Köttätande växter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #31
    Det kanske ska sägas att man med EI håller ganska låga men väldigt konstanta näringsnivåer vilket är hela tricket: Att växterna hela tiden ska ha tillgång till det dom vill.

    5-10 ppm nitrat och 0,5-1 ppm fosfat och 0.0.5-0.1 ppm järn är väldigt blygsamt men ändå tillräckligt för att skjuta in alla växterna i det optimala upptagsområdet:


    Men det varierar med hur kraftigt med ljus man har naturligtvis.

    Toxiska effekter pga övergödning har jag inte sett någon lyckats med, och då ha folk tappat hela TMG-flaskan i akvariet. Fiskarna dör långt innan växterna påvisar symptom gissar jag.

    Nu ser jag även att man odlar Orkidéer med hydrokultur. Kanske skulle stoppa ner några orkidéerötter i akvariet hm.. Har några som tappat blommorna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #32
      citat:Jag undvek inte frågan: Det är skillnad på att *klara av* låga näringsnivåer genom specialanpassningar (t ex Utricularia som kan skaffa kväve från organismer i vattnet) och att *kräva* dom.

      Utricularia är ett ogräs i EI-akvarier.

      Svarar det på frågan?
      Nog undvek du fragan alltid. Du vet helt enkelt inte om det finns vaxter som trivs battre i laga naringshalter (OK, du skrev "aquascaping" nagonstans forstas). Du kommer med lite intressanta funderingar over naringsfattiga biotoper och calcium. Kan inte likartade grejer ske i akvarier? (paminner lite om roundup pa sitt satt eller ar jag helt ute och cyklar nu).

      Utricularia lanceolata antar jag att det ar som man kan fa in i EI akvarier och dessa har tillbakabildade fangstblaser dvs. de ar inte kottatande och om jag inte minns helt fel nu sa ar de anpassade till naringsrika vatten.

      Kan man inte kora ett oligotroft vaxtakvarium? I naturen sa finns det massor av arter sida vid sida i oligotrofa miljoer. Ett svar har jag fatt och det ar det dar med recirulationen. Om man har kontinuerlig pafyllning och breddavlopp sa borde alltsa chansen oka?

      Jag utgar knappast fran att jag vet allt. Varfor skulle jag da fraga?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #33
        citat:
        Nog undvek du fragan alltid. Du vet helt enkelt inte om det finns vaxter som trivs battre i laga naringshalter.
        Nej vi EI-nissar kör ju ganska låga näringshalter så det kan man nog säga.

        citat:
        Du kommer med lite intressanta funderingar over naringsfattiga biotoper och calcium. Kan inte likartade grejer ske i akvarier?
        Jo det är ganska enkelt att trigga Calciumbrister i EI-akvarier pga den sanslösa tillväxten om man har lågt GH.

        Googlar för fullt på köttätande växter och hydroponics

        citat:
        Utricularia lanceolata antar jag att det ar som man kan fa in i EI akvarier och dessa har tillbakabildade fangstblaser dvs. de ar inte kottatande och om jag inte minns helt fel nu sa ar de anpassade till naringsrika vatten.
        Ja du vet säkert bättre än mig vad jag hade
        Ingemar Ander jag köpte den av på ett föreningsmöte sa att det var en
        Utricularia gibba.

        citat:
        Kan man inte kora ett oligotroft vaxtakvarium? I naturen sa finns det massor av arter sida vid sida i oligotrofa miljoer. Ett svar har jag fatt och det ar det dar med recirulationen. Om man har kontinuerlig pafyllning och breddavlopp sa borde alltsa chansen oka?
        Ja det är bara att du testar EI så kommer du köra det =)

        citat:
        Jag utgar knappast fran att jag vet allt.
        Bara vad en av Sveriges duktigaste växtakvarister har i sitt eget akvarium?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #34
          Utricularia lanceolata sprids med akvarievaxter. Manga tror att det ar en alg. Jag trodde att det var den du menade. Den svenska vattenbladran ar inte anpassad till oligrotrofa vatten dvs. alla Utricularier ar inte det.

          Sedan ber jag om ursakt med det dar "bredda kunskap". Det ser lite spydigt ut. Jag menade bara att det ar kul att kora akvarievaxter som krukvaxter och att jag rekomenderar det. Ett enkelt satt att bredda sin kunskap helt enkelt.

          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #35
            En lank till de svenska Utriculariorna http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lent...c/welcome.html
            En lank till kottatande vaxter

            En lank till naringsfattiga sjoar

            Och slutligen, en lank till naringsrika sjoar

            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #36
              Bullshit? Tss... jag minns en kille som frågade om näringsbrister på en av sina växter på Aquatic Plant Digest, och fick svaret av självaste Barr att skita stort stycke i den växten, då den hörde hemma på listan över "växter som inte är så himla lämpliga i akvarier"... kan det ha varit du?

              Varken du eller jag har provat alla växter i akvarierna, och du är övertygad om att alla funkar med EI. Jag är inte övertygad. Tills vi har provat oss igenom hela sortimentet så förblir frågan ur min synvinkel obesvarad - så lägg ner med att vara så nedvärderande i dina svar.

              Jag tvekar inte att säga att du är en jäkligt duktig växtakvarist - och ffa en av de mer kända i Sverige. Det finns dock en hel del folk som pysslar mycket med växtkar utan att visa upp vad de gör på nätet. De duktigaste akvarister jag känner är öht inte ute på nätet. Tål också att tänkas på.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #37
                citat:
                Bullshit? Tss... jag minns en kille som frågade om näringsbrister på en av sina växter på Aquatic Plant Digest, och fick svaret av självaste Barr att skita stort stycke i den växten, då den hörde hemma på listan över "växter som inte är så himla lämpliga i akvarier"... kan det ha varit du?
                Ahh.. Menar du Nesaea sp red? Den har jag inte lyckats med helt klart, och den Barr brukar säga odlas övervatten men säljs som akvarieväxt. Snygg och frustrerande växt

                citat:
                Varken du eller jag har provat alla växter i akvarierna, och du är övertygad om att alla funkar med EI. Jag är inte övertygad. Tills vi har provat oss igenom hela sortimentet så förblir frågan ur min synvinkel obesvarad - så lägg ner med att vara så nedvärderande i dina svar.
                Nedvärderande? Det är bara så frustrerande att höra dig säga att EI inte funkar med alla växter med EI för att kräver en massa mätning, när EI är skapat för att slippa just mätningar. Var sjutton fick du det ifrån?

                citat:
                De duktigaste akvarister jag känner är öht inte ute på nätet. Tål också att tänkas på.
                Falsk ödmjukhet har aldrig varit min starka sida

                Med det menar jag att det inte är någon större idé att tänka på alla dom som potentiellt kan inneha extremt stor kunskap som man aldrig kommer i kontakt med. Det är det ingen som kommer tacka mig eller dom för. Då är det väl betydligt intressantare att med hjälp av internet söka reda på all den kunskap som finns och de extremt erfarna akvarister som faktiskt kan dela med sig? DET tål att tänkas på däremot. Long live Google

                Bättre att sprida metoder som funkar i bredaste möjliga omfattning som man testat och som funkar.

                Det blir för alla som testar EI en väldigt stor aha-upplevelse om man kommer från bottengödningshållet där man försökt begränsa nitrat och fosfatnivåer i vattnet, som var det rådande när jag började för fem-sex år sen - vilket är en oerhört kort men spännande period där det hänt mycket inom växtakvaristiken - tack vare internet och utåtriktade människor, inte tack vare dom som sitter i sin garderob som eventuellt kan inneha värdefull information.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #38
                  Mätningar har jag inte pratat om - mer än om man har väldans trixiga/svåra växter som trots normal "EI-skötsel" inte funkar. Du får nog ändå erkänna att en del variabler faktiskt går att trixa lite med för att få fart på en del växter, eller annorlunda utseende.

                  Nee, ödmjukhet och du verkar inte riktigt höra ihop. Men, men. Jag har helt klart lärt mig mest av de som "suttit i garderoben" (enligt dig). Fritänkare, nytänkare och nyskapare. Flera av dem har ett duktigt gäng artiklar bakom sig i DATZ, Akvariet, TFH och några till. En är en av de få akvarister som faktiskt funnits med (som akvarist) i Guinness rekordbok - för flest antal vunna hempristävlingar. Fast det är klart att det inte spelar någon roll, när Amano och Kasselmann verkar vara amatörer enligt dig. Oder?

                  Men, men igen. Kunskap är bra. Ödmjukhet är också bra - då lär man sig ännu mer.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #39
                    citat:
                    Mätningar har jag inte pratat om - mer än om man har väldans trixiga/svåra växter som trots normal "EI-skötsel" inte funkar. Du får nog ändå erkänna att en del variabler faktiskt går att trixa lite med för att få fart på en del växter, eller annorlunda utseende.
                    Absolut, och det är enkelt att trixa till variabler med EI eftersom man inte behöver mäta. Man vet vad man får för nivåer iom att det hela tiden handlar om doserade nivåer.

                    citat:
                    Nee, ödmjukhet och du verkar inte riktigt höra ihop. Men, men. Jag har helt klart lärt mig mest av de som "suttit i garderoben" (enligt dig). Fritänkare, nytänkare och nyskapare. Flera av dem har ett duktigt gäng artiklar bakom sig i DATZ, Akvariet, TFH och några till.
                    Så dessa personer finns nödvändigtvis inte på internet? Så fort man nuddar internet så är man en gröngöling och når inte upp till okända personer som fått artiklar publicerade i DATZ?

                    Förstår inte vad du menar.

                    citat:
                    En är en av de få akvarister som faktiskt funnits med (som akvarist) i Guinness rekordbok - för flest antal vunna hempristävlingar.
                    Säger inte mig ett skvatt. Put you money where you mouth is säger jag.

                    citat:
                    Fast det är klart att det inte spelar någon roll, när Amano och Kasselmann verkar vara amatörer enligt dig. Oder?
                    Varken Amano är Kasselman är professionella växtfysiologer, så nej dom har ingen bra koll på hur man gror växter. Däremot är Kasselmann fenomenal på att klassificera växter (är jag totalt ointresserad av) och Amano är en gud på design (vilket jag i princip enbart är intresserad av).

                    Det skumma är att för att kunna hålla på med det jag tycker är intressant, växtakvariedesign aka aquascaping, så måste jag kunna gro växter snabbt och enkelt. Det har absolut *inte* Amano eller Kasselmann lärt mig det är en sak som är säker.

                    citat:
                    Men, men igen. Kunskap är bra. Ödmjukhet är också bra - då lär man sig ännu mer.
                    Du är inte tillräckligt nyanserad. Bara för att Amano är bra på design innebär det inte att han är bra på allt, likaså Kasselmann är uppenbart inte bra på design och hennes tips om kultivering är väl minst sagt tvivelaktiga.

                    Man behöver en mix. En knorrig ödmjuk mix och förmåga att pussla ihop godbitarna. Men man behöver även vara lite tuff ibland och våga slakta sina heliga kor, vilket jag gjort många gånger. En gång var t ex leran, en annan gång testerna.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #40
                      Okiedokie, you win. Internet är vår Frälsare och datorn vår Gud. Har man lärt sig saker även utanför Internet så är man en fake, helt enkelt. Likaså om man inte publicerar något på Internet. Det finns heller inte olika sätt att lära sig saker på. Samt inga hemligheter som inte publiceras på Internet. Jag hoppas vid Datorn, min Gud, att även Barr gick sin utbildning på Internet.

                      Inte tillräckligt nyanserad? Nehepp. Ska klura lite vad jag ska göra med den "kunskapen". Månne borde även du fundera över dylika frågor. Märkligt att du är en av de mycket få som inte begriper vad jag menar när jag skriver saker. Kanske också värt att lägga lite tankekraft på.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #41
                        citat:
                        Internet är vår Frälsare och datorn vår Gud
                        Information vill vara fri. Jag älskar internet. Amen.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #42
                          Sedär. Redan ett utvecklingsområde. Men, men - var och en salig på sin fason. Internet är ett bra komplement till verkligheten, enligt mig. Information har ingen egen fri vilja, för övrigt - och det finns mycket information som av olika anledningar gömmer sig, för att använda dina termer.

                          Månne är en av anledningarna till att du lärt dig så mycket av Barr att han just är tillgänglig på nätet - men det tål att tänkas på vad Amano, Kasselmann och ett duktigt gäng andra vassa växtakvarister kunde ha lärt dig. Om de pratat fritt och du hade hanterat deras språk. Intressant att du dömer ut dem utan att ha pratat med dem och att du tror att de "avslöjar" allt de vet.

                          Jag ser Barr som ett undantag i informationsflödet. Inte representativ när det gäller informationsspridning - vilket jag givetvis är tacksam för. En del annan information får man dock komma över på annat sätt. Fast det är ju bara du som kan bestämma dig för om du vill köra enkanaligt eller hålla alla möjligheter öppna.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #43
                            Jag silar just nu information från alla svenska och de flesta utländska växtakvarieforumen på nyttig information. Jag har alla böckerna av Amano och de 6 AquaJournal som producerades på engelska samt Kasselmans bok och möjlighet att ta del av Diana Walstads hemligheter av henne själv.

                            Jag plockar lite här och där. Internet har varit den största avgörande faktorn för att lyckas och gammal generaliserad information från föreningar det som satt mig tillbaks mest.

                            Som jag skrev behöver du bli lite mer nyanserad och inte bara titta bakåt och inte bara pladdra utan ta dig tid att göra allt du pratar om. Det hjälper inte hur mycket du kan namedroppa och hur många du känner som vunnit det ena eller det andra när du inte kan leverera själv. Mindre snack och mer verkstad.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              #44
                              Det är dags att du sätter mig på plats Patrik. Damma av den där CP-4500:an och anmäl dig på blogspot.com och säg åt mig att veta hut =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #45
                                Och tillbaks till kärnan... om man inte visar upp det man gör på Internet så är man en fake helt enkelt. Misstänker att du inte kopplar vad jag pratar om denna gången heller, men jag har livsviktiga orsaker till ALLT vad jag gör just nu, samt vad jag har gjort de senaste fyra åren. Tror inte det kommer att hända, men blir vi någon gång redlöst berusade tillsammans så kanske du får hela förklaringen. Men, men. Döm gärna och fort.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...