Danmarks Akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Venflon
    Användare
    • March 2003
    • 9

Danmarks Akvarium

Var nyligen och besökte Danmarks Akvarium. Jag hade hört mycket om hur fint det skulle vara. Efter besöket var jag djupt besviken och undrade om det vara samma plats som andra hade varit på. Exempel på "dåliga saker":
    1. Fisksoppa dvs flera akvarium där man blandade fiskar ifrån olika världsdelar och biotoper.
    2. Många sjuka fiskar
    3. Mest odlingsformer i bland ungfödare
    4. I princip inga ovanliga arter utan bara "det gammla vanliga"
    5. Mest ungfisk. Jag vill se fullvuxna fiskar.
    6. Dåligt sköta akvarium
    7. Flera akvarium med felaktiga latinska namn på fiskarna

Vet inte om det var pga lågsäsong men det var utan tvekan det sämsta offentliga akvariumet jag har besökt. Akvarieaffärerna i köpenhamn gav betydligt mer att titta på och var betydligt billigare.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Jag var där i slutet av juli och tyckte det var helt ok. Vissa akvarier var väl lite skitiga men det var mest alla kladiga framrutor som jag störde mig på. Vilka akvariebutiker besökte du? Jag var på Planteimporten där det var ganska skitigt och det sprang kackerlackor på akvarierna. När vi stod i kassan o skulle betala visste dem inget om att medlemmar i ncs hade 10% rabatt men efter ha ringt en massa samtal så gick det bra. Cichlidecentret besökte vi också men det var ganska dåligt med fisk inne, det fanns en enda tropheusgrupp vilket var lite synd. Men på det hela så var jag och min kompis nöjd med hela Köpenhamnsvistelsen.

Mvh/ BB

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Lite olika kvalitet på Danmarks Akvarium - har varit där många gånger, ibland är det attans bra och ibland rätt kasst. En hel del bra inredning kan man få se i vilket fall. Butikerna är också av varierande kvalitet och har ibland mycket skoj fisk och ibland rätt lite. Planteimporten kan man hitta många skoj saker på, men var medveten om att DU ansvarar för köpet. Gnäll inte om firrarna är sjuka alltså. Cichlidecenteret är dock hög klass på, men ibland är det utsålt i karen. Vill man vara mer säker på att få det man vill går man med i mailinglistan och bokar in de arter man vill ha när de kommer. Samt ser till att hämta bokningen - annars är man "bränd".

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Venflon
        Användare
        • March 2003
        • 9

Jag tycker att vi slutar diskutera affärerna i köpenhamn och begränsar oss till Danmarks akvarium. Patrik: har det varit någon särskild tid på året när det har varit bättre?

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Jag har samma erfarenhet av danmarks akvarium. En gång när jag var där hade de en stor grupp på ca 30 st med "foxface" i ett saltkar. Två veckor efter tar jag med en kompis dit, då är endast 3 kvar. För mig spelar det ingen roll om stället är bra ibland, om man tar ihjäl så många förhållandevis lätta fiskar så skall man inte ha några besökare alls. Stäkllet byggdes väl någon gång på 50-60 talet och har inte förändrats nämvärt enligt min far. Anläggningen är därmed otroligt omodern och det kostar många fiskars liv. Jag åker aldrig dit igen. Ett som jag tycker är bättre är Malmö museum som iochförsig inte har så outstanding grejor i karen, men det är rent och snyggt och fiskarna verkar må bra.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Har inte pejl på olika tider på året, men vet att jag fått väldans olika intryck av Danmarks Akvarium från olika gånger jag besökt det. Ibland har jag blivit impad och ibland besviken. Well. De är tydligen på gång att bygga ett nytt, stort offentligt akvarium i Örestad. Får se vad det blir av det. Rekommenderar annars också Malmö Museums akvarie, som Tropfrog säger. Även terrariet i Folkets park är mycket väl värt ett besök.

Hilsen,

P

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

"Stäkllet byggdes väl någon gång på 50-60 talet och har inte förändrats nämvärt enligt min far. "
              ##Har principen om hur man förvarar vatten förändrats...Vad har du för teknik i ditt akv. , som är mycket olikt ett akv. från -70talet?? IT-ålderns evolution har ju liksom ingen motsvarighet inom akv. hobbyn än. Jag har varit på Danmarks akv. sedan början på -80talet och har aldrig upplevt det skitsnack, som floras här, om stället. Det enda , som jag är frustrerad över är att det alltid ser ungf. lika ut. -Mr.Fish-

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

För att förtydliga mig: jag har aldrig upplevt Danmarks Akvarium som dåligt. Mer eller mindre bra, rör jag mig med som begrepp. Däremot har de en bit kvar till t ex Kölns eller Berlins offentliga akvarier. Kölns är det absolut bästa jag sett hittills. Universeums idé är ju också väldans fräck, men även där har jag fått olika intryck beroende på när jag besökt det. En sommar hade de grönvatten i många kar, t ex.

Annars har det hänt attans mycket inom akvaristiken/förståelsen kring akvatiska förhållanden sedan nittiotalet, inte minst inom saltvatten. Håller alltså inte med om att det är samma sak att köra akvarier idag som på 50-60-talet.

Hilsen,

P

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

"Annars har det hänt attans mycket inom akvaristiken/förståelsen kring akvatiska förhållanden sedan nittiotalet, inte minst inom saltvatten. Håller alltså inte med om att det är samma sak att köra akvarier idag som på 50-60-talet."
                  Jag håller med dej om att det inte går att jämföra 50-60 talet med 70-talet och senare; varken marint eller sött. Kunskapen och ¤tekniken¤
                  (förståelsen) har dock inte förändrats nämnvärt de sista 30 åren.
                  ##Visst har det dykt upp nya pumpar o filter, men dessa ger bara
                  begränsad andningshjälp åt ett ändå döende akvarium = baskunskaper om
                  om vattenkemi (hur man sköter ett akvarium)är lika aktuellt 1975, som 2005!! Jag var själv 7-år 1975 och tämligen ovetande om vattenkemi.
                  Men "empirisk" vetenskap kan man gå långt med, men det kostar..
                  Jag har däremot läst mycket akvarielittratur från -70talet .Och med den vetskapen, tycks -70tals akvarissterna varit ett strå vassare än sina kollegor på 2000-talet !!! Mr.Fish

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Några ytterligare grejor som stört mig vid besök på danmarks akvarium:

Vid ett besök hade de ett kar med nordisk saltvattenfisk som hade 100000 tals 1 cm stora löss, de fanns överallt i akvariet och fiskarna var helt täckta av skiten. Hade jag varit ansvarig hade det varit förstaprioriterat att få bort lössen från allmänhetens beskådande, dock hade det inte löst problemet med lidande djur.

Någon gång under 2003 spracka rutan till havsköldpaddorna från kant till kant. Sådant händer, det kan man inte skydda sig emot. När jag kom tillbaka 1,5 år senare och ser att rutan fortfarande är sprucken känns det dock riktigt tråkigt. Att det dessutom ligger en död havssköldpadda i karet gör det inte bättre.

För mig spelar det egentligen ingen roll att det ser bra ut ibland, jag tycker att det bör se bra ut alltid annars kan man lägga ner. Vad hjälper det att karet är fullt med nyinköpt fisk och ser bra ut, när man vet att de tar ihjäl djuren inom 3 månader? För min del måste djurhållningen vara långsiktig, annars så går alla inträdespengar till att fortsätta tömma haven på djur som "förbrukningsvaror", det vill jag naturligvis inte stödja.

Att bli anklagad för att snacka skitsnack, gör mig sårad. Detta är vad jag har bevittnat med egna ögon vid flertalet besök, så åtminstonde i min värld så är det inte skitsnack. Om man tycker att någon annan här på forumet snackar skit så gör man oftast bäst i att inte skriva det här på forumet, det blir mycket bättre stämmning så.

Givetvis har fiskhållningen utvecklats och givetvis har kunskaperna om vatten blivit bättre de sista 30 åren. Att säga anorlunda är som att förlöjliga flera forskningsgrenar och yrkesgrenar. Om du vill ha konkreta exempel så rådde det biobollshysteri inom saltvattensakvaristiken under 70-80 talet, numera vet man att en hög population av nitrobacter och nitrosomas kan konkurera ut de anaeroba bakterierna som behövs för att bryta ner nitrat till kvävgas. Resultatet med att använda biobollar i saltvatten är då att nitratnivåerna blir skyhöga med tiden och korallerna dör. Numera använder man levande sten som har en god balans mellan bakterierna naturligt. När man kom till den insikten så blev korallhållning möjligt för de flesta någorlunda erfarna akvaristerna. Några andra exempel på utveckling inom akvaristiken är övergången från bottenfilter till ytterfilter. Denna övergång hade inte varit möjlig om inte utvecklingen inom filtermaterial gått framåt så mycket som den gjort. För som de flesta vet så funkar filtervadd inget vidare i ytterfilter. Det är med andra ord inte sant att utvecklingen har stått stilla i de senaste 30 åren, det har skett enorma framsteg som gör hobbyn tillgänglig för allt fler.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• jimel
                      Användare
                      • January 2005
                      • 63

Kan inte annat än hålla med, var där förra veckan (måndags eller tisdags) och tyckte det va lite skabbigt, skitiga kar och allmänt nedgånget, men ändock klart värt ett besök, va iof där förra året oxo men det va några månader innan jag själv hade börjat med akvarium (ja jag är nybörjare )så då va det mer imponerande, tycker tex inte att deras tråkiga malawi och tanganiyka (stavning) va särskilt spännande. Mitt va finare
                      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

"Några ytterligare grejor som stört mig vid besök på danmarks akvarium:

Vid ett besök hade de ett kar med nordisk saltvattenfisk som hade 100000 tals 1 cm stora löss, de fanns överallt i akvariet och fiskarna var helt täckta av skiten. Hade jag varit ansvarig hade det varit förstaprioriterat att få bort lössen från allmänhetens beskådande, dock hade det inte löst problemet med lidande djur.

Någon gång under 2003 spracka rutan till havsköldpaddorna från kant till kant. Sådant händer, det kan man inte skydda sig emot. När jag kom tillbaka 1,5 år senare och ser att rutan fortfarande är sprucken känns det dock riktigt tråkigt. Att det dessutom ligger en död havssköldpadda i karet gör det inte bättre.

För mig spelar det egentligen ingen roll att det ser bra ut ibland, jag tycker att det bör se bra ut alltid annars kan man lägga ner. Vad hjälper det att karet är fullt med nyinköpt fisk och ser bra ut, när man vet att de tar ihjäl djuren inom 3 månader? För min del måste djurhållningen vara långsiktig, annars så går alla inträdespengar till att fortsätta tömma haven på djur som "förbrukningsvaror", det vill jag naturligvis inte stödja."
                        ######
                        Jag kan inte dementera dina synpunkter, då jag inte varit där på många år. Om det är riktigt,som du beskriver situationen där kan jag bara beklaga mej osså. Skriv ihop ett mail med dina synpunkter, så
                        kanske de rycker upp sig!
                        ¤¤¤¤¤¤¤"Att bli anklagad för att snacka skitsnack, gör mig sårad."
                        ####Så, ja , lugna ned sig nu..tio andetag : ut/in,ut/in..
                        Jag har inte anklagat ,just, dej för någonting. Jag stönade ut ett allmänt varningsrop. Missförhållanderna på akv. har ju tydligen kommit på senare år ,då jag inte varit där. Eftersom jag varit där minst tio-gånger, från ca -80 till slutet av -90, och aldrig uplevt det som nämndes om akv. så tog jag det (tydligen felaktigt), som förtal.
                        ¤¤¤¤¤¤¤
                        Detta är vad jag har bevittnat med egna ögon vid flertalet besök, så åtminstonde i min värld så är det inte skitsnack. Om man tycker att någon annan här på forumet snackar skit så gör man oftast bäst i att inte skriva det här på forumet, det blir mycket bättre stämmning så.
                        ##### Jag skall dit om någon månad så jag hoppas att missförhållanderna är överdrivna
                        ¤¤¤¤¤¤
                        Givetvis har fiskhållningen utvecklats och givetvis har kunskaperna om vatten blivit bättre de sista 30 åren. Att säga anorlunda är som att förlöjliga flera forskningsgrenar och yrkesgrenar. Om du vill ha konkreta exempel så rådde det biobollshysteri inom saltvattensakvaristiken under 70-80 talet, numera vet man att en hög population av nitrobacter och nitrosomas kan konkurera ut de anaeroba bakterierna som behövs för att bryta ner nitrat till kvävgas. Resultatet med att använda biobollar i saltvatten är då att nitratnivåerna blir skyhöga med tiden och korallerna dör. Numera använder man levande sten som har en god balans mellan bakterierna naturligt. När man kom till den insikten så blev korallhållning möjligt för de flesta någorlunda erfarna akvaristerna.########
                        Snälla ingen Marinlektion, och hur denna hobby har utvecklats, sedan -70talet på ett SÖTVATTENSFORUM!
                        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
                        Några andra exempel på utveckling inom akvaristiken är övergången från bottenfilter till ytterfilter. Denna övergång hade inte varit möjlig om inte utvecklingen inom filtermaterial gått framåt så mycket som den gjort. För som de flesta vet så funkar filtervadd inget vidare i ytterfilter.###Det beror på hur du sköter filtret!¤¤¤
                        Det är med andra ord inte sant att utvecklingen har stått stilla i de senaste 30 åren,####Jag har inte sagt att utvecklingen stått still , jag sa att grundkunskaperna inte har förändrats nämnvärt.Söter du inte din burk : filterrengöring/vattenbyten, så förlänger de nya filtren livet något på en döende fisk! ¤¤¤
                        det har skett enorma framsteg som gör hobbyn tillgänglig för allt fler. Tillgänglig för fler?? Aldrig kommer Akv.hobbyn bli så stor, som den var på -70-80talen!!
                        MVH
                        <s>Magnus</s>Mr.Fish

Kommentar

• Nilssonnet
                          Användare
                          • March 2005
                          • 102

Jag var där för ca en månad sen och blev något sjukligt besviken! Det såg allmänt skabbigt ut i flera kar, med slam liggandes på botten. Inte biotoprikt alls, tex i det stora SA-karet där det gick stora påfågelsabborar, pakus, några som jag inte kommer ihåg vad de hette och (enligt plakatet) jaguarciklider, vilket det inte fanns i. Har för mig att det fanns något ormhuvud istället. Det fanns ett flertal stora sydamerikanska arowanor, men mitt i allt simmade en asiatisk arowana. På en skylt där det stod vem som sponsrade vad och så, nämnde dom asiatisk arowana, men inte sydamerikansk. Trots att det var en sydamerikansk biotop och det var flest sydamerikanska arowanor.

Om jag inte minns hel fel, vad det ett annat, mindre SA-akvarium där det simmade en asiatisk arowana... Såhär var det i fler kar att dom hade blandat lite galet

Dålig variation på saltvattenskaren, samma art gick att se i flera kar.

Tre, fyra stora akvarium var täckta med någon slags film med olika stora cirklar urklippta, så ungefär 20% av rutan gick det bra att se igenom, resten såg man knappt inte igenom. Detta var i ett stort saltvattenskar, tanganykia och "förhistoriska" fiskar (lungfisk och sådana). Kan ha varit ett till, men minns inte.

Matning var bara bedrövlig. Jag var där på en lördag när dom tydligen matar två gånger, var bara med på andra matningen så jag vet inte vad som hände vid första, men andra var bara sorglig. De började med att slänga i en spätta till pirayorna (det stora karet) där det var några hundra pirayor. En spätta kändes... snålt. Sen gick matningen vidare till mindre kar, så jätte-SA-karet med alla arowanor (och en asiatisk...), hajkaret och de andra feta karen, med tuffa fiskar i, fick inte mat. Blev så jäkla besviken.

Fanns en del andra småsaker som gjorde mig besviken också, men detta var de största bristerna.

Kommentar

Arbetssätt...