Luftfuktighet från akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    Luftfuktighet från akvarium

    Sambon pratade om att det blir fuktig luft av akvarierna. Det borde det ju bli, tänkte jag då. Om det inte är jättefuktigt (med risk för mögel dvs), är det väl bara bra att det blir det? Då slipper man köpa luftfuktare.
    Hon sade då att luftfuktare ger en ren luftfuktighet, och att fukten från akvarium inte är helt ren. Stämmer detta??
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    hmmmm...Ett akvarie med täckglas släpper ut obetydligt med fukt, så om du har täckglas är det absolut inget problem! Fukten inte ren????...vad skulle vattnet innehålla???? Inte en aning?

    Vänligen DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Låter mest som en dålig ursäkt att inte vilja skaffa ett kar.

      Sköter man sitt kar bra så är vattnet riktigt fint!

      Skall man däremot ha stora mängder kar i någon källare eller förråd så kan det vara idé att ha någon enklare luftavfuktare.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

        #4
        Deathdealer: Under sommaren har vi GANSKA varmt på övervåningen där karen står (pga svart, platt, papptak). För att minimera risken för överhettning/fiskdöd, kör jag nästan utan täckglas under sommaren. Tjejen har inte klagat direkt på fukten, men hon tyckte det när jag bad om hennes åsikt.

        Prayerman: Har faktiskt försökt förhandla mig till ett kar i sängkammaren istället för att ha nästan alla i arbetsrummet.... blev tvärnobben []

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

          #5
          En liten tanke bara: "Vi saltisar" Har stora problem på sommaren. Vid 28c börjar det att gå utför, vid 30c så finns inga koraller kvar (en dyr historia). För att detta inte ska få inträffa så (förutom att skaffa kylare då) så sätter "vi" en bordsfläkt vid akvariet som blåser på vattenytan för att få maximal avdunstning.. Detta för att kyla akvariet. Visst blir det fuktigt då.. Själv kan jag varma dagar ligga på ca 10L/dygn.
          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          • Leo
            Användare
            • November 2002
            • 85

            #6
            Min kompis hade två 900 liyers kar i sin enrummare (fråga inte mig var sängen stod) och hon var tvungen att skaffa täckglas då det började rinna kondesnvatten längs fönstren! Hos oss sjunker 230 literskarets vattenyta med ca 10 cm/vecka under den hetaste sommaren, dock har vi datorfläktar som får vattnet att avdunsta ordentligt (svalt kar). Det blir rätt fuktigt i luften av det!

            Kanappast innehåller akvarievattnet mycket orenligeter, det sägs ju t.ex att man inte ska ha växter i sovrummet pga att de sprider en massa baterier, mögelsvampar mm i luften. Hallå! Någonsin hört om att tälta?
            -Alix-

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

              #7
              Skitvatten destilleras väl just genom att man tar hand om vattenångan? Delvis är det därför jag undrar.

              Ett sätt att få ner temperaturen inomhus (i alla fall i hus/insatslgh), är också att sätta upp markis! Nästa sommar kommer detta att finnas vid fönstren intill mina kar.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Jo gubbar - persienner är bra OCH öppna fönster 'asg*

                DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

                  #9
                  Allting handlar ju om normal ventilation.
                  Har man normal ventilation i huset/lägenheten/lokalen behöver man inte bry sig om fuktighet. Den pressande fuktigheten i en del akvarieaffärer beror ju på att dom har underdimensionerad ventilation.

                  Har annars hört att det är enbart bra för luftvägarna med akvarium, just pga att det blir mer behaglig luft att andas om man har ett enstaka akvarium i hemmet.

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

                    Allting handlar ju om normal ventilation.
                    Har man normal ventilation i huset/lägenheten/lokalen behöver man inte bry sig om fuktighet. Den pressande fuktigheten i en del akvarieaffärer beror ju på att dom har underdimensionerad ventilation.

                    Har annars hört att det är enbart bra för luftvägarna med akvarium, just pga att det blir mer behaglig luft att andas om man har ett enstaka akvarium i hemmet.
                    Jo, det är nog som du skriver om man har normal ventilation, men det har man ju inte alltid i lagerutrymmen. Jag funderar en del själv eftersom jag fyllt på med kar efter kar i ungarnas pingisrum i källaren. Är det någon som vet vilken fuktighet som man kan acceptera? Om man nu skulle ligga för högt, duger isf Clas ohlson lufavfuktare för en tusenlapp eller måste man köpa dyrare?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      HazelCR - 1000:- ÄR dyra pengar om grejerna inte håller!
                      Jag tror du får en för dryga 1900:- som kan stå och gå dygnet runt (som min) utan att dra ström för en förmögenhet!!

                      DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • December 2004
                        • 607

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                        HazelCR - 1000:- ÄR dyra pengar om grejerna inte håller!
                        Jag tror du får en för dryga 1900:- som kan stå och gå dygnet runt (som min) utan att dra ström för en förmögenhet!!

                        DD
                        Jag letade inte särskilt länge på nätet. Jag fick träff på en för drygt 6000 kr och sedan clases drygt 1000 kr. Jag tänker mäta luftfuktigheten innan det är dags för en eventuell investering.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • mek
                          Användare
                          • January 2005
                          • 540

                          #13
                          citat:Jo gubbar - persienner är bra OCH öppna fönster 'asg*

                          DD
                          Är det så du lämnar rummet om ni drar utomlands? Vad säger försäkringsbolaget då?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...