Annonser - Fel utformade

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • November 2003
    • 1585

Annonser - Fel utformade

E det bara jag som "stör" mig, eller iaf retar mig något är när man som annonsör allt oftare skriver: "Pris - Ring och fråga"

Jag kan visserligen förstå om det finns mycket prylar att sälja att det kan vara svårt att specificera allt i en enda annons. Men att i annonser rörande en grupp Troffar eller annat inte sätta ut priset..humm...

Även priser som "Ditt", "Billigt" tycker jag är ganska ovidkommande. Sätt ut det billiga priset istället och låt mig som läser annonsen istället avgöra om jag tycker det är billigt eller inte.

Ett annat exempel är den här annonsen,

Med en mening som lyder "Skänkes till högstbjudande", vad menas?

E det för enkelt att annonsera på Ciklid.se så att man inte bryr sig om hur det ser ut? På samma sätt kanske det är för enkelt att skriva ett foruminlägg som detta. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att uppmana till lite "tänk efter före"-mentalitet. Kan ju vara bra att tänka på även i andra sammanhang.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

Jag instämmer, men med det tillägget att det är knepigt med prisbilden för fiskar, speciellt med malar har jag upptäckt. Jag själv bjöd ett riktigt skambud på ett par malar, utan att veta att det var just ett skambud.
    Det vore roligt att kunna få ta del av t.ex. en grossists prislista. Jag menar vilket inköpspris en vanlig akvarieäffär kan köpa sin fisk för. Jag har efterlyst det på Zoopet utan att ha fått något tips. Kanske någon på NCS kan ge tips om en prislänk?
    Min zoon

Kommentar

• Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

citatet vore roligt att kunna få ta del av t.ex. en grossists prislista. Jag menar vilket inköpspris en vanlig akvarieäffär kan köpa sin fisk för.
      ..och vem skulle frivilligt lämna ut en sån lista...
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Aquarium Malawi AB i Örebro har en "lagerlista" som kanske kan användas som riktmärke för Malawi- och Tanganyikaciklider.

Närmare än såhär tror jag inte du kan komma...

Jag kan också irriteras av "Ring för pris"-annonser då jag tycker det borde ligga i säljarens intresse att informera sina potentiella köpare så mycket som möjligt. Det där att man ska ringa har nog mycket att göra med den personliga kontakten och om man är duktig på att prata så kan man kanske sälja fiskarna genom "övertalningsmetoden". Det finns många olika tekniska finesser för att sälja...

Kommentar

• PsyM
          Användare
          • March 2004
          • 460

Det jag stör mig mest på när det gäller annonser, är att folk "bumpar" sina annonser. Dvs att de tar bort sin befintliga annons efter 3-4 dagar för att sedan skapa en ny, endast i syfte för att få synas på första sidan.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

Kommentar

• Havs
            Användare
            • December 2004
            • 607

citat:Ursprungligen skickat av Hank

citatet vore roligt att kunna få ta del av t.ex. en grossists prislista. Jag menar vilket inköpspris en vanlig akvarieäffär kan köpa sin fisk för.
            ..och vem skulle frivilligt lämna ut en sån lista...
            Varför skulle det vara så hemligt?

Jag gissar att de kan köpa vanliga malawi för 20-25 kronor och levande födare t.ex. Black Molly för 4 kr. Varför skulle det vara så svårt att bjuda på en sådan lista, om nu någon har en sådan?
            Min zoon

Kommentar

• Havs
              Användare
              • December 2004
              • 607

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Aquarium Malawi AB i Örebro har en "lagerlista" som kanske kan användas som riktmärke för Malawi- och Tanganyikaciklider.

Närmare än såhär tror jag inte du kan komma...

..
              Den listan kände jag till och den tar ju upp "utpriser". Jag menar det som jag kan köpa/beställa fisk för. Men tack iaf.
              Min zoon

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Tycker inte det så konstigt att folk "mörkar" med priserna i sina annonser-gör det ofta själv.Upp t den som läser anonsen att "nappa på`n" el skita i`t.Yngel av samma fisk kan ju skilja typ 50 spänn beroende var man bor i landet/norden och det är så j-a trist när snack bakom rygg uppstår som "han den där tar siåså mkt/lite" och "den kvalite`n för Det priset"....

Skulle vi ha AM´s prislista som "riktmärke" skulle vi få väldigt dyra yngel att köpa av privata odlare (tänker främst på malawi).

Byttorp;inte snyggt i mina ögon att hänga ut annonsmannen så där.Skulle jag ha en grupp som jag var beredd att skänka bort (kanske pga akut platsbrist el tidsfrist) och folk var berädda att buda på dem skulle kanske jag skriva ungefär lika dant.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

HazelCR: Om du avräknar det som kan vara rimligt för t ex AM att ta ut i överskott så får du en ganska ok prisbild. Vanligen så bör man ha 30% marginal, men jag tror att AM och andra grossister inom akvarievärlden...eller Zoohandel överhuvudtaget ligger närmare 40-45% (ändå känns det lågt räknat på vissa områden).

Ozric:

citatkulle vi ha AM´s prislista som "riktmärke" skulle vi få väldigt dyra yngel att köpa av privata odlare (tänker främst på malawi).
                  Vad kostar odlat enligt AM´s lista? Dra av 20-30% då du som privatperson knappast har samma omkostnader som en zoobutik. Folk får väl tänka till lite själva eller???

Kommentar

• Byttorp
                    Användare
                    • November 2003
                    • 1585

Jag har inte "hängt ut" någon utan skrev ordet exempel med kursiv stil för att just betona detta.

Jag tror inte att någon som läst detta inlägg har funderat varken mer eller mindre på just den annosören, en för mig helt okänd person, precis som alla ni andra som svarat mer eller mindre sakligt på denna fråga. Sen om du tycker något är snyggt eller inte, ja det bryr jag mig inte det minsta

Jag tror inte heller att Henrik Hofling tagit speciellt illa upp, eller om han har det så kan han ju skriva till mig själv. Då skall jag passa på att erbjuda honom ett medlemsskap i NCS, för det verkar han sakna...
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

Akvarieaffärerna lägger på ca 200% plus moms d v s en marginal på 60-70 %. Alltså, köper dom in en firre för 30 kronor säljs den i affären för ca 110 kr [(30 + 2 x 30) x 1,25].

Olika branscher har olika stora behov av marginal beroende på kostnadsbilden. Akvarieaffärer har samma storlek av pålägg som t ex restauranger medan t ex livsmedelsbutiker har betydligt lägre marginaler.

Marginal och lönsamhet är två helt olika saker.

Kommentar

• Havs
                        Användare
                        • December 2004
                        • 607

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

Akvarieaffärerna lägger på ca 200% plus moms d v s en marginal på 60-70 %. Alltså, köper dom in en firre för 30 kronor säljs den i affären för ca 110 kr [(30 + 2 x 30) x 1,25].

Olika branscher har olika stora behov av marginal beroende på kostnadsbilden. Akvarieaffärer har samma storlek av pålägg som t ex restauranger medan t ex livsmedelsbutiker har betydligt lägre marginaler.

Marginal och lönsamhet är två helt olika saker.
                        Är det inte så att många som säljer fisk begär ca 30-40 % av ett butikspris, när de säljer på annons?
                        Det borde väl också vara ungefär vad de skulle få vid ett inbyte i en affär.
                        Å då är jag tillbaka till huvudfrågan i denna tråd...att tänka efter före.....om man bara har en aning om butikspris i regionen eller en grosistprislista så skulle det vara enklare att både bjuda eller att själv sätta ut ett pris.
                        Min zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                          Användare
                          • June 2005
                          • 1103

citat:Ursprungligen skickat av PsyM

Det jag stör mig mest på när det gäller annonser, är att folk "bumpar" sina annonser. Dvs att de tar bort sin befintliga annons efter 3-4 dagar för att sedan skapa en ny, endast i syfte för att få synas på första sidan.
                          Har man flera saker i en annons som jag hade då ja sålde mina golden och hongi är det jobbigt o få massa mail om fiskarna då de redan är sålda. och vad jag vet kan man inte ändra i annonsen? utan då blir det en ny som kommer först. =/
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• PsyM
                            Användare
                            • March 2004
                            • 460

Peckers

I ditt fall tycker jag det är helt ok! eftersom du nu fick sålt en del fisk som stod i annonsen.

Det jag inte tycker om är t.e.x en sådan här annons:

säljes! Platy, Röd Zebra, Guppi, svärdbärare (nu är det ingen som lagt in just denna annonsen) och sen 2-3 dagar senare så dyker exakt samma annons upp igen.
                            Min Zoon
                            Mitt 900 liters

Kommentar

• jullen
                              Användare
                              • March 2005
                              • 628

Håller med PsyM om att det är jobbigt med folk som bumpar sina annonser.
                              mvh ville.

375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel
                              25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

Arbetssätt...