Spegel som bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

    Spegel som bakgrund

    Flyttade mitt 540L kar i helgen till ett rum som har spegelvägg.
    Eftersom jag tidigare alltid haft svart bakgrund så var det första som slog mig vilket djup det blev i karet när man har spegel bakom.

    Man hör knappt aldrig om någon som har sådan bakgrund så jag tänkte kolla om någon här har erfarenhet av detta ?

    Kan det vara så att det är stressande för djuren med spegel bakom och därför hör man aldrig talas om det ?


  • PsyM
    Användare
    • March 2004
    • 460

    #2
    Jag tycker det borde bli stressande både för djuren och för dig!

    exempel: du ser dubbelt av alla fiskar (även dubbelt beteénde)

    exempel: dominanta hanar borde bli stressade av att de har en motståndare som aldrig ger sig(nämligen sin egen spegelbild)
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Nilssonnet
      Användare
      • March 2005
      • 102

      #3
      Jag såg ett akvarie på Danmarks Akvarium, som hade spegel. Innehållet i karet var långa, smala växter och långa, smala fiskar som simmade lodrätt. Det var rätt så svårt att se var spegeln började för det fanns ingen riktig referenspunkt, såg jäkligt fräckt ut.

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

        #4
        När man har spegel bakom så känns det som karet är dubbelt så stort iom man får ytterligare en vy av karet. Dessutom får man bättre koll på vad djuren sysslar med bakom stenar o rötter...

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • May 2002
          • 374

          #5
          Men får man inte se sin egna nuna hela tiden? (inte att föredra i mitt fall tyvärr)
          Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Uffeman


            Kan det vara så att det är stressande för djuren med spegel bakom och därför hör man aldrig talas om det ?
            For ett par ar sedan kopte jag ett begat 480 liters kar dar bakglaset hade gatt sonder och man hade satt in ett tjockt spegelglas istallet. Jag hade det i ca tva ar med bade malawi och sydamerikanska ciklider. Jag upplevde aldrig att fiskarna blev stressade av spegeln. Det var som att de inte sag/brydde sig om sina spegelbilder. Jag har ingen aning om hur fiskarnas syn hanterar spegelbilder men jag upplevde som sagt inte nagra problem, dock ar det kanske inget jag skulle ha valt att gora om, framst for att man fick vara flitig med algskrapan om man ville att karet skulle vara snyggt att titta pa. Minsta lilla algtillvaxt syntes valdigt bra.
            Nat som var coolt dock var att karet sag riktigt fett & brett ut.
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Skulle jag ha spegelbaksida till karet där min citrinellum-hanne vistas, så skulle det bli kaos. Han blir sne bara man viftar snabbt förbi med en spegel
              Anders L

              Kommentar

              • Uffeman
                Användare
                • February 2004
                • 234

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Skulle jag ha spegelbaksida till karet där min citrinellum-hanne vistas, så skulle det bli kaos. Han blir sne bara man viftar snabbt förbi med en spegel
                Höll inte du på med o trolla med speglar till Trisse, Anli ?

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  Nja, Trisse blev inte så upphetsad som Midas-hannen blir.
                  Anders L

                  Kommentar

                  • malawigolf

                    #10
                    Jag har testat att hålla en spegel framför akvariet, för att se om min afrahane skulle reagera. Den första kvarten högg han och munfajtades med sin egen spegelbild, men sen brydde han sig inte om den. Så jag tror dom lär sig ganska fort att inte bry sig om spegeln.
                    Det beror nog på vad du har för fiskar.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jag har både provat och sett en del spegelvarianter. Kan göras vansinnigt fräckt. Spegeln behöver heller inte sitta parallellt med bakrutan, går att vinkla den lite - då får man verkligen en annan vy av karet i och med att spegeln reflekterar lite "snett" framåt (och man slipper se sin nuna i spegeln). En annan kanonfräck grej är att bara använda spegel på en del av bakgrunden (och eventuellt vinkla spegeln också). Då blir det attans djup i karet på ett ställe. Prova att t ex sätta den bakom en grotta, då ser det ut som om vattnet fortsätter därbakom.

                      En annorlunda mycket fräck variant såg jag på en utställning. Ett kar var inbyggt i en låda, så att det man tittade in i var en kortsida. Längs med långsidorna var karet inrett med lite rötter, både större och mindre. Längst bak (bakom bakre kortsidan) hade man ställt två speglar i 45 graders vinkel mot varandra, så att blicken egentligen leddes in i lådan - som sedan var inredd med massa andra rötter, löv med mera. Samt belyst. Intrycket blev att ett kar på 30x30x50 cm såg ut att vara tre meter djupt...

                      Den enda fiskart jag inte vill stressa med spegel är kampfiskar. Står de och slåss för länge glömmer de att andas - och drunknar. Ciklider brukar bry sig en liten stund, sen skiter de i det.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Uffeman
                        Användare
                        • February 2004
                        • 234

                        #12
                        Jag hade en länk innan till en Norrman som hade ett bauta-kar med låda bakom som var inredd med sand, grenar, stenar, växter + spottar ovanpå. Tror även han hade speglar i den också, iallafall så hade han ett grymt djup i den burken.
                        Man kanske skulle labba vidare med dessa ideerna, finns mycket att vinna känns det som...

                        Vem behöver TV förresten...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Jo, det går att göra mycket med speglar. Men det där sista du skrev förstår jag inte - förklara vad TV är?! Går det att ha i akvariet? *s*

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Tony Tiger
                            Användare
                            • December 2009
                            • 182

                            #14
                            Har funderat kring att ha speglar på sidrutorna av akvariet för att få de "längre" så att säga Någon som vet om de finns någon film el dyl. att fästa på utsidan?? Blir så klumpigt att ställa speglar mot rutan tycker jag.
                            Tacksam för svar
                            1000l CA..... i trappen!!!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tony Tiger
                              Har funderat kring att ha speglar på sidrutorna av akvariet för att få de "längre" så att säga Någon som vet om de finns någon film el dyl. att fästa på utsidan?? Blir så klumpigt att ställa speglar mot rutan tycker jag.
                              Tacksam för svar
                              Du kommer inte att se ut genom en spegelgavel......inte heller om du har folie mot gavlarna
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...