Ruttnande? växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ruttnande? växter?

    Har nu på sista tiden stött på ett problem som jag aldrig varit med om tidigar. Mina växter verkar ruttna underifrån. Alltså det som händer är att bladen släpper från rotpaketet och flyter upp till utan. Vars bladet har fäst i roten ser det ut att vara ruttet. Har varit med om att fiskar gnagt upp blad på det sättet men just nu är det i sån mängd att jag har svårt att tro på detta. Hittade växter vars bladen satt fast i roten bara genom små tunna trådar (precis så som det ibland blir uppifrån på bladen) Har plockat upp rotpaket på såna växter som inte har några blad kvar och en del av dem luktar riktigt illa. Gjorde ett vattentest och det enda som var anmärkningsvärt var nitrit på 50 [V]varpå jag bytte 50 % vatten. Tillsätter pmdd ibland (dock inte en gång i veckan eftersom jag inte byter vatten så ofta). Stoppade även i salt nu 1 msk/100 L. Vad kan detta bero på? Lysrören ska vara frächa bytta i maj.

    Fiskarna verkar må bra, guldsömmarna har nyss haft yngel, paletterna uppvaktar varandra och nu såg jag att även scalarerna har nåt på gång för honan har äggläggningsröret ute och putsar intensivt i ett hörn.

    Hjälp mig någon!
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    #2
    Vilka växter pratar vi om?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #3
      Nitrit på 50 måste vara fel. Om du menar nitrat på 50 ppm låter det lite vettigare.

      I övrigt låter det som du begravt rhizom/rötter för långt ner i ett dött och kompakt sandsubstrat så dom börjat ruttna med tanke på lukten. Isåfall är det läge för en genomkörare med slamsugen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1832

        #4
        Ja, det låter deffinitivt som felplanterade anubias.

        Men jag har också märkt att rejäla nitrittoppar kanske kan ge liknande föruttningssymptom på en del växter, tex en stor, välmående valisneria som tvärdog på mindre än 3 dagar trots att all näring var bra, enda felet i karet var nitrit pga slarvigt monterat filter.

        Väntar med spänning på mer info om karet.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jepp, nitrat hette det visst. Blandar ihop namnen på de där två. Nu är jag jättedålig på växtnamn. Det jag kan säga är att svärdsplantorna och anubiasen mår bra. Detta handlar bland annat om en växt som liknar svätdsplantan men har ljusa blad som inte är raka utan har "gropar" in från kanterna. En växt som har långa smala blad (både den stora och minivarianten). Hmm undra om ni kan lista ut nåt av det där men jag vet inte vad de heter.
          Har svårt att tro att nitratet kan ha gjort detta för jag har plockat blad i veckor nu och det har inte varit nåt fel på värdena då.

          Har självklart sugit gruset nu när jag bytte vatten.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            På tal om bottenmaterial där har jag grus som är 2-5mm så det borde väll inte vara för kompakt.

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • November 2004
              • 569

              #7
              Det där låter ju som nån crypto. Kan det vara den ökända "crypt rot", dvs. cryptocoryne-sjukan (eller vad det heter på svenska)? Jag har aldrig varit med om det själv, men det låter onekligen som nåt sånt. Tropfrog eller Defdac kan säkert ge mer info om det.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #8
                Japp kan mycket väl vara en vanlig Crypt-ruttning, som faktiskt av en händelse brukar komma när det blir stora variationer i nitrathalten.

                Behåller du rotpaketet och det inte är ruttnat så kommer den skjuta nya skott ganska snabbt om du håller höga fina näringsnivåer.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...