varmt eller kallt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • June 2002
    • 42

    varmt eller kallt?

    Hej

    När ni byter vatten fller ni då på med kallt eller tempererat vatten?
    Jag bor i lägenhet med typ 5 år gammal vattenstamm så tempererat vatten borde väl inte vara några problem eller?

    Förr har jag alltid kört kallt vatten men nu när jag höjt vattentemperaturen till tropheusarna till 28 grader så undrar jag hur de reagerar på en så snabb temperaturförändring.

    Någon som vet?
    Per T
  • Erik Wikström
    Användare
    • March 2003
    • 127

    #2
    du kan utan problem fylla på med kallt vatten. Men byt inte mer än hälften av vattnet...då kan det bli för kallt. Du får prova.
    Mvh Erik

    Kommentar

    • Leo
      Användare
      • November 2002
      • 85

      #3
      Huj, jag skulle aldrig fylla på med kallt vatten... Speciellt inte i ett varmvattenkar. Ju mer temperaturen växlar, desto större stress blir det för innevårnarna. Det är rätt få vattendrag som tidvis fylls till hälften av iskallt vatten
      -Alix-

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • May 2005
        • 137

        #4
        Hur kallt är iskallt?
        Är det inte lättar att använda nån skala typ celcius så man vet vad folk menar.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #5
          Jag har i vatten på ca 18 grader, alltså något tempererat. Där jag bor så är det ganska stor skillnad på vinter och sommar. Vattnet här på vintern är väldigt kallt, skulle aldrig våga ha i bara kallt då.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Känn med fingret, vattnet du fyller på med kan vara något svalare än vattnet i burken det behöver inte vara exact på graden lika varmt men att fyllar på med enbart kallvatten är inget jag skulle rekomendera eftersom fisken som sagt utsätts för onödig stress. Håller du 28grader i burken så fyllt på med 20-23 om du byter en tredjedel byter du mer skulle iaf jag hålla en temp närmare 26 typ.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • December 2004
              • 607

              #7
              Byter man hälften av vattnet och tempen på det man fyller med är 12 grader, så hamnar man på (12 + 2/2 = 20 grader. Knappast acceptabelt med en snabb 8-gradig sänkning, tycker jag.
              Blandningsmatematiken förekommer inte lika ofta i matematikböcker längre. Blandar man med olika delar varmt och kallt vatten, så får man räkna lite mer.
              Min zoon

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Per T: Kan du kolla din email då den "studsar" tillbaka när jag försöker maila dig angående dina inskickade foton till Medlemmarnas bilder.

                Kommentar

                • johnny 99
                  Användare
                  • December 2004
                  • 80

                  #9
                  Har fått höra att det kan vara problem med metaller i varmvatten från kran, tror främst att koppar är problemet, och speciellt i äldre hus med gamla rör.

                  Bor själv i ett hyreshus från 30-talet, vet inte om eller när ledningarna bytts ut så därför byter jag nu med kallvatten. byter dock inte så jättemycet utan ca 1/3. Har 24-25 i burken och när jag byter går det ner till kanske 22.

                  Någon som upplevt några eventuella problem med metaller om man bytt med varmvatten.

                  e

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av badboy

                    Hur kallt är iskallt?
                    Är det inte lättar att använda nån skala typ celcius så man vet vad folk menar.
                    Is= cirkus 0 grader celsius![]

                    Men seriöst, fiskarna lär ju klara lite tempskillnad. iallafall några grader. fiskarna lär ju simma upp och ner i sjön och då borde det ju bli lite temp skillnad.
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

                      #11
                      När det gäller vattenkvaliteten på tappvarmvatten så kan halten koppar vara förhöjd. Dock tror jag inte det är något större problem i hus som har vettig omsättning i sina varmvattenberedare (alla har heller inte en tank av koppar). För att förbättra tappvarmvattenkvaliteten i sådana fall: låt familjen duscha först!!

                      Hus från 30-talet har nästan säkert bytt sina stammar någongång. Fråga när för säkerhets skull!

                      Hus som värms med fjärrvärmevatten värmer antagligen sitt tappvarmvatten momentant i värmeväxlare, dvs i samma ögonblick någon börjar tappa. Då håller vattenkvaliteten i princip samma kvalitet som tappkallvattnet.
                      Sedan kan det ju alltid vara läckage i värmeväxlaren mellan fjärrvärmevattnet och tappvattnet och då försämras givetvis kvaliteten på tappvarmvattnet igen... Kvaliteten försämras olika mycket beroende på vilken strategi man har för att hålla fjärrvärmevattnet syrefritt och hur stort läckaget i så fall är.

                      Jag byter själv med tempererat vatten direkt ur kranen utan att tveka. Har man dålig kvalitet på sitt tappvarmvatten kan man kanske temperera kallvatten i en beredningstank genom att dels låta det stå något dygn i rumstemperatur, dels koka upp vatten och hälla i kallvattnet?
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • Per T
                        Användare
                        • June 2002
                        • 42

                        #12
                        Hej

                        Bytte typ 1/3 igår. Tempen sjönk från 28 grader till 24. Ska nog ändå nästa vattenbyte köra med lite varmare vatten.
                        Har hört att det skulle vara problem med metaller i varmvattnet eftersom det värmts upp på något sätt på vägen och att det då skulle bli någon sorts fällningar i vattnet.

                        Pansarmalarna går ju i spinn när det blir en kraftig temp ändring och leker som tosingar varje gång och det är ju kul iochförsig, men byter nog med tempererat ästa gång ändå. Känns mer safe på något sätt.

                        Ha de fint

                        PS: Tricella. Ska kolla min mail, har norton som söker igenom alla inkommande. Får du bilderna? Är de i fel storlek eller nått?
                        Per T

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Per T: Bilden till fototävlingen har varit i fel storlek...och tidigare har du inte haft ditt medlemsnummer noterat på din profil. Nu ser jag att du har det så då kan jag ta in bilderna på Medlemmarnas bilder. Vill du fortfarande vara med i Fototävlingen så måste du skicka in foto i rätt storlek.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...