Off Topic : Ola är du i stan? -Eller har du bytt tangentbord?
Börja odla på VF, vilken fisk?
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
"Tacksam för alla tips! " Ett tips är att du inte nödvändigast
behöver börja med VF. De är mycket dyrare än odlingsstammarna och inte heller vackrare än särvalsodlade djur.+ att de är enklare att hålla i akv. [?]Fisksugen - igen!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Rundström
"Tacksam för alla tips! " Ett tips är att du inte nödvändigast
behöver börja med VF. De är mycket dyrare än odlingsstammarna och inte heller vackrare än särvalsodlade djur.+ att de är enklare att hålla i akv. [?]
Odlade är som en krockskadad ferrari... känns inte lika bra som en ny =) så du ska inte skämmas för att du tycker så.Kommentar
-
Typiskt svar från nybörjare inom hobbyn..Men titta på firrarna i stället! Tänk på vad du gillar bäst och försök att framhäva det.
Man kan ju också se de som ett "framtidsprodjekt" -deelayed-Kommentar
-
Ang.särvalsodling av akv. firrar : Kan jag nämna att bla dessa firrar
är skönare i akv. än i vilt: (Jag tänker..) A.Stuartgranti/jacobfriebergi,m,m.Apisogramma Cacatouides,Agasizzi,.
En VF Honung/dvärg-gourami, "looks like shit , jämfört med odlingsstammarna. Viltfångade M.ramerezi är pinsamt tråkiga som VF!!
Alla med kompetens vet vad jag har att säga....Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Demasoni!!!
Och jag har bara 2hanar och 2honor.Kommentar
-
Demasoni!!!mvh ville.
375 L Malawi
585 L Malawi
54 L Johanniyngel
25 L OB rödzebrayngelKommentar
-
Hej!
Jag har full förståelse för att du vill odla på VF istället för odlat. Jag är precis likadan. Däremot ser jag personligen ett större intresse i att odla fiskar som JAG tycker om, inte vad som är mest gångbart på marknaden. Sen skadar det ju inte om man kan lyckas sälja yngel, men för mej är det inte "prio ett".
Vill du hitta arter som är biliga som VF så tror jag du bör vända blicken från de allra vanligaste mbunas inom hobbyn, men ett undantag. Många arter inom släktet Melanochromis är förhållandevis billiga. tar du M. auratus som exempel så borde du kunna hitta VF djur för kring hundralappen. Även M. johannii bör ligga i den prisklassen.
Vill du satsa på arter som kan ge dej lite bättre avkastning så tror jag tyvärr att du måste vara beredd att lägga ut lite mer pengar för de vuxna djuren först.
Jag odlar (försöker) på VF-djur av Auratus, Johanni, Afra, Rödzebra, Long Pelvic och Fulleborni. Hur lätt det blir att bli av med yngel från dessa är ovisst, men för min del spelar det ingen större roll. men visst, det hade ju varit kul att bli rik på sin hobby ;-D
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Typiskt svar från nybörjare inom hobbyn..Men titta på firrarna i stället! Tänk på vad du gillar bäst och försök att framhäva det.
Man kan ju också se de som ett "framtidsprodjekt" -deelayed-Kommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av badboy
Demasoni!!!
Och jag har bara 2hanar och 2honor.Fisksugen - igen!Kommentar
-
Rundström, Nybörjartur!!
Och roligaste är ju att bägge honorna har fått yngel.
Sen så byter jag ca 20% vatten varje vecka och fyller på med vatten som håller ca 18grader eller så. Sen så är inte belysningen på nån automatik utan jag lämnar på dom lite hur som helst.
Men mest tror jag på tur!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Björn
Hej!
Jag har full förståelse för att du vill odla på VF istället för odlat. Jag är precis likadan. Däremot ser jag personligen ett större intresse i att odla fiskar som JAG tycker om, inte vad som är mest gångbart på marknaden. Sen skadar det ju inte om man kan lyckas sälja yngel, men för mej är det inte "prio ett".
Vill du hitta arter som är biliga som VF så tror jag du bör vända blicken från de allra vanligaste mbunas inom hobbyn, men ett undantag. Många arter inom släktet Melanochromis är förhållandevis billiga. tar du M. auratus som exempel så borde du kunna hitta VF djur för kring hundralappen. Även M. johannii bör ligga i den prisklassen.
Vill du satsa på arter som kan ge dej lite bättre avkastning så tror jag tyvärr att du måste vara beredd att lägga ut lite mer pengar för de vuxna djuren först.
Jag odlar (försöker) på VF-djur av Auratus, Johanni, Afra, Rödzebra, Long Pelvic och Fulleborni. Hur lätt det blir att bli av med yngel från dessa är ovisst, men för min del spelar det ingen större roll. men visst, det hade ju varit kul att bli rik på sin hobby ;-D
Mvh
Björn
Precis som du säger Björn så har jag sett att man kan få Melanochromis-arter för runt en 100/st i handeln. Men som sagt så är väl avkastningen inte så jättebra på såna fiskar. Därför är jag lite sugen på rödzebra, de är lite dyrare i inköpspris men de är fruktansvärt fina djur, och så blir det ju lite mer pengar på ynglenaFisksugen - igen!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av badboy
Rundström, Nybörjartur!!
Och roligaste är ju att bägge honorna har fått yngel.
Sen så byter jag ca 20% vatten varje vecka och fyller på med vatten som håller ca 18grader eller så. Sen så är inte belysningen på nån automatik utan jag lämnar på dom lite hur som helst.
Men mest tror jag på tur!
Jag är helt klart intresserad av demasoni då jag tycker att de är en utav de snyggare malawicikliderna!
Problemet är väl kanske bara att få tag i bra fiskar, eftersom suget verkar vara så oerhört efter dessa små firrar. Och om man sen bör ha en grupp på 20-25 individer så får jag det nog inte riktigt att gå ihop rent ekonomiskt. Får kanske börja med rödzebra för att få ihop pengar till ett "Demasoni-projekt"Fisksugen - igen!Kommentar
-
Men du kan väl testa med en mindre grupp demasoni? Och hoppas du har samma tur som jag. Sen så har jag ju ingen anning om stamtavlan på mina demasoni, men lika väl så är har hanarna helt underbara färger!
Så jag skulle tipsa dig om en mindre grupp och inte VF och då kostade mina 75kr st. Verkar vara ett stor sug efter demasoni och jag som har alltid trott det har varit en vanlig fisk. Kanske man kan finansera mitt bil-köp(BMW 118i) med demasoniodlingenKommentar
Kommentar