If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jaha nu har man blivit rejält biten har varit o köpt en co2 tub på brandfirman. T5 rampbygge blir det idag. Inväntar bara tryckreducering/nålventil/magnetventil så ska växtakvariet vara igång.
Växter ÄR kul. Man blir snabbt biten då man börjat få fart på sina första växter. Kasslemanns böcker är ett måste för växtintresserade. Hennes föreläsningar har varit grymt intreserande.
Jag litar ändå på henne, hur många andra har vadat runt i alla världens vattendrag i flera etapper bara för att mäta upp växternas biotoper? Cool tjej, liksom! Ja och många växter växer säkert riktigt bra i mjukt vatten och med gödning i botten
Visst ar det ruggigt irriterande nar folk sager A men inte O Varfor ska de inte ha det? Jag har lange undrat varfor Cryptocoryne aponogetifolia dor i "lagom" mjukt vatten pa sikt (ex i Stockholm) men stormtrivs i hart trots att den kommer fran mjukt vatten har jag for mig dvs den maste ju rimligen klara sig i mjukt vatten i naturen. Den dor plotsligt ner i mjukt vatten och jag har misstankt att det inte blir lika stabilt. Den vaxer i Stockholmsvatten, men som sagt, den dor ner pa sikt. Fast det har har sakert inte med det Defdac namner att gora...
Visst ar det ruggigt irriterande nar folk sager A men inte O Varfor ska de inte ha det?
Alla undervattensväxter föredrar att ta näring med sina blad och ett lågt GH innebär låga halter Calcium och Magnesium, som tillsammans med ett fett bottenstubstrat och bra med ljus innebär en svår miljö att få tag på tillräckligt med Ca och Mg - speciellt Ca är svårflyttat i växten, så stressar man upp tillväxtviljan med mycket CO2 och ljus så kommer växterna snabbt börja uppvisa näringsbristsymptom och stressläcka ammonium vilket gör dom härligt gröna (av alger alltså
citat:
Jag har lange undrat varfor Cryptocoryne aponogetifolia dor i "lagom" mjukt vatten pa sikt (ex i Stockholm) men stormtrivs i hart trots att den kommer fran mjukt vatten har jag for mig dvs den maste ju rimligen klara sig i mjukt vatten i naturen.
I naturen är det aldrig samma vatten som återcirkuleras mot samma blad hela tiden, så även om det är ganska låga näringsnivåer i naturen så har växterna alltid tillgång till allt.
Däremot ser du inga växter att tala om i riktiga mjukvatten där vi hittar t ex Diskus, däremot kan du uppleva Amano-scapes i gruna källor med oerhört hårt vatten där växterna står i rent calciumkarbonat.
Sa om man har mjukt surt vatten sa ska man inte ha mycket ljus och koldioxid om man vill ha fina vaxter? Kan man ha naring i botten som lacker lite sa dar halvkasst da?
Sa om man har mjukt surt vatten sa ska man inte ha mycket ljus och koldioxid om man vill ha fina vaxter?
Det beror på, för nu får vi nyansera problematiken lite.
Osmosvatten med torvfiltrering (mjukt surt vatten) kommer du inte lyckas med många växter i.
Har du däremot en fet torvbotten som inte får så många vattenbyten så får du tillslut ett mjukt surt vatten, men där CEC:en i bottnen (katjonutbytesförmågan) gör att det Ca/Mg som binds upp i bottnen ändå finns tillgängligt för växterna. Diana Walstad (expert på bra bottnar) blandar dessutom ut lite dolomit i jorden när hon bygger sina bottnar til low-tech-akvarier som mår bäst utan vattenbyten.
citat:
Testa ett GH under 2 och se vilka växter du klarar =)
Kom och kolla då ph 6,5-7, KH 0,5-1, GH 2, No2 0, No3 20-25. Co2 -tillägg, ordentligt med ljus, sjävgjorda gödningsmedel (både flytande samt bottengödsling) och det växer så det knakar. Temperaturen är det största problemet, jag har ca 27 grader och det är rätt högt för många coola växter.
Kommentar