Aluminiumfolie som reflektor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Aluminiumfolie som reflektor?

    Tjena!

    Har köpt reflektorer i omgångar nu och blivit lika nöjd varje gång jag köper det till ett nytt kar, MEN! i två fall har jag gjort en budgetvariant och helt enkelt fäst vanlig aluminiumfolie på insidan av rampen runt lysröret. Ena gången i en 2*30w ramp och nu senast i ett litet 54 liters till ett 15w rör. Nu spånar jag egentligen bara fritt när jag säger detta men jag tycker att det blir 100% bättre med alufolie än med en vanlig kvalitetsreflektor! I bägge fallen har det gjort en mkt större skillnad än när jag satt i "riktiga" reflektorer. Har t ex GRYMT bra ljus i 54 litaren nu med ett ensamt 15w rör... Trodde jag skulle få fixa fler rör för o hålla växterna glada men de producerar minkrobubblor utan vare sig PMDD eller co2. Tycker inte rampen blir mkt varmare heller om man bara ser till att inte lägga folien mot lysröret (men varför skulle man vara så dum?)

    Vill gärna höra fler åsikter om detta! Har lagt en femhundring på juwel-reflektorer senaste året och dom pengarna kanske hade kunnat spenderas bättre... Och alla ni som kör utan i väntan på o köpa "riktiga" tycker jag ska göra ett försök.

    /Andreas
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Hej jag måste säga att jag håller med. Jag köpte nyss en beg. ramp med alu-folie istället för "riktiga" reflektorer och det fungerar minst lika bra som min tidigare ramp med inbyggda reflektorer.

    Angående värmen så borde ju rampen bli kallare med alu-folie eller reflektorer då mer värme går ner i karet.

    Janne
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • January 2004
      • 563

      #3
      Jag kör med alu-folie i en av mina 2 dubbelramper sedan ett par månader tilbaka. Ville testa hur stor skillnaden blev mellan dem. Det blev rejäl skillnad. Jag visserligen inte testat "riktiga" reflektorer, men jag kommer satsa på alu-folie i ramp nummer 2 också.

      //Robert

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #4
        Matt vit färg eller vitt papper är effektivare än aluminiumfolie:

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • July 2005
          • 303

          #5
          Hur har ni fått fast folien på rampen?

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • December 2003
            • 335

            #6
            Min erfarenhet är att Reflektorer är bättre än Folie. Såg klar skillnad då man körde med folie i 50% av karet och Reflektorer i de andra 50%.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              Defdac: Har läst den där nån gång och jag har helt enkelt någon slags spärr mot den där idén i mitt huvud =) Har aldrig testat men jag måste få arslet ur vagnen nån gång och göra det. Han säger ju att det fungerar så då måste det göra det!

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                #8
                Calle: Jag trycker dit den (den formar sig som bekant) mot insidan av rampen och sätter kanske en tejpbit i ändarna. Fungerar för mig.

                Kommentar

                • Leo
                  Användare
                  • November 2002
                  • 85

                  #9
                  Jag körde med riktiga reflektorer då jag ännu hade rör. De inte bara speglar ljuset bättre, utan är böjda på ett sätt som samlar ljuskilen så att mindre ljus spiller ut på golvet. Har även testat alufolie och skillnaden var stor till fördel för refektorerna.
                  -Alix-

                  Kommentar

                  • BigFish
                    Användare
                    • February 2005
                    • 21

                    #10
                    Jag har kört mycket med Alu folie genom åren, min erfarenhet är att det funkar mkt bra. Åtminstone första tiden (6-12 mån), svårt att avgöra när funktionen avtar. Alu folien tappar glansen efter ett tag, vad det är/beror på vet jag inte riktigt. Kanske oxidering eller allmän nedsmutsning, trots täckglas är det ändå en viss värme och luftfuktighet under mina ramper. Tror det är huvudanledningen till nedsmutsningen. Jag ser inte detta som något problem då Alu folie är billig och lätt att byta ut.

                    Först gångerna var jag dock väldigt ambitiös och limmade fast folien och slätade ut folien med gummiskrapa eller trasa. Numera formar jag bara för hand och säkrar med några tejpbitar. Slutsats: var inte för ambitiös i arbetet med folien.

                    En vanlig reflektor blir också "smutsig" men det är lättare att byta ut Alu folie än att polera upp reflektorn...

                    //Jonas

                    Vänliga Hälsningar,
                    Jonas

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Många skilda erfarenheter.... Undra vad det beror på?

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av blackened

                        Många skilda erfarenheter.... Undra vad det beror på?
                        Därför att ingen har en lumensmätare, så "fungera bra" är ett väldigt luddigt uttryck i den här tråden

                        Ni som inte orkar mäta kan ju kolla min länk. Då slipper man fippla med alufolie som blir skitig och kan måla allt matt vitt istället.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Maste ju bara papeka att folie ar sanslost mycket battre an ingenting och att ogat ar battre an hundra matapparater sa lange som det du ser ar det du ar intresserad av

                          Ps nasta gang jag kor igan "pa riktigt" igen sa ar det reflektorer som galler, eftersom att ogan kommer att "se" att det ar battre eftersom att jag "vet" att det ar battre.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...