ytterfiltrets nyttighet i CA-karet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • February 2005
    • 242

ytterfiltrets nyttighet i CA-karet

Hur viktigt är det att ha ett ytterfilter till CA ciklider? Jag har hört att dom skräpar ner mycket och så, så det kanske är nödvändigt... När jag hade malawi i mitt 500 liters så använda jag bara två kraftpaket med tillhörande filtermatta (filtervolym på kanske 3-4 liter totalt) utan några problem, trots periodvis kraftig överbefolkning.

Är inte ytterfiltret överskattat?
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

Jag tycker att ytterfilter vore att föredra,1-2 eheim 2217 eller 2215 ev ett pumphuvud tror jag skulle bli bra i ditt kar.
    mvh ville.

375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• tseppae
      Användare
      • March 2005
      • 104

ytterfilter är bra o bra det jag har märkt som är guld det är att man slipper skölja filtrena en gång i veckan

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

nej det finns inget som säger att du måste ha ytterfilter till CA. Det är bara filtervolym det handlar om och jag med flera andra tycker ytterfilter är bäst på sånt... mest en praktisk och estetisk grejj
        fish r friend

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Näe, jag tycker ytterfiltret är underskattat.

Mvh Jari

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Vill man mata stora feta fiskar ordentligt så är nog rejäla ytterfilter ett måste. Ett kratpaket kan dock vara bra att samla upp skräpet med, så slipper man få in det i ytterfiltren (Kör dubbla Eheim 2028 + ett pumphuvud med elrör å filtermatta i 900 liter. Sen kan jag mata jättenävar med pellets [8D])
            Anders L

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

Jag har 2 st eheim 2260 till mitt 1200l kar funkar strålande ,skulle inte byta dom mot något + att dom hörs knappt
              MJ
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• ljuslycktans
                Användare
                • September 2004
                • 36

Jag hade också lite funderingar på att skaffa ytterfilter när jag starta mitt 960 kar. men efter många om och men så vart det så att jag byggde två filterkammare med svartmålat glas så det smälter in med den svarta baksidan. Jag e super nöjd med det. Dels för att det är säkert 10 liter filter yta i varje filter kammare och så har jag mycket cirkulation med två pumphuvuden på 3000l/h styck. Så jag vill slå ett slag för hemma byggda filterkammare
                A catfish is a plenty good fish for anyone

Kommentar

• Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

Jag skulle aldrig skaffa ett kar utan ytterfilter, filtervolymen säger allt om du vill ha ett problemfritt kar...

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Överdriven cirkulation genom filtermedia som ska utgöra biologin i karet tror jag inte är så bra.

De ska väl hinna göra nytta innan vattnet passerar? bakterierna alltså.

Mvh Jari

Kommentar

• davide
                      Användare
                      • December 2003
                      • 335

JAg tror inte heller på överdriven cirkulation genom "bakterierna".

JAg vet inte heller om man kan likna filtervolymen som man har då man använder sig av pumphuvud, elrör och filtermatta med den filtervolymen som ett ytterfilter har.
                      Visst volymen kanske är samma men vattnet behöver inte passera genom lika mycket filtermaterial.
                      Med filtermatta och elrör så paserar vattnet genom ca: 5 cm filtermaterial. i ett ytterfilter med samma volym så kanske vattnet passerar 40 cm. Av denna anledning
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• ljuslycktans
                        Användare
                        • September 2004
                        • 36

i mina filter kammare har jag 15 cm blå filtermatta och sen har jag påse med biobollar efter det. så säg att jag har 25 cm filter som vattnet passerar igenom i varje kammare. det blir ju 50 cm.
                        A catfish is a plenty good fish for anyone

Kommentar

Arbetssätt...