Filter bakom BtN-modul G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • April 2002
    • 219

    Filter bakom BtN-modul G

    Hej.

    Planerar att bygga ett filter bakom modul G som kommer att gå ända upp till ytan med pump och filtermatta bakom. De flesta gär väl insug i modulen men kan man även gör ytavrinning? Dvs man kapar modulen några mm eller knapp cm under vattenytan och täcker med filtermatta så fisk inte hamnar bakom modulen.

    Är dett något gjort innan, för-/nackdelar. Andra tips eller råd?

    Mvh Pär
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Om man utgår från denna variant:

    ...så får du, i ditt fall, sätta pumpen UNDER filtermattan....
    Eller hur hade du tänkt?
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

      #3
      Ja typ så.
      Eller som bilden: http://www.och.nu/jansson/filterficka.jpg

      Hur bra är BtN raster, sätter de snabbt igen eller funkar det finfint?
      Vad är annars de vanliga problemen med denna typ av gömda filter?

      /Pär

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • December 2003
        • 111

        #4
        Det är lite svårt att få till ytvattenavrinningen om man inte kör en anordning för konstant vattennivå som kompenserar för avdunstning, om avrinningen ligger för långt under ytan blir det för dåligt drag på ytan för att få bort ytskuffet, visserligen kommer modulen att fungera som en minisump (om du får den heltät mot glasrutan) vattennivån kommer då att vara konstant utanför modulen men vattennivån i modulen kommer att sjunka i takt med avdunstning med risk att pumpen kör torrt.... annars tycker jag att din ide är bra, påminner lite om saltvattennissarnas ghettosump då de har en avdelning av huvudkaret som sump....

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • April 2002
          • 219

          #5
          Jag har iofs tänkt att ha ett vanligt inlopp med raster i nedre delen av modulen så torr lär den inte gå. Men så länge vatten nivånb är högre än mödulen så finns det två inlopp och större filtervolym.

          Är det stor risk att pumpen går torr med ett inlopp som sätt igen och pumpen tömmer modueln på vatten? Alternativa lösningar elller sluter modulen sällan helt tätt?


          /Pär

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            #6
            Har du en för kraftig pump och för dåligt insug så ja. Jag får ha 2 raster i min b-modul för att inte pumpen ska tömma den.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • August 2003
              • 476

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

              Är det stor risk att pumpen går torr med ett inlopp som sätt igen och pumpen tömmer modueln på vatten? Alternativa lösningar elller sluter modulen sällan helt tätt?

              /Pär

              [u]Hej Pär!

              Jag har erfarenheter som bekräftar det som Cutekid säger gällande kombinationen Modul H och Eheim 1262. Jag hade FEM insug (standardstorlek med svart raster/insugsfilter) men denna pump sög torrt om man hade P10.

              För att kunna ge en bra respons behöver man veta lite mer - hur stort är karet, vad skall gå i och vilken cirkulation tänker du dig?

              En annan fråga också - att köra med ytavrinning - är det för att slippa ett högt flöde i ytan eller vad är tanken i ditt fall?


              Med hopp om en skön helg och ett svar på måndag fm...

              Mvh.
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • April 2002
                • 219

                #8
                Tanken med "ytavrinning" är att jag måste komma åt pumpen mm ovanifrån och då kan man väl lika gärna ha ett stort insug ovan ifrån.

                Karet är mitt pelarakvarium 40*40 med höjd 70cm alltså ca 112L. Tanken är ett lekpar ur brichardi-komplexet så belastningen bör inte vara jätte stor. Kanske en Eheim compakt-pump (600 l/h).

                /Pär

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

                  #9
                  [u]Hej Pär...

                  citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

                  Tanken med "ytavrinning" är att jag måste komma åt pumpen mm ovanifrån och då kan man väl lika gärna ha ett stort insug ovan ifrån.
                  Ja det har du rätt i men man kan också ha insug underifrän vilket kanske ger mer verkan. Ytavrinning kräver ganska högt så kallat "hultekeflås" för att vara riktigt effektivt. Jag kan kanske tycka att du krånglar till det lite när det finns väl beprövad lösning med modulerna men det får du ju själv avgöra. (snällt va!?[)]) G-modulen är annars riktigt snygg och i bra storlek för ditt kar. Den har en färdig filterfunktion med filtersil monterad på undersidan...




                  citat:Ursprungligen skickat av Pär J.


                  Karet är mitt pelarakvarium 40*40 med höjd 70cm alltså ca 112L. Tanken är ett lekpar ur brichardi-komplexet så belastningen bör inte vara jätte stor. Kanske en Eheim compakt-pump (600 l/h).
                  /Pär
                  Om du använder en Eheim Compakt 600 eller 1000 (vilket jag skulle gjort) så har du mkt gott om plats för både biobollar/makaroner i botten och P10. Ett tips om du anv biobollar är att ha dem i ett grovmaskigt nät så du lätt får upp dem vid rengöring...
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • November 2004
                    • 343

                    #10
                    I mitt 540 har jag en BTN och 2*2000l/h pumphuvuden monterade på blåmatta. Jag har inget raster utan springa vid sidor och botten under sanden. Bakgrunden siliconad vid ca 6 fästpunkter. Fungerar aldeles utmärkt. Nackdelen är att du får lite yngel odlingar bakom bakgrunden, men de kan man fånga när de bivit större :-)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...