Lamprologus Multifasciatus (Snäcklekare)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreas
    Användare
    • August 2005
    • 28

Lamprologus Multifasciatus (Snäcklekare)

Hej alla!

Jag har blivit så intresserad av den Mångbandade Snäcklekaren så jag har bestämt mig för att skaffa några individer. Ev. 2 par.
    De kan leva i parvis och i harem, ngn som har några erfarenheter av detta?
    Det står även att hanarna skal ha en ytav av 30x30 centimeter att ha som revir, stämmer detta?

Ngn som kan ge ett förslag till ngn mal som kan passa i detta akvariet (61L)

Ni som har dessa fina fiskar ni kan väl ge mig lte småtips om vad som behövs iform av mat, kemikalier etc..

Alla tips kring dessa individer tages emot hjärtligt!

Tack på förhand!
    /Andreas

Akvariets storlek är 61 L.
    Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...
  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

Jag skulle rekommendera att köpa en grupp på ca 6 st, se till att få några större och några lite mindre så bör du få både hanar och honor.

Jag har haft en grupp i ett 69-liters akvarium och ha nu flyttat dem till ett 160L. De lever i en stor koloni och det viktigaste är att du ser till att det finns många snäckskal, gärna minst lika många som du har fiskar.

Vad gäller vatten och mat så verkar de ha ganska låga krav, höj gärna PH-värdet med bikarbonat, ha god cirkulation och en temperatur på runt 26 grader. Mina får vanligt flingfoder och frysfoder då och då och verkar trivas med detta, de leker och mår bra.

Lycka till, det är en underbar fisk och det är jättekul att upptäcka pyttesmå frisimmande yngel bland snäckskalen.

540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

Kör på en grupp som salo säger för harem är betydligt roligare än att hålla dem i par tycker jag iaf. Jag tycker dock att man bör ha minst dubbelt så mycket snäckskal som man har fisk. Släng i 20 snäckskal, de som inte behövs gräver de ner och då kan du plocka ut dem.

Jag skulle inte ha någon mal tillsammans med multisar, det slutar bara med att malen ligger och trycker bakom pumpen och inte får komma fram.

Som foder har jag testat: flingor (brineshrimp), frysta cyklops och räkmix, samtliga har funkat kanon och jag rekommenderar att man varierar kosten (mellan dessa 3 sorter, finns säker annat som funkar bra det med).

Ett litet tips som jag kom och tänka på är att inte ha för mycket sand i, det räcker lätt med 2cm. För det spelar ingen roll hur mycket sand man har de kommer iaf att gräva till botten.

Kommentar

• Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

Hur är multisar till humöret igentligen ?
        Är dom lika tvärsura som L. Ocellatus som biter en i handen varje gång man matar dom ?

Kommentar

• anettea
          Användare
          • August 2004
          • 75

Rekommenderar ni någon övrig inredning förrutom sand och snäckskal?
          /Anette

Kommentar

• Dreas
            Användare
            • August 2005
            • 28

Det ända jag har läst på mig om dessa små att man skall gärna ha korallsand, eller silversand.
            Snäckskalen skal vara mångdubbelt fiskarnas mängd.
            Man kan gärna ha en rot eller några stenar, kolsten eller skiffersten, där ynglena kan gömma sig. Ynglen lever i sina föräldrars snäckskal under den första tiden sen blir de utkastade och får klara sig själv, då kan det vara bra att de har ngnstans att gömma sig för tydligen "tar" de inte egna snäckor förran efter en tid.
            Jag kommer nog att ha ngn vallisneria eller javaormbunke i mitt kar.
            Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

Kommentar

• Peter_F
              Användare
              • January 2004
              • 172

Multisar är nog de tuffaste fiskar/kg jag känner till. Mina har inga som helst problem att jaga bort Julidochromis transcriptus hane i lek.
              Jag har 40-50 snäckskal till mina 8 multisar (+20 när där finns yngel) Längst den bakre väggen har jag byggt upp med "akvarieberg" (enligt vad butiken kallar det) Betong blandat med grövre grus, sen har de blåst tryckluft igen innan det stelnade.

Jag har inga växter i mitt kar. De har inga problem att flytta 5kg grus på några dygn, om de inte gillar var snäckskalen ligger =)

//Peter
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• anettea
                Användare
                • August 2004
                • 75

Ni som har Lamprologus Similis, vad har ni för inredning förrutom sand och snäckskal? Är dom lugnare än Multisar, jag menar alltså om dom gräver mindre (eller mer). Behöver man ha frigolitskiva mellan botten och sanden? Ni som har bilder på era "snäcklekarkar" kan ni lägga ut dom så man kan få lite tips.
                Tack på förhand
                /Anette

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

Det var precis en tråd uppe om skillnaden mellan multisar och similis, där läste jag att similis gräver mindre än än multisar.
                  fish r friend

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Uffeman, multisar anfaller inte händer på det sätt ocellatus gör.

Kommentar

• Carl
                      NCS Medlem
                      • May 2002
                      • 374

Jag har haft både multisar och har nu similis, dom gräver som grisar bägge två, ingen skillnad därvid, similis verkar deremot vara lite mer flexibla, kan börja gräva under stena och grejer, (jag försöker begränsa dom eftersom dom snart är en miljon).
                      Vad gäller tuffhet så håller jag med alla ovanstående, mina multisar har hållit stora frontososr och lilesa borta, similisarna flyttar på allt i min burk inklusive Bentochromis tricot som i alla fall är 20cm.
                      Sådeså.
                      Hej
                      Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Carl
                        NCS Medlem
                        • May 2002
                        • 374

Jo då, blev ju en hel del stavfel ovan..... ska förståss vara, Kilesa, tricoti och lite annat. Vafan, det är ju fredag.
                        Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• anettea
                          Användare
                          • August 2004
                          • 75

Detta grävande. Då har ni väl frigolit underst?
                          /Anette

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

Nej, absolut ingen frigolit, skulle nog bara se ännu fulare ut.

Carl: Mer flexibla? Mina multisar grävde och lekte tom under stenar.

Sand och snäckskal duger fint, det blir bäst så tycker jag. Kanske att man skah a några stenar som mobbade hanar kan gömam sig i. Men att ynglena skulle bli bortjagade och inte ha någonstanns att vara annars som Dreas säger har jag aldrig varit med om. Om de inte får vara i föreldrarnas harem hittar de ett nytt. Jag hade rätt många hanar i mitt 133l iofs så det var väl alltid någon som ville ha sällskap.

Kommentar

• Uffeman
                              Användare
                              • February 2004
                              • 234

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

Uffeman, multisar anfaller inte händer på det sätt ocellatus gör.
                              -Kalle-Maja
                              Vet du om det funkar att ha multisar med Ocellatus eller betyder det stora vågor i karet ?

Kommentar

Arbetssätt...