Akvarievattnet för varmt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KarinB

    Akvarievattnet för varmt!

    Hej! I går kväll upptäckte jag att akvarietermometern visade 29 grader (!) vilket är betydligt mer än de 25 som jag har tänkt mig. Vad ska jag göra åt det?? Anledningen kan vara a) det är supervarmt i lägenheten trots att man vädrar hela dagarna, b) den nya lysrampen i aluminium med två lysrör värmer upp, eller c) termostaten har blivit knäpp. Nu på morgonen avläser jag strax under 28 grader och då har jag vädrat hela natten och lyset är fortfarande avstängt. Doppvärmaren lyser inte, så jag tror inte den värmer.

    Det känns ju mest troligt att det är den varma sommarluften som ligger bakom (kanske med lite hjälp av lysrampen), men vad kan jag göra åt det??
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

    #2
    - Låta ljuset vara släckt några dagar.
    - Stänga av doppvärmaren så den säkert håller sig lugn.
    - Byta en del av vattnet mot svalare vatten.
    - Frysa PET-flaskor med vatten och lägga i karet.

    Jag skulle börja med att rycka värmaren och byta en del vatten, och därefter studera utvecklingen. När det sedan blir svalare i lägenhetn kan man ju koppla in och kolla värmaren (eventuellt låta den stå i en större kastrull/hink och se om den uppför sig). Lycka till!
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #3
      Ett annat tips: Har du fiskar som kan hoppa ur akvariet (silverhajar, zebrafiskar etc)? Om inte, ta bort täckglaset och ställ en bordsfläkt vid akvariet. På detta vis brukar man kunna hålla temperaturen 1-2 grader lägre

      Kommentar

      Arbetssätt...