig för att dosen på flaskan är 2.5ggr för hög.
                              Det är frågan.
                              RiTu

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                #30
                                RiTu: Det står tydligt
                                citat:
                                Vidare diskussioner kring eventuella felaktigheter bör tas upp direkt med Aqua Interiör, så att de får en chans att svara och åtgärda eventuella felaktigheter efter sakliga grunder.
                                Läs detta, maila dem dina frågor. Fortsatt diskussion skall hållas med dem och inte i forumet.

                                Jag är inte sur på dem, okej att jag förlorade fisk men det är ju självklart att om det står på förpackningen att det är till för kallvattenfisk så kan det gå åt skogen om man använder den till tropiska/känsliga fiskar. Jag chansade och det gick åt skogen. Inget mer man kan göra åt det. Även om det känns väldigt förargligt.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...