Lagförslaget, vad hände sedan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

    Lagförslaget, vad hände sedan?

    Lagförslaget som tidigare var aktuellt.

    Lagförslag, samt hur det kan påverka oss som akvarister


    Remissvar från Nordiska Ciklidsällskapet


    Hur svarade Jordbruksdepartementet på detta? Är det någon som kan hänvisa till en länk, där jag kan läsa vidare?
    Min zoon
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Det finns att läsa längst ner på denna sida:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Det finns att läsa längst ner på denna sida:
      http://www.ciklid.org/forum/topic.as...93&whichpage=9
      Inga begränsningar för hobbyakvarister, kan man läsa i rubriken på SARFS hemsida.
      Titta in på länken nedan och fundera!




      Hur är det egentligen med det, inga begränsningar?
      Kan man verkligen ha 7 akvarium och sälja lite fisk då och då?


      //Gunnar
      Min zoon

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Tja, om nu länken ovan har rätt tolkning på lagen, så kan du ha 6 akvarier och kränga hur mycket fisk du vill, om du inte är zooaffär, grossist eller har liknande anläggning. Du kan även ha en miljard akvarier för att hålla fisk, om du inte säljer något. Som jag ser det.

        Men, men. Det torde inte finnas några prejudikat kring detta alls, så det är lurigt hur en rättslig instans skulle bedöma läget. Månne FINNS det prejudikat - någon som kan tipsa om det?

        Som hobbyakvarist så ska det nog i vilket fall en hel del till för att någon myndighet ska upptäcka dig. Vet heller inte hur en eventuell koll förhåller sig till att man de facto får tjäna (=vinst) 10.000 kronor på sin hobby, skattefritt. Som akvarist är det i de flesta fall en duktig övre gräns. Spara kvitton och kolla om du går runt - lucky you!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • December 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Tja, om nu länken ovan har rätt tolkning på lagen, så kan du ha 6 akvarier och kränga hur mycket fisk du vill, om du inte är zooaffär, grossist eller har liknande anläggning. Du kan även ha en miljard akvarier för att hålla fisk, om du inte säljer något. Som jag ser det.

          Men, men. Det torde inte finnas några prejudikat kring detta alls, så det är lurigt hur en rättslig instans skulle bedöma läget. Månne FINNS det prejudikat - någon som kan tipsa om det?

          Som hobbyakvarist så ska det nog i vilket fall en hel del till för att någon myndighet ska upptäcka dig. Vet heller inte hur en eventuell koll förhåller sig till att man de facto får tjäna (=vinst) 10.000 kronor på sin hobby, skattefritt. Som akvarist är det i de flesta fall en duktig övre gräns. Spara kvitton och kolla om du går runt - lucky you!!

          Hilsen,

          P

          Hej Patrik, då läser du raderna precis som jag gör.



          "yrkesmässigt eller i större omfattning"

          "verksamheten omfattar färre än 6 förvaringsutrymmen "

          Frågan är om man skall läsa in ett och mellan dessa två citat och därmed kunna ha 25 akvarium, därför att det varken är yrkesmässigt eller räknas som större omfattning?


          Hursomhelst det vore bra om fler kan förklara SARFs rubriksättning. Jag får inte ihop det.

          //Gunnar
          Min zoon

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Det är ju inte SARF som gör lagarna, det gör regering och riksdag. Jag får inte heller ihop det, och innan vi har prejudikat så lär ingen annan få det heller. Trist nog.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • pgmagnusj
              Användare
              • September 2005
              • 34

              #7
              När det gäller utrycket "förvaring och utfodring" har jag för mig att det betyder att man tar hand om andras djur för en ersättning, typ hund- och kattpensionat. Det borde ju innebära att för uppfödning är det ok att ha mer än sex akvarier.
              Jag är inte säker på tolkningen, men jag läste det i en råd som diskuterade lagförslaget för ett bra tag sen, om det var här eller på zoopet kommer jag inte ihåg.
              Magnus Johansson

              260 l Malawi
              54 l Tanganyika/snäcklekare
              63 l Sällskaps
              Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

              Kommentar

              • pgmagnusj
                Användare
                • September 2005
                • 34

                #8
                Jag hittade tråden. Kolla i slutet av den. Kjell Fohrman har gjort ett inlägg där han förklarar begreppet bra.

                Magnus Johansson

                260 l Malawi
                54 l Tanganyika/snäcklekare
                63 l Sällskaps
                Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                Kommentar

                • pgmagnusj
                  Användare
                  • September 2005
                  • 34

                  #9
                  Det var inte alls i slutet av tråden. []

                  Kolla inlägg #81 i tråden.
                  Magnus Johansson

                  260 l Malawi
                  54 l Tanganyika/snäcklekare
                  63 l Sällskaps
                  Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

                    #10
                    Citat från Kjell F:


                    Jag vill gärna ta tillfället i akt att tacka alla som skrivit under uppropet i denna kampanj. Jag är övertygad om att alla namnunderskrifter i kombination med SARFs och NCS remissvar hae lett till att förslaget som sådant har stoppats.
                    Själv blev jag uppringd av den ansvarige för Jordbruksverket för några veckor sedan och han talade om för mig att de helt gått på vår linje och att därmed vi akvarister inte alls skulle komma att drabbas.
                    Han bad mig dock avvakta med att tillkännage detta offentligt tills det hela var satt på pränt (vilket är anledningen till att vi de sista veckorna inte pushat för namnuppropet), vilket det nu alltså är.

                    Denna gång har vi alltså vunnit en seger men det är ingen tvekan om att vi i framtiden kommer att ställas inför fler problem (t.ex. ligger det just nu en riksdagsmotion som i korthet helt vill stoppa exotiska djur och det har tillsatts internationella utredningar som vill stoppa odling av djur i andra länder än ursprungsländerna etc.
                    Framtiden är därför minst sagt osäker.
                    På Akvariets Dag samlades därför ett antal representanter för de akvarieorganisationer som finns i Sverige och vi enades om att inleda ett samarbete i dessa frågor för att stå bättre rustade i framtiden. Vi kommer också att uppvakta den nya djurskyddsmyndigheten som efter årsskiftet kommer att vara placerad i Skara.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av pgmagnusj
                      Det var inte alls i slutet av tråden. []

                      Kolla inlägg #81 i tråden.
                      Nu har jag läst en del, men det är svårt att läsa ikapp i efterhand. Många och välformulerade inlägg finns i tråden. Sista inlägget är från november 2003, så en del vattenbyten har gjorts sedan dess, så att en mer lättbegriplig tolkning skulle kanske ha hunnit växa fram.

                      Även näst sista inlägget av Hasse H tydliggör en del, men ......jag får väl släppa mina ambitioner att försöka förstå, kunna tolka lagförslaget fullt ut.

                      Men det vore önskvärt om någon av er mer insatta än jag skulle våga sig på en sammanfattning, så här i efterhand om vad som begränsar hobbyakvaristen. Är det någon som känner sig manad, Kjell F, Mikael eller ........


                      //Gunnar Karlsson
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag är inte överdrivet juridiskt kunnig, men personligen ser jag "riskerna" för hobbyakvarister som små. Ungefär som med hembränning - kör man det för husbehov, inte säljer till någon annan och inte annonserar så är risken väldigt liten. Annonserar man, säljer mycket (även med få burkar) så kan myndigheterna bli intresserade - enten genom din deklaration (eller frånvaro av deklarerade inkomster) eller genom att någon som faktiskt har tillstånd/gått kurser/etc härsknar till och tipsar myndigheten ifråga.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...