För enkelt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cag
    Användare
    • August 2005
    • 14

    För enkelt!?

    Hej,

    Har smugit länge på forumen och läst och läst vad alla har att berätta och tycka om filter (inner, ytter, botten etc), akvarium, sjukdomar och sist men inte minst fiskar i alla dess olika former.

    Tänkte att det kanske var dags att ge något tillbaka till alla de som hjälpt mig på vägen med mitt akvarium utan att veta om det. Så här är min historia:

    Kom över lite billig blåfiltermatta (10 ppi, 5 cm tjock) i Tyskland när vi var på semester som jag nyligen tog mig samman och tänkte att det äntligen skulle hamna i mitt kar. Läste om olika konstruktioner, allt från frigolitbakgrunder, BTN, kammare etc, till den excellenta lösningen med en hel hörna byggd i plast för att ha ett powerhead bakom en böjd blåfiltermattan.

    Jag fastnade för det sistnämnda alternativet eftersom jag inte vill göra några ingrepp i akvariet genom att limma eller fästa glasskivor med silicon. Men..

    Vad gör man då om man vill göra en Kajsa-Varg lösning och klockan är ett på natten eftersom de bästa ideerna tycks drabba en då? Jo, jag tog fyra sugproppar, med hållare för strilrör, sågade ett strilrör i för akvariet två lagom långa bitar som gick från botten till precis under listen på ovansidan att placeras vertikalt i akvariet. Dessa satte jag efter att ha provat att böja blåfiltermattan ett par gånger på lagom avstånd, en på kortsidan och en på långsidan så att det bildades en kammare i hörnet. Jag finjusterade strilrören ytterligare tills vinkel blev bra.

    Klippte till höjden på blåfiltermattan så att den gick från botten till toppen av akvariet, samt gjorde ett hål för en bit slang med saxen för utblåset av min Eheim 2252.

    Inne i kammaren tog jag ut allt gruset (gjorde rent det och la tillbaka det utanför)samt la blåfilter på botten i kammaren. Min Eheim 2252 har jag sedan länge haft fastsatt genom fyra sugkoppar för att försöka reducera de små men dock irriterande vibrationerna jag hade innan med den ordinarie upphängningen.

    Det blev knäpptyst eftersom nu står 2252:an på blåfiltermattan och sitter med sugkopparna på kortsidans glas. Och till alla vänner av ytterfilter så kan jag säga att jag har ett Eheim 2329 intervallfilter som ytterliggare kompletterar, för den biologiska reningen, men den totala filteryttan bör vara god eftersom jag även kör med de två ordinarie filtermodulerna moduler till 2252:an.

    Hur stort är akvariet? 222 liter, men jag vill ha större framöver...

    Nästa projekt? Det här med bottenfilter verkar vara intressant, kanske kan jag ha det igång samtidigt, eller skall jag satsa på ett UV-projekt???

    Mvh


    Carsten
    PS
    Om någon är intresserad kan jag ta ett foto över hur det ser ut
    DS
  • tseppae
    Användare
    • March 2005
    • 104

    #2
    litte bilder är ju aldrig fell

    Kommentar

    • tseppae
      Användare
      • March 2005
      • 104

      #3
      glömde fråga vad du har för fiskar i karet??

      Kommentar

      • Flipper
        Användare
        • March 2005
        • 143

        #4
        Strålande idé, måste prova detta.
        Så hela filterkammaren är fylld med PP10?
        Jag har 222 lit nu, och undrar hur långt avstånd är från akvariets bakhörna till sugproppar?
        ......skall till Herkules-Zoo på tisdag...

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?

          Bra idé från början, men problemet ligger i sugkopparna. Sugkoppar håller ett tag men sen torkar de och till slut släpper de när trycket från filtermattan överstiger sugkopparnas sugkraft.

          Sorry men om jag vore du skulle jag kolla upp lite andra lösningar innan sugkopparna släpper. T.ex. den där flyttbara filterhörnan, har en själv och den funkar jättebra.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Innan du börjar med mer filter experiment så kanske du skulle ha ett kar till eller ett större. Tycker du verkar ha filter så det räcker och blir över i ditt 222 liter. Många kör med bara en 2252 i 375 liters. Kanske för lite filtervolym enligt expertis, men det funkar om man sköter vatttenbyten!

            Kul att du delade med dig!
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              citat:ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?
              Håller med, sugproppar är inte så jätte bra i längden..
              Jag tycker magnethållare är bättre och sånna kör jag med nu för tin och dom släpper verkligen aldrig!..
              Det finns tunze magnethållare som kostare några hundringar,
              men jag har även sett några som har gjort egna magnethållare med hjälp av algmagneter som inte kostar lika mycket..
              Så jag röstar på att du testar det istället för sugproppar..

              Kommentar

              • Leo
                Användare
                • November 2002
                • 85

                #8
                Jag håller med om att det finns filter så det förslår i cag:s kar! En filtermatta sköter dessutom väl om den biologiska filtreringen också om man bara håller noga på klarvattensutrymmet bakom samt bioslammet i mattan. Billig och effektiv filtrering fastän inte alltid den mest estetiska... Jag kör med ytterfilter men min sambo svär i mattans namn
                -Alix-

                Kommentar

                • billo
                  Användare
                  • August 2005
                  • 27

                  #9
                  Ja tack ta gärna lite foton spec på hur du har gjort med strilrören som du beskriver!!
                  Ha D!!

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #10
                    Hakar på lite.Provade än grej som cag skrev om, nämligen att ställa 2252:an på en filterbit.Nu först kan jag säga att det är knäpptyst.Filterbiten är en filterpatron till 2252:an som jag petade in några stenar i för att den inte skall flyta.Klockrent!!!

                    Så till alla Er som säger att 2252:an är tyst,prova detta så får ni lägga örat mot rutan om Ni skall höra att den är igång.

                    Hade tidigare 2 Powerheads som jag då tyckte lät för mycket.Alla jag pratade med sa, "köp en 2252:a så blir det tyst".Jo,tjena att det blev.Besvikelsen var väldigt stor kan jag berätta.Har b la "isolerat" kabeln för att få bort alla eventuella vibrationer från karet,ändå har det i mina och min familjs öron aldrig varit tyst.

                    Så som sagt,igår äntligen blev det äntligen knäpptyst

                    TACK OCH LOV att det finns diskussionsforum...........!!!!!
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Hm, en vänn till mig köpte en 2252 i för någon vecka sedan. Man hör inte något alls, typ.

                      Först när han köpte den så tog han ut den eftersom fiskarna rullade runt i karet av kraften (han har 222 liter). Jag tyckte det lät lite skumt och åkte dit.

                      Grejen var att han hade en pump innan som var väldigt mycket klenare, så fiskarna (Malawi) var väl vana vid nästan stillastående vatten. Så i min väns ögon blev det väll en extrem stor skillnad i cikulation. Dessutom rörde 2252 upp en massa skit från bottnen. VI satte i den igen och jag konstaterade att den var stark, men inte för stark. Snarare som det skall vara. Efter ett dygn var all skit från botten borta och karet renare än någonsin.

                      En riktigt schysst pump må jag säga!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

                        #12
                        Jo, 2252:an är en riktigt bra pump när det gäller cirkulaton och rening,absolut.Men som sagt att den skulle var "ljudlös" har jag inte upplevt förrän jag lade filterbiten under.

                        Hur många filterfack har Din vän på?Hänger jag på 2st så orkar inte ens nya sugproppar hålla den på plats.

                        Vad har Din vän för filtermaterial i?Jag kör 2252:an som ett förfilter
                        (har även ett 2217)och använder filtervadd,vilket skulle innebära att om jag packade den för hårt så skulle pumpen få jobba hårdare.

                        Har även vänt och vridit på pumpen för att få ur eventuell luft.

                        Tro mig, har verkligen provat ALLT.Lösningen blev filterbiten under.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • cag
                          Användare
                          • August 2005
                          • 14

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av tseppae

                          litte bilder är ju aldrig fell
                          Hej!

                          Ok, kommer jag skall bara fixa lite datorstrul så jag får in bilderna, drivrutiner...


                          Mvh

                          Carsten

                          Kommentar

                          • cag
                            Användare
                            • August 2005
                            • 14

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av tseppae

                            glömde fråga vad du har för fiskar i karet??
                            Hej igen!

                            Fiskar, jo det är nog lite överbefiskat eftersom mina golden ynglade av sig i ett par omgångar. Följande finns:
                            • Golden, 14 stycken
                            • Silverhajar, 2 stycken
                            • Scalarer, 2 stycken
                            • Ciklid okänd, 4 stycken röda
                            • Bottenletande fiskar, 4 stycken
                            • Malar, två vuxna och en liten


                            Hmm, kanske dags att köpa det där akvarielexikonen som jag funderade på så att jag kan slå upp de jag inte känner till. Köpte akvariet begagnat så jag ärvde de flesta av fiskarna. Malarna är stora den ena över 30 cm och den andra strax därunder.

                            Tyvärr så får jag inte plats med ett större akvarie där vi bor för tillfället, men om vi flyttar så skal jag se till att där blir plats för väsentligt större...


                            Mvh


                            Carsten

                            Kommentar

                            • cag
                              Användare
                              • August 2005
                              • 14

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Flipper

                              Strålande idé, måste prova detta.
                              Så hela filterkammaren är fylld med PP10?
                              Jag har 222 lit nu, och undrar hur långt avstånd är från akvariets bakhörna till sugproppar?
                              ......skall till Herkules-Zoo på tisdag...
                              Hej!

                              Förlåt det sena svaret, för mycket jobb... Hur som helst, ca 20 centimeter drygt från kanten och ut på respektive sida.


                              Lycka till med "bygget"

                              Mvh

                              Carsten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...