Lamprologus Multifasciatus (Snäcklekare)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • August 2004
    • 75

Intressant Micke, nu har jag alltså fått ytterligare ett förslag på sällskap till mina Multisar.
    /Anette

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Ja, de är mycket vackra tycker jag, och har ett intressant betéende. De bildar kolonier, de äldre ungarna hjälper till att sköta sina yngre syskon. I alla fall gör N. brichardi (Prinsessan av Burundi) det, men jag förmodar att även N. pulcher gör det, de är lika varandra. Får du inte tag i N. pulcher "daffodil" så går N. brichardi lika bra, tror de är lite vanligare.
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• Museo12
        Användare
        • October 2005
        • 153

Lånar tråden ;-) till en fråga.

Jag har sex multisar och tolv snäckskal (sex stycken på två ställen). Är det en hane på varje grupp snäckskal. Eller kan flera hannar vara med i en "koloni"??

Om jag tolkat det rätt. Har jag en hane i ett hörn för sig själv, utan snäckor. Han gräver för fullt, i sitt hörn, men inget händer.

En hane som har en grupp snäckor hade en hona och det grävdes och grävdes. En lavasten grävdes det också under. Tyvärr räknade jag bara in fem fiskar efter ett tag. Till slut hittade jag något som liknade en multisstjärt. Den var nästan helt övertäckt av grus och resten av fisken låg under stenformationen. Jag förberedde likbärgning för ihjälklämd fisk, men när jag tagit upp stenarna, såg jag att den böjda multiskroppen andades. Jag slog till den lite lätt och den simmade iväg, som inget hade hänt. Lite vimsig kanske då den simmade in i motståndarens revir. Efter denna grävningsfadäs mår hannen bra, men hans hona har övergett honom.

Resten av de sex är en konstallation 1+3. Dock verkar det mest som att honorna gräver upp vallar runt snäckorna. Jag hade fått för mig att det var mest hannar som grävde, så därför ställer jag frågan ovan.

Jag har också ett julidchromis ornatus par. De har tyvärr valt sin "boplats" under stenen som avgränsar multisarnas revir. De simmar inte ostraffat ut ur sin skreva. Hanen (den större?) ger lite motstånd, men honan håller sig tyvärr mest i skrevan. De är dock väldigt aktiva, med att gräva, under stenen.

112 liters action varje dag med andra ord, eller rättare sagt 56 liter, för allt händer på den ena halvan av akvariet, för nog se över inredningen något, speciellt för jullarnas skull.

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Hej Museo.

Det kan vara fler hanar i en koloni. Jag har en dominant hane som tillåter en mindre hane att vara en del av kolonin. Den tredje hanen får däremot inte vara med. Han har fått fem egna snäckskal på andra sidan revirgränsen. Precis på den gränsen brukar det utspelas en del häftiga strider.

Hos mina multisar är det framförallt honorna som gräver. Hanarna får något slags fnatt ibland och tokgräver men då blir det väldigt planlöst. Den dominanta hanen kan få för sig att släppa sanden där en av honorna just håller på att försöka frilägga. Då brukar honan nypa till hanen och så har han grävt färdigt för denna gång.

Det där med vallar runt snäckorna är typiskt. Mina gräver tills alla snäckor har ramlat ihop i en koncentrerad hög på botten. Ett tips är att du skaffar lite fler snäckor, det blir roligare då. Och din ide att möblera om lite så att jullarna hamnar i en egen del av akvariet låter sund.
          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Museo12
            Användare
            • October 2005
            • 153

[:-)]
            Kul med svar!

Hur långt in på filtersidan vågar man "bygga" någonting till Jullarna? Tänkte mest på att det är strömt där av ytterfiltret. Eller bryr de sig inte så mycket om det??

Kommentar

Arbetssätt...