vatten som luktar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tseppae
    Användare
    • March 2005
    • 104

    vatten som luktar

    jag undrar om det finns någon som vet varför mitt akvarium vattnet luktar surt..jag bytte till ytterfilter för en månad sen o la i gamla filtret från innerfiltret för bakterienas skull..jag undrar om det kan vara att bakteriena inte har komit igång en? bytter 1/4 vatten i veckan, fiskarna mår prima. men just när man lyfter på täckglasset då kommer den j-kla sura lukten. ider hur man kan bli av med det o vad är det som gör det!!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Av någon anledning kan nya akvarier lukta illa. Jag har varit med om detta några gånger, men det brukar fösvinna efter 1-2 månader. Det måste ju ha något med balansen, bakterier etc, att göra tycker man...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • tseppae
      Användare
      • March 2005
      • 104

      #3
      man får väll hoppas att det försvinner med tiden.jag tänkte on det kan ha att göra med vatten flödet innerfiltret pumpade 3000 l/h ytterfiltret pumpar bara 1300 l/h sen har jag 2 power heds med skum patroner i för små partiklarnas skull 1000 l/h st. så vattnet står ju inte presis still . så har jag störe fitrering i karet en jag hade innan så får väll vänta en månad till å se

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1834

        #4
        Enligt min erfarenhet från diverse forum så är den absolut vanligaste orsaken till att folk upplever att vattnet luktar surt att det ligger matrester som surnat på eller under listerna. DVS det är inte vattnet som luktar utan listerna. Det räcker med lite saft från en tinad mygglasrvsbit för att det skall lukta riktigt illa. Så ett tips kan vara att tvätta listerna och täckglasen och se om det blir bättre.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Hm, men det problemet jag tror tseppae snackar om är just med nystartade kar, vilket jag också upplevt. Det luktar riktigt illa alltså. Jag har aldrig varit med om att ett kar luktat illa som varit igång länge...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #6
            Amoniakspik då?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • tseppae
              Användare
              • March 2005
              • 104

              #7
              om det vore amoniak så skulle väl inte fiskarna må så bra??

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Vad matar du med? Utav vissa pelletssorter luktar skiten just skit!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • October 2004
                  • 269

                  #9
                  Silikonet man vanligvis använder för akvariebruk innehåller väl ättika? Kan det inte vara rester/nedbrytningsprodukter från det som luktar surt?
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • tseppae
                    Användare
                    • March 2005
                    • 104

                    #10
                    matar med hikari pellets. det var en som sa att det kan vara alger som har dött å att det har börja ruttna. för jag kom på sen att jag hade gruset i en balja ett tag innan jag fick hem nu karet så algerna var ju på torr land ett tag så nu får jag vänta ett tag så att backterie kulturen tar hand om resterna

                    Kommentar

                    • Leo
                      Användare
                      • November 2002
                      • 85

                      #11
                      Blåalger? De luktar illa.
                      -Alix-

                      Kommentar

                      Arbetssätt...