För enkelt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cag
    Användare
    • August 2005
    • 14

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

    ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?

    Bra idé från början, men problemet ligger i sugkopparna. Sugkoppar håller ett tag men sen torkar de och till slut släpper de när trycket från filtermattan överstiger sugkopparnas sugkraft.

    Sorry men om jag vore du skulle jag kolla upp lite andra lösningar innan sugkopparna släpper. T.ex. den där flyttbara filterhörnan, har en själv och den funkar jättebra.
    Hej,

    Ok, förstår din oro, men... Har kört 2252:an med sugkoppar i nästan ett år, tar upp och rengör filtret var fjortonde dag och passar på att göra rent sugkoppar samt glasrutan som de sitter mot då. Jag kanske bara har haft tur hitintills???

    Vad gäller filtermattan så hålet jag gjorde för slangen till utblåset är så trångt att den i sig håller blåfiltermattan nere då där inte är någon nämnvärd flytkraft i blåfiltermattan jag fick tag i. När jag "klyddade" med mattan och strilrören så råkade jag just få mattan att släppa men tack vare att den satt hårt fast vid utblåset så hände inget.

    Håller med att den flyttbara hörnan är en snyggare lösning, men detta är Kajsa-Varg varienten... För annars hade jag haft en damm med Ciklider och inte ett ynkligt akvarium...


    Mvh

    Carsten

    Kommentar

    • cag
      Användare
      • August 2005
      • 14

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

      Innan du börjar med mer filter experiment så kanske du skulle ha ett kar till eller ett större. Tycker du verkar ha filter så det räcker och blir över i ditt 222 liter. Många kör med bara en 2252 i 375 liters. Kanske för lite filtervolym enligt expertis, men det funkar om man sköter vatttenbyten!

      Kul att du delade med dig!
      Hej!

      Tack, alltid kul med glada tillrop på vägen! Vattenbyten minst en gång i veckan på drygt 30%, ibland två gånger. Vill inte att sambon skall klaga på lukten som det alltid blir med akvarium...


      Mvh


      Carsten

      Kommentar

      • cag
        Användare
        • August 2005
        • 14

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Henrik Dehlin

        citat:ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?
        Håller med, sugproppar är inte så jätte bra i längden..
        Jag tycker magnethållare är bättre och sånna kör jag med nu för tin och dom släpper verkligen aldrig!..
        Det finns tunze magnethållare som kostare några hundringar,
        men jag har även sett några som har gjort egna magnethållare med hjälp av algmagneter som inte kostar lika mycket..
        Så jag röstar på att du testar det istället för sugproppar..
        Hej,

        Tack för tipset, jag visste inte att det fanns, jag har gått och funderat varför ingen har tillverkat sådana! Nåväl, det enda jag undrar över är om magneterna kan tänkas inverka på motorns funktion i 2252:an?

        Mvh


        Carsten

        Kommentar

        • cag
          Användare
          • August 2005
          • 14

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Leo

          Jag håller med om att det finns filter så det förslår i cag:s kar! En filtermatta sköter dessutom väl om den biologiska filtreringen också om man bara håller noga på klarvattensutrymmet bakom samt bioslammet i mattan. Billig och effektiv filtrering fastän inte alltid den mest estetiska... Jag kör med ytterfilter men min sambo svär i mattans namn
          Hej!

          Haha... Jag måste säga att blåfiltret ser snyggare ut än pumpen och slangarna från ytterfiltret som man såg innan. Har ingen innerbakgrund i akvariet. funderar på att stoppa ner dopvärmaren där också eller ta bort den eftersom det finns värme i ytterfiltret...


          Mvh


          Carsten

          Kommentar

          • cag
            Användare
            • August 2005
            • 14

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av billo

            Ja tack ta gärna lite foton spec på hur du har gjort med strilrören som du beskriver!!
            Ha D!!
            Hej, ok, kommer. Jag får fixa det under morgondagen!

            Mvh

            Carsten

            Kommentar

            • cag
              Användare
              • August 2005
              • 14

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av small

              Hakar på lite.Provade än grej som cag skrev om, nämligen att ställa 2252:an på en filterbit.Nu först kan jag säga att det är knäpptyst.Filterbiten är en filterpatron till 2252:an som jag petade in några stenar i för att den inte skall flyta.Klockrent!!!

              Så till alla Er som säger att 2252:an är tyst,prova detta så får ni lägga örat mot rutan om Ni skall höra att den är igång.

              Hade tidigare 2 Powerheads som jag då tyckte lät för mycket.Alla jag pratade med sa, "köp en 2252:a så blir det tyst".Jo,tjena att det blev.Besvikelsen var väldigt stor kan jag berätta.Har b la "isolerat" kabeln för att få bort alla eventuella vibrationer från karet,ändå har det i mina och min familjs öron aldrig varit tyst.

              Så som sagt,igår äntligen blev det äntligen knäpptyst

              TACK OCH LOV att det finns diskussionsforum...........!!!!!
              Hej!,

              Kul att det funkade men jag har sett det nämnas här innan, jag bara tog bitar från andra som tipsat tidigare på forumet och kombinerade det...

              Hur har du satt fast 2252:an, med sugkoppar eller standardfäste eller står den fristående?

              Mvh


              Carsten

              Kommentar

              • cag
                Användare
                • August 2005
                • 14

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av small

                Jo, 2252:an är en riktigt bra pump när det gäller cirkulaton och rening,absolut.Men som sagt att den skulle var "ljudlös" har jag inte upplevt förrän jag lade filterbiten under.

                Hur många filterfack har Din vän på?Hänger jag på 2st så orkar inte ens nya sugproppar hålla den på plats.

                Vad har Din vän för filtermaterial i?Jag kör 2252:an som ett förfilter
                (har även ett 2217)och använder filtervadd,vilket skulle innebära att om jag packade den för hårt så skulle pumpen få jobba hårdare.

                Har även vänt och vridit på pumpen för att få ur eventuell luft.

                Tro mig, har verkligen provat ALLT.Lösningen blev filterbiten under.
                Hej,

                För min del så har jag satt fast min pump med fyra sugkoppar samt har den stående på blåfiltermattan. På så sätt ser jag inte att det skulle vara någon större belastning för sugkopparna att håla pumpen på plats.


                Mvh


                Carsten

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

                  #23
                  citat:
                  Hej,
                  För min del så har jag satt fast min pump med fyra sugkoppar samt har den stående på blåfiltermattan. På så sätt ser jag inte att det skulle vara någon större belastning för sugkopparna att håla pumpen på plats.
                  Mvh


                  Carsten
                  Då har vi samma lösning
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...