citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?
Bra idé från början, men problemet ligger i sugkopparna. Sugkoppar håller ett tag men sen torkar de och till slut släpper de när trycket från filtermattan överstiger sugkopparnas sugkraft.
Sorry men om jag vore du skulle jag kolla upp lite andra lösningar innan sugkopparna släpper. T.ex. den där flyttbara filterhörnan, har en själv och den funkar jättebra.
ledsen o förstöra allt men: Den dagen sugkopparna släpper, filtermattan ligger uppe i ytan flytandes och akvariet är täckt i skit eftersom din 2252:a blåser rakt på den med all kraft, vad gör du då?
Bra idé från början, men problemet ligger i sugkopparna. Sugkoppar håller ett tag men sen torkar de och till slut släpper de när trycket från filtermattan överstiger sugkopparnas sugkraft.
Sorry men om jag vore du skulle jag kolla upp lite andra lösningar innan sugkopparna släpper. T.ex. den där flyttbara filterhörnan, har en själv och den funkar jättebra.
Ok, förstår din oro, men... Har kört 2252:an med sugkoppar i nästan ett år, tar upp och rengör filtret var fjortonde dag och passar på att göra rent sugkoppar samt glasrutan som de sitter mot då. Jag kanske bara har haft tur hitintills???
Vad gäller filtermattan så hålet jag gjorde för slangen till utblåset är så trångt att den i sig håller blåfiltermattan nere då där inte är någon nämnvärd flytkraft i blåfiltermattan jag fick tag i. När jag "klyddade" med mattan och strilrören så råkade jag just få mattan att släppa men tack vare att den satt hårt fast vid utblåset så hände inget.
Håller med att den flyttbara hörnan är en snyggare lösning, men detta är Kajsa-Varg varienten... För annars hade jag haft en damm med Ciklider och inte ett ynkligt akvarium...
Mvh
Carsten
Kommentar