MIkro till blåciklidyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • July 2002
    • 106

    MIkro till blåciklidyngel

    Jag behöver hjälp med mat till mina 3 dagar gamla blåciklid-yngel.
    Jag har kläckt en mindre mängd artima, har en odling med mikro, köpt yngeltorr foder och ägggula.

    Problem; Jagt tyckte det var krånligt med artiman, och är inte säker på om ynglen får i sig nåt. Hur ska man kunna sjölja den igenkligen? Fösökte att ta lite i min finmaskigaste håv och sjölja men... ja den artimian såg jag inte mer.

    Mikromask; (huvudsaklig fråga) har läst nån stans att man inte ska använda den till små ciklid-yngel, stämmer det? hur stora måste de bli för att jag ska kunna mata med mikro?

    Torrfoder och äggula; ja litar inte riktigt på dött foder, sen skräpar det ner väldigt mkt.

  • Marcus
    Användare
    • April 2002
    • 78

    #2
    Artemian är mycket lite så håven du skall använda när du sköljer är inte en vanlig håv utan mer som ett grovmaskigt tyg.

    Om du inte har det antar jag att det är ok med en damstrumpa.
    Dock får du inte bort skalen då, men dessa får du bort rätt lätt genom att lysa med en lampa mot arteminan, sedan föra ner en luftslang och suga upp dem.


    ps kolla in akvarieguiden, där finns en artikel "Olika foder för dina akvariefiskar" där finns en mycket bra beskrivning

    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Hej!

      Det finns artemiasilar att köpa för ca 40kr i akvariehandeln, annars kan man köpa ett te eller kaffefilter (återanvändningsbara typen) kostar 15-20 kr på typ obs.

      Sedan suger man ju upp den kläckta artemian från botten av kläckningsbehållaren och är försiktig så man inte får med några skal.

      sen sköljer man ju artemian i silen med friskt kranvatten för att spola bort saltet

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • July 2002
        • 106

        #4
        Ok, tack för svaren. Mikro-mask då, går det?

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #5
          Hej!

          Jag kan tyvärr inget om micromask, men det är väl ett yngelfoder i allafall, om sen det är bra till blåciklider eller inte vågar jag inte svara på

          don´t drink water-fish`s ..... in it!
          Mvh
          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag ser ingen orsak till att Mikro inte skulle vara ett utmärkt foder så länge som det inte är för litet och att ynglen inte får i sig tillräckligt mycket. Yngel ska ha mycket mat annars riskerar de att få missbildade fenor, gällock och skelett dvs. samma skador som skylls på inavel. Det är mycket vanligare att orsaken är dåliga förhållanden under yngelstadiet.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...