Kan algtablett förstöra discusägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Kan algtablett förstöra discusägg?

    Hej!
    Först en annan sak först...
    Jag har kokat svartvattens extrakt till mina discusar. Jag kokade i en kasrull i ca två timmar. Jag har packat det nu i 3 st 1,5l pet-flaskor.

    Min undran är: Hur länge håller extrakten? Så den inte stinker någon gång när jag ska använda den...

    Nu till algtabletten:
    Jag behandlar nu med algtabletter mot mina bedrövliga penselalger som inte vill bort på annat sätt. Och jag märker att vissa växter "fräter" i sönder. Kan det påverka något om mina discusar lägger ägg?

    P.K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #2
    Hej Kanske Mina frågor är lite svåra att besvara, efterssom dom är lite otydliga.

    För ca en vecka sedan satt jag på internet och läste att man kunde koka svartvattensextrakt genom att lägga torv på botten av en kasyrull, fylla på med vatten och koka i 2 timmar. Jag fyllde på 3 st 1,5l flaskor. Efterssom jag bara sätter till lite extrakt när jag byter vatten, så undrar jag hur länge sådan här extrakt.
    Efterssom flaskorna också luktar lite gasad-cocacola eller fanta.

    Och så har jag lite envisa tofsalger som inte vill bort från mitt akvarium. Jag har testat lite olika saker ur algbekämpningsschemat på www.zoopet.com och ingenting fungerade direkt. Jag mörklagde sedan akvariet i två dagar men algerna dog inte. Så jag beslöt att jag ska använda algmedel nu för att få bort dom. Jag undrar nu, efterssom det simmar discusar i akvariet, och om dom lägger ägg, om dom äggen inte förstörs av algmedlet.

    Nu kanske mina frågor är mer klara.
    Hoppas att ni kan försöka svara. Svara bara vad ni tror vad svaret är...
    Jag blir inte arg om det råkar bli fel om några andra svarar det rätta... (som jag nu inte kan)

    MvH Patrik K

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • AndreasK
      Användare
      • May 2002
      • 25

      #3
      Lite trist att du inte får något svar på dina frågor. Det borde vara någon här som har gjort svartvattensextrakt som kan svara. Själv tror jag inte att vattnet blir dåligt men kan man inte frysa in det om man är osäker? Du kan ju hälla över det i flera små flaskor istället så behöver du inte tina upp en 1,5 liters flaska varje gång du ska ta lite.
      Bara lite tankar!

      Mvh Andreas

      Andreas
      ------------------------
      http://www.discusklubben.se
      http://froil.mine.nu/andreas/

      Kommentar

      Arbetssätt...