Köttätande växter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #16
    (speciellt med tanke på att du förmodligen tryckt ner en massa lera/torv också
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Leo
      Användare
      • November 2002
      • 85

      #17
      EI är..? (sorry, svenska termer är inta alltid bekanta...)
      -Alix-

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Mm, det är just det - rätt stor skillnad på växter i akvarier och i naturen. I naturen får de ju (oftast) en liten, men sanslös konstant tillgång på alla ämnen. Problemet där brukar vara ljusmängden/variationer i ljusstyrka över året. I akvarium är det något trixigt att hålla växter på det sättet - därmed metoder som Estimative Index. En "läckande botten" torde i naturen vara en tillgång för växterna - så är det sällan i akvarier. Likaså med förmultnande växtdelar, i naturen ger de ett schysst CO2-tillskott till de växter som trivs i mer stillastående vatten. I akvariet får vi algblomning pga höga ammoniumhalter.

        Lurigt - men spännande.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #19
          EI = Estimative Index, en metod att hålla nästan alla akvarieväxter vid mycket god vigör i akvarium.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

            EI = Estimative Index, en metod att hålla nästan alla akvarieväxter vid mycket god vigör i akvarium.
            Det finns ingen växt som någon misslyckats med vad jag vet?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

              #21
              Här är en ingående artikel om metoden, jag tror inte man behöver medlemsskap för att läsa den:

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #22
                Tja, tom Barr säger ju att en del växter inte är helt lämpliga att köra i ett EI-akvarium - pga att de är för trixiga. Visst, jobbar man satan med att pejla in näringsnivåerna, så kanske. Som nybörjare på växtkar så lär det dock ta ett tag innan man testar verkligt svåra växter, så det är en petitess i sammanhanget.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

                  #23
                  citat:
                  Tja, tom Barr säger ju att en del växter inte är helt lämpliga att köra i ett EI-akvarium - pga att de är för trixiga.
                  Bullshit? =) Var sjutton har du läst det?

                  citat:
                  Visst, jobbar man satan med att pejla in näringsnivåerna, så kanske.
                  Men vaff.. EI är ju uppfunnet för att *slippa* pejla nivåer. Du får ta och läsa den där artikeln jag länkade till.

                  Det stora kriget just nu som pågår (främst på APC mellan Edward och Barr) är Edwards PPS-metod (Prepetual Preservation System) som pejlar alla värden så noga den kan med kalibrerade hobbytest och EI som klarar att hålla höga fina nivåer av alla ämnen utan test.

                  citat:
                  Som nybörjare på växtkar så lär det dock ta ett tag innan man testar verkligt svåra växter, så det är en petitess i sammanhanget.
                  Vilka?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #24
                    Jag får säga b också så Ola blir glad =)

                    En stor anledning till att EI klarar alla växter är att den inte förlitar sig på klena hobbytest oavsett om dom är kalibrerade eller inte. Anledningen är att näringämnen ofta till viss del är uppbundna i stora organiska molekyler som inte är tillgängliga för växterna.

                    Mäter man upp 10 ppm nitrat varenda dag och tycker att det är hög och fin nivå för sina växter så kan det mycket väl vara så att dom lider av kvävebrist och i princip inte käkar någonting, *speciellt* om man mäter upp samma värde varenda dag eftersom ett normalt hungrigt växtakvarium strippar runt 2-5 ppm nitrat per dag.

                    EI skapades av den anledningen för att slippa bli lurad av tester men ändå estimativt kunna lägga sig på väldigt bra nivåer.

                    Men det står ju i länken ovan jag gav.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #25
                      Detta förklarar min starka reaktion "bullshit" på det PatrikMalmo skrev: Enligt min förklring ovan med organiskt uppbundna näringsämnen (DOP, DIP, DON, DIN) så underminerar således hobbbytester växtakvaristers framgång genom att ge felaktiga värden, så att den som, citat, "jobbar satan med att pejla näringsnivåer" hamnar i diket med "oförklariga" stuntningar på svåra växter.

                      Den enkla lösningen är att bara nollställa näringsnivåer en gång i veckan med stort vattenbyte och sedan fulldospulsa alla näringsämnen några gånger i veckan enligt EI - vilket gör att man klarar alla växter utan tester utan något som helst behov av att vilseledas av vattentester.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Leo
                        Användare
                        • November 2002
                        • 85

                        #26
                        Intressant, det här är en orsak till att det är kul att kolla vad som händer hos grannarna. Måste ta och dyka djupare i ämnet!
                        -Alix-

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          Finns det inga vattenvaxter som kraver laga naringshalter? Hur ar det med Notblomster t ex? Vissa Utricularia ska ju vara anpassade for just laga naringshalter (och fyller pa med at ata djurplankton). Sedan har vi ju vitmossa (Sphagnum) som vaxer alldeles utmarkt i mjukt surt vatten och bildar vackra Amonoattor i forsurade sjoar.

                          Maste ju skriva att mina Echinodorus for tillfallet skickar ett otal tvametersstanglar med blommor. De forsta stanglarna hade adventivplantor men inte de nya. Spikbladet borjar ocksa blomma. Forra aret drog det ivag med 10 metersslingor med hundratals blommor. Jag odlar dem i torv som jag vattnar med vanlig vaxtnaring. Endast rotterna star i vatten alltsa dvs for tillfallet gar de inte att betrakta som vattenvaxter.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Finns det inga vattenvaxter som kraver laga naringshalter?
                            Nej inga vi aquascapers använder iaf.

                            citat:
                            Hur ar det med Notblomster t ex? Vissa Utricularia ska ju vara anpassade for just laga naringshalter (och fykker pa med at ata djurplankton). Sedan har vi ju vitmossa (Sphagnum) som vaxer alldeles utmarkt i mjukt surt vatten och bildar vackra Amonoattor i forsurade sjoar.
                            Det är lätt att blanda ihop växter som *klarar* låga näringsnivåer med att *kräva* det.

                            Dom som *klarar* låga näringsnivåer är alla våra enkla vattenväxter typ Anubias, Javaormbunke, Ceratophyllum osv. För att inte tala om algerna.

                            citat:
                            Endast rotterna star i vatten alltsa dvs for tillfallet gar de inte att betrakta som vattenvaxter.
                            Mm.. När koltillgången inte är något problem längre så tar det rejäl fart.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              citat:Nej inga vi aquascapers använder iaf... Det är lätt att blanda ihop växter som *klarar* låga näringsnivåer med att *kräva* det.
                              Ha! Nu maste jag anklaga dig for bullshit! Varfor skulle bara "aquascapers" raknas? Du gav dessutom ett rejalt godag yxskaft svar pa sjalva fragan genom att undvika den: Notblomster, Utricularia, Sphagnum! (jag har inte svaret sjalv, men om du inte har svaret sa ska du inte latsas att du har det genom att undvika fragan ) Och hur ar det med Orkideer och dessa kottatande vaxter? Testa att kora naring i vissa sa far du se hur bra det gar! Varfor ska man vattna kottatande vaxter med destillerat vatten? Varfor har biltraffik (och darmed kvaverikt regn) negativ inverkan pa naringsfattiga miljoer? Ar konkurrens den enda orsaken? Och undvik inte fragan genom att svara att de inte ar vattenvaxter. Jag vet att det inte ar samma sak eftersom att de tar upp naring via rotterna och har transport av vatten vi klyvoppningarna osv. Jag fragade om du visste om det fanns en motsvarighet och du klappar mig pa huvudet. Tack sa mycket!

                              Sedan borde du borja med sumpvaxter sa att dina kunskaper breddas lite. Mina spikbladsfron gror. Ska kolla hur det blir med Echinodorus och Parasollsaven.

                              Utga inte fran att jag inget vet och att du vet allt tack. [:0]

                              (jag ar inte tjurig, jag sitter och flinar nar jag skriver det har)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • defdac
                                Användare
                                • April 2002
                                • 865

                                #30
                                citat:
                                Du gav dessutom ett rejalt godag yxskaft svar pa sjalva fragan genom att undvika den: Notblomster, Utricularia, Sphagnum! (jag har inte svaret sjalv, men om du inte har svaret sa ska du inte latsas att du har det genom att undvika fragan )
                                Jag undvek inte frågan: Det är skillnad på att *klara av* låga näringsnivåer genom specialanpassningar (t ex Utricularia som kan skaffa kväve från organismer i vattnet) och att *kräva* dom.

                                Utricularia är ett ogräs i EI-akvarier.

                                Svarar det på frågan?

                                citat:
                                Och hur ar det med Orkideer och dessa kottatande vaxter? Testa att kora naring i vissa sa far du se hur bra det gar! Varfor ska man vattna kottatande vaxter med destillerat vatten?
                                Orkideer och köttätande växter måste jag erkänna att jag inte kan någonting om. Jag vet dock att vissa övervattensväxter t ex inte diggar mycket Calcium i jorden och en del gillar surare jordmån osv.

                                Dom skulle jag vilja testa at odla med hydrokultur (övervattensvarianten av EI).

                                citat:
                                Varfor har biltraffik (och darmed kvaverikt regn) negativ inverkan pa naringsfattiga miljoer? Ar konkurrens den enda orsaken?
                                Du kan t ex inducera "Bitter-pit" med förhöjda ammoniumnivåer, dvs inducera en Calciumbrist pga växten måste neutralisera ammoniet och det enklaste sättet är att använda det för att växa oerhört snabbt, så att upptaget av Calcium inte hinns med. Speciellt vid väldigt mycket ljus.

                                citat:
                                Jag fragade om du visste om det fanns en motsvarighet och du klappar mig pa huvudet. Tack sa mycket!
                                Puh. Det var verkligen inte meningen.

                                citat:
                                Sedan borde du borja med sumpvaxter sa att dina kunskaper breddas lite.
                                BTDT. Dom blir för stora med EI tyvärr.

                                citat:
                                Utga inte fran att jag inget vet och att du vet allt tack. [:0]
                                Tackdetsamma =)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...