Hur har ni det i era yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Hur har ni det i era yngelkar?

    Har satt igång några stycken yngelkar på 60 och 120L. Jag har endast syresten i nu, När de omkring 4 veckor tänker jag sätta ner ett bit filtermatta med pump, så det blir lite bättre fart på vattnet.
    Jag gör 3 vattenbyten i veckan á 20%. Tillsätter salt och bikarbonat.
    Ingen iredning, förutom några stenar och lite javamossa.
    Matar med artemia, 3-4 gånger om dagen.
    Stefan63
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    varför bara syresten??????
    Jag kör med pump från dag 1...inga probs????

    och mina kar är inredda...men det finns det väl ingen anledning till egentligen...men jag gillar att dom kan gömma sig när dom blir rädda! *asg*

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • February 2005
      • 192

      #3
      Har för mig att jag läst här på forumet att det inte får bli för hög cirkulation på vattnet och de rek. syresten, Nybörjare som man är så följer man alla råd och tipps.
      Har inte fått några egna erfarenheter ännu, men det kommer får jag hoppas
      Stefan63

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Det lilla jag har pysslat med yngel har jag upptäckt att de har en tensdens att gömma sig i pumpen och sen ligger de där när man ska rengöra filtret alltså inuti filterbehållaren. Inte så angenämt och knappast bra heller för ynglen (hade tom en kuli ål som var som sjtton på att simma in i filtret och det blev bökigt i längden)

        Kommentar

        • Ricard Berndtson
          Användare
          • March 2005
          • 10

          #5
          Jag är grön på både akvarium och att odla yngel (har hållit på med Malawi i drygt 1 år). Mitt yngel kar är inrett med grus, lite sten (för gömställen), täckt bak & ena kortsidan samt en pump. På de tre kullar som jag lyckats föda upp har jag inte haft några problem med för stark cikulation.
          Man kanske skulle byta till SA?!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Jag testade yngel i en burk utan cirkulation nyligen och det gick inget bra. Det var simpelt syre det handlade om. Kör med pump, filter är överkurs med täta vattenbyten. Vattenrörelsen är dock inga problem. Efter sprattelstadiet och ett par dagar så gillar dom att manövrera i strömmarna. Men dom är däremot inte så bra, så mycket hamnar i pumparna. Robusta yngel och koll på läget gör ändå detta problem litet, för min del t o m praktiskt då jag successivt brandskattar populationen genom pump till yngelkar.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Allt handlar om vad man har för fisk. För sjöciklider är det bra med hyfsad/stark cirkulation även till yngel, enligt min erfarenhet. Kör man liknande cirkulation till Betta-yngel eller andra mindre ytlevande, så kan man lika gärna skippa att sätta firrarna till lek. En del yngel funkar helt enkelt bättre med bra cirkulation och andra funkar inte alls med cirkulation. Leta på nätet efter odlingsbeskrivningar för den fisk du vill ha/har yngel på.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                Helt rätt Patrik, men grejen kanske är att Stefan63 inte orkar gå till biblioteket. Det blir ju en chansning men det känns inte direkt som grabben odlar guramis, bikarbonat och filtermatta låter som en stor afrikansk insjö.

                Kommentar

                • Kalle-El
                  Användare
                  • August 2005
                  • 255

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

                  Robusta yngel och koll på läget gör ändå detta problem litet, för min del t o m praktiskt då jag successivt brandskattar populationen genom pump till yngelkar.
                  Var inte det lite väl elakt, eller kanske snarast mordiskt?!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...