Köttätande växter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

    #61
    med så här mycket info är vi nästan värda en bild, eller?
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #62
      Jo, men jag har aldrig orkat ta tag i att kunna lagga upp bilder. Har just mejlat Wilhelm ett par bilder.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • September 2003
        • 660

        #63
        en annan fråga, vad är det för art i den översta av länkarna defdac postade?
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #64
          Ola, flytblad på en Echinodorus? Får spana lite på det... Den enda jag verkar hitta som har det är E. berteroi. Hör helt klart till de stora Echinodorusarna. Hur ser rotstocken ut?

          wofflan,
          art hurdå? Och vilken länk? Fisk eller växt?

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #65
            Wilhelm tycker att mina ser ut som radicans. Ga in pa google, klicka pa "pictures" och sok pa Echinodorus radicans.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #66
              Hmm. E.radicans tror jag inte är ett giltigt namn, men i allafall. E. macrophyllus tror jag den ska heta. Såvitt jag begriper får den inte flytblad heller, men jag kan ha fel där. Lurigt med flytblad förresten - är det näckroslika flytblad på den (vad du sett) eller lägger sig bladen "bara vid ytan", om du greppar hur jag menar?

              Det finns flera rätt storbladiga Echinodorus som liknar varandra rätt bra vid submers växt. Tuffaste jag sett var ändå vid studiebesök på Tropica - de kör ju många av dem emerst, så vi gick UNDER bladen på de allra största...

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #67
                Enligt Niels Jacobsen ska E. macrophyllus ("radicans" alltså) har karakteristiska knölar (ca 10x2 mm stora) på sidorötterna.

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #68
                  Hejsan,
                  Roligt att det finns en del växtintresserade bland ciklidfolket.
                  Det ska visst göras en revision av släktet Echinodorus av Rataj och en del fel rättas till av vilka han själv är orsaken till. Jag skrev tidigare att det bara fanns ett 30-tal arter, men det var fel av mig. Vid revisionen ska 62 arter beskrivas och det kommer tydligen nån bok eller skrift med mer utförliga bilder på växterna i både submers och emers växtsätt.
                  Apropå radicans som tydligen oxå kan heta cordifolius (Linné) och väldigt lik grandflorus så har de undervattensblad samt flytblad och vid blomning även upprättstående övervattensblad.
                  Så vad växterna kommer att få heta får vi vänta med tills Rataj har gjort sitt jobb.
                  De är ju precis som med fiskarna . Ena året heter dom si o andra så för att tredje året heta si igen. :-)
                  Jag har hittat "nycklarna" men de är inte fullständiga och nyckeln av echinodorus pekar bara på de växter som finns beskrivna i boken, men tyvärr inte radicans, macrophyllus eller cordifolius. Däremot så har jag några riktigt gamla beskrivningar på växter och Ola ska få dessa för att kunna se om det är den han har. Med Olas tillstånd så kan jag sedan lägga upp "Echinodorus spec.Ola" på min sida.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #69
                    Mm, det revideras och revideras... när ska vi akvarister få hålla oss till ett och samma namn?!

                    Växtintresserad är jag, helt klart. Har bara inte hittat några referenser alls till "radicans" som vetenskapligt namn. Får se vad Rataj kommer fram till. Jacobsen är ju mest inne på Cryptos.

                    Annars låter E. spec Ola rätt bra... *s* ...har kört länge på att man inte måste veta exakta namn för att tycka en blomma/växt är vacker. Ungefär som med kvinnor. *tamtamtam*

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #70
                      citat:Echinodorus spec.Ola
                      Fast jag har ju ett namn Echinodorus sp. "fisu" (noll traffar i google). Jag ser ju inte vaxten som "min" utan Topis. Han kopte den for en sisadar tio ar sedan och jag har fatt av honom. Men visst, lahh garna upp bilderna pa sidan. Echinodorus sp. cf. radicans (eller vilket namn vi nu ska anvanda) ar ju ett satt att benamna den om Echinodorus sp. inte duger. E. sp. "ola" kan jag ju ga med pa det ocksa.

                      Nar det galler flytblad sa har jag aldrig sett dem. Topi far dem ibland daremot. JAg far aldrig flytblad av den enkla anledningen att jag inte har mina under vatten
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #71
                        Ola,
                        såg att du skulle prata på Akvariets dag - någon från MAF är säkert där, så om du orkar och kommer ihåg det kan du ju ta med några skott och kränga, så plockar de/jag med dem till Malmö.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • wofflan
                          NCS Medlem
                          • September 2003
                          • 660

                          #72
                          sorry att jag var otydlig, hoppas att det blir mer begripligt nu?!
                          Fisken i överstä länken i defdac's inlägg, vet någon vilken art det är?
                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • Thorichtys
                            Användare
                            • April 2002
                            • 56

                            #73
                            Jag gissar att det är en Boulengerella maculata. Kallas ibland för 'Spotted pike-characin'. Den blir runt 30 cm.
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #74
                              Nagon som vet vad "to decumbent inflorescences" ar och vad "papillate veins on the sepals" ar? http://www.efloras.org/florataxon.as...n_id=222000052 (Tack for lanken Wihelm).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #75
                                Ola,
                                det var just trixiga översättningar... men orden förekommer ju flera gånger i texten ovan. Månne går det att klura ut ifrån dem.

                                inflorescences:


                                Decumbent: Reclining or lying on the ground, but with the end ascending.

                                papillate:


                                sepal:
                                the outer green parts of the base of the flower. They protect the flower bud before it opens. Inside the sepals are the colored petals.

                                wofflan,
                                vet inte vilken firre det är på latin, men jag har under en lång tid kallat dem för Florida-gäddor. Finns tydligen flera olika arter, varav en del blir jäkligt stora - 2 meter typ. Gäller att ha koll på vilken man köper... har sett sådana firrar till försäljning i Tyskland, men ingen annanstans.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...