Kan jag ha tuppkamciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    Kan jag ha tuppkamciklider?

    Hej hur skulle det funka att ha tuppkamciklider med scalarer och nyckelhålciklider i ett 375L kar. Jag har nu 5 scalarer och 6 nyckelhålciklider.

    Hur stor grupp och vilken fördelning mellankön är att föredra när det gäller tuppkamciklider?

    Janne
    Janne
    Min Zoon
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Ingen som har erfarenhet av denna kombination eller liknande?
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • ShadowDawn
      Användare
      • August 2003
      • 15

      #3
      Tuppkamciklider blir rejält buffliga och aggresiva med tiden. Nyckelhålen som är rätt så försiktiga och aningen skygga av sig kan få det tufft. Välj hellre någon annan jordätare.

      Funderar själv på att göra mig av med mina tuppar eftersom jag känner att dem håller mina satanoperca leucosticta aningen tillbaka, även om dem tuffade till sig rejält när dem hade yngel.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Om jag inte har fattat fel är tuppkammen en av de fredligare jordätarna, betydligt fredligare än t.ex G. brasiliensis, G. surinamensis och så vidare. De är ju inte parbildande, och heller inte så revirhävdande. Två hanar och fyra honor kan nog vara en bra fördelning. Man kan ha en hane också, men då tror jag inte den utvecklas fullt ut. Tror man måste ha två hanar för att pannpuckeln ska utvecklas fullt ut. Jag har aldrig haft mer än en hane, men om jag fattat rätt, så är de inte så aggressiva mot varandra.

        Min erfarenhet är att nyckelhålsciklider är aggressivare än tuppkamciklider. Tuppkammar är ju inte revirhävdande på samma sätt som t.ex nyckelhål. De nyckelhål jag har haft, och de jag har nu, är aggressivare mot sina medinvånare än vad tuppkammarna jag har haft har varit. Nu har jag små nyckelhål (4-5 cm) ihop med jämnstora Heros notatus och flaggciklider, och det är nycklarna som bestämmer, och sätter de andra på plats då och då. De tuppkammar jag har haft har över lag varit lugnare.
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        Arbetssätt...