Köttätande växter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #46
    Hörrni, nu får ni snart gå över till mailkorrespondens Denna ordbrottning ger inte oss andra så mycket mer än ett gott skratt längre.
    Tony Englund

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #47
      hihi
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #48
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #49
          Okiedokie, då kör jag sista inlägget från min sida innan det blir mail...

          Publicerar Barr så många bilder eller jobbar han mest med text?

          Ser de bilder Barr publicerat ut som några Aquascape-kar?

          Amano publicerar många bilder, men kan enligt dig ändå ingenting om växternas krav?

          Om du av någon anledning inte kunde ha kar längre och din hemsida gick ner för längre tid, ska vi då skrika fake i kör? Kan du eller kan du inte ge råd till växtakvarister även utan kar?

          Och kring riskerna med internet - är det verkligen dina kar på bilderna? Hur ska jag/andra kunna veta? Jag tror att det är så, men i allafall.

          Som jag sagt, jag har mycket goda grunder för mina prioriteringar just nu, och att publicera foton på nätet ligger rätt långt bak bland dem. MEN. De finns där, så det kommer. Ser din argumentation kring bildbevis som ett personangrepp - och ett dåligt sådant utifrån frågorna ovan. Både du och jag har slaktat heliga kor, och ändrat oss kring mycket under resans gång - ändå tror jag att vi bägge har gett en hel del goda råd till växtakvarister in spe under de senaste åren. Oder?

          Goda skratt är för övrigt inte att förakta... ...helt sant att vår diskussion rör helt andra saker än växtakvaristik, i grund och botten.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #50
            citat:
            Publicerar Barr så många bilder eller jobbar han mest med text?
            Spelar det någon roll när tusentals akvarister går över till EI och plötsligt märker att det börjar växa?

            Det är ingen metod han uppfunnit heller för den delen, men han är unik för han kan förklara varför den fungerar. På väldigt grundläggande vetenskapliga nivåer som gör att man som hobbyist blir otroligt faschinerad över hur växter fungerar, och framförallt hur undervattensväxter fungerar - vilket leder till djupare förståelse för hur man ska ge dom de bästa förutsättningarna.

            Eftersom du inte tycker akvaristik är någon exakt vetenskap bekymrar det inte dig dock

            Här är några bilder från hans burkar:





            Inga designunder direkt. Då kollar jag hellre på Amanoburkar. Det intressanta är dock att om man kör som Amano säger utan hans magiska substrat och konstiga gödningar som ingen vet vad dom innehåller som håller astronomiska priser så går det inte bra. Jag har testat.

            Med voodoo och en armé av räkor/algätare/tomtar att sätta in när det börjar braka åt fanders eller byta ut sitt tiotusentalskronors-substrat när det tagit slut efter ett halvår så går det dock. Men det är ingen riktning jag tycker hobbyn ska ta.

            Då är det roligare att se Tom Barr visa hur man gör sitt eget Amano-substrat för småpengar, sin egen Seachem Equillibrium för småpengar, sin egen CO2-reaktor för småpengar - eller kanske inga pengar alls om man har pryttlarna redan.

            citat:
            Ser de bilder Barr publicerat ut som några Aquascape-kar?
            Tja? Inte Amanostuket kanske, men nästan. Framförallt inga alger och utan kostnader och klockren enkel skötsel.

            citat:
            Om du av någon anledning inte kunde ha kar längre och din hemsida gick ner för längre tid, ska vi då skrika fake i kör? Kan du eller kan du inte ge råd till växtakvarister även utan kar?
            Vet inte vad du är ute efter. Det känns som du tycker jag beskyllt dig för att vara fejk. Det är väl snarare så att du förmodligen är väldigt duktig men aldrig visar det. De gånger du visar det med din kunskap känns som mer snack än verkstad, så lite bilder på vad du faktiskt producerat vore bättre.

            citat:
            Och kring riskerna med internet - är det verkligen dina kar på bilderna? Hur ska jag/andra kunna veta? Jag tror att det är så, men i allafall.
            Så du menar alla tusentals växtakvarister världen över som kör EI och visar bilder på sina burkar bara är fejk? Låter som en otroligt korkad och naiv världsbild eller desperata försök att på något konstigt sätt underminera trovärdigheten på alla andras skapelser för att du själv inte lyckas leverera, och knappt ens lyckas förklara *hur* saker och ting hänger ihop för att du knappt testat dom själv.

            citat:
            De finns där, så det kommer.
            Upp till bevis. Put your money where your mouth is.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ixxe
              Användare
              • February 2005
              • 234

              #51
              Kom lite o tänka på när det snackas trovärdighet på internet.

              Det ligger nåt i det, det e upp till var o en att kolla upp källor/testa/bedöma själv.

              Men åt andra sidan så tror jag inte på allt som står skrivet i böcker/tidningar heller.

              Behöver jag ens nämna vår STÖRSTA nyhets/dagstidning aftonbladet?

              Kan säga att jag läser det mesta i den med en nypa salt....
              http://ixxe.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #52
                For att varda den langa vaxttraden sa staller jag en ny fraga. Jag har som sagt en gang gigantiska Echinodorus som blommar, men vilken art ar det? Vet nagon hur jag tar reda pa det (jag har som sagt blomman och jag har tagit narbild). Finns det nagot bra forum att fraga pa eller vet nagon har om jag skulle ladda upp bilderna nagonstans?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #53
                  Kasselmanns bok är bästa tipset enligt mig. Mycket duktig på Echinodorus - många bra foton både på under- och övervattensformer samt blommorna.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #54
                    Finns det nyckar i den? Om det bara ar bilder sa spelar det ingen som helst roll hur duktig hon ar. Det gar inte ta reda pa vad det ar anda. Fotofloror ar bara skrap nar det galler identifikation, nycklar ska det vara (Kroken rular) Hursomhelst. Jag tankte inte springa och kopa en bok, jag villa att nagon skulle nyckla den at mig
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #55
                      Du kan väl fota hela växten samt en bild på blomstängeln och en på blomman från sidan och uppifrån, bild på ett blad och lägga upp bilderna nånstans.
                      Så kommer nog nån "växtnisse" kunna artbestämma den.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #56
                        Nja, inte direkta nycklar, men hon beskriver varje art mycket detaljerat avseende form, färg, storlek, blomstängel och blommor. Verkar som om Rataj gjort mycket arbete kring detta innan. Kanske en sökning på honom ger bra träffar.

                        Ingen nyckel här heller, men en hel del info:


                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #57
                          Utan nyckel eller kunskap sa gar det inte. Wilhelm, las mitt forsta inlagg i fragan . "Snillen spekulerar" utifran bilder de surfat fram pa internet ar jag helt ointresserad av. Jag kanske ska omformulera fragan till "Gar det nyckla sig fram till vilken Echinodorusart jag har med hjalp av blomstallning och blomma?" Alltsa, "ar Echinoduros latta att nyckla?" och "vilket forum ska man stalla den har typen av fragor pa". Ciklid.se ar garanterat fel forum.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #58
                            Har läst ditt första inlägg. Tänkte faktiskt efter mitt inlägg ge dig några länkar där du kan söka vidare, men Patrik hann före.
                            Nu är jag inte ett av de snillen som spekulerar, men nånstans i min hjärna finns info angående "nyckling" av vatten/sumpväxter. Det värsta är att mitt minne inte är vad det har varit.
                            Det finns bara 30-tal Echinodoras + ett stort antal framodlade varianter, så det kan inte vara så svårt att artbestämma din svärdsplanta om man har tillgång till några bilder enligt ovan.
                            Du kan ju maila några bilder till mig och under tiden kollar jag alla hjärnvindlingar efter den trycksak som beskriver echinodorus familjen.
                            Du kan ju försöka maila till ansvarige på echinodorus.de, han blir säkert glad om han kan hjälpa dig. http://www.echinodorus.de/Kontakt.html

                            Och håller med att på ciklid.se är det svårt att få sådana frågor besvarade. Enda växten ciklidister känner till är ärtor och ciklidgräs. :-) "Detta var ett skämt"
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #59
                              Hej

                              Tack for svaret. Jag ska ta tag i det om nagon dag eller sa. Ska bara mejla personen som jag fick dem av och fraga vad de sa i affaren han kopte dem (de visste inte vad det var, men jag vet inte varfor de inte visste). Om du skickar ett mejl till mig sa kan jag mejla over bilder.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #60
                                Hej

                                Nu har jag fatt lite mer info om min vaxt och det var inte exakt som jag trodde (trodde att saljaren inte sagt ett smack). Den koptes pa en akvarieutstallning och pastods vara obeskriven och kallades for "Fisu". Nar den koptes sa hade den bara flytblad och sag ut som en nackros. Jag har aldrig haft flytblad och de har sallan fatt det hos personen jag fick dem av.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...