If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
De förlorar ganska snabbt sitt näringsvärde, tydligen för att de rör på sig så mycket. Det som brukar rekommenderas är att man ser till att mata med "ny" artemia varje dag. Jag tycker det funkar bra med en slang och en doseringsspruta från apoteket för att placera artemia vid yngelstimmet, om det finns ett stim förstås.
Det är väl inte så mycket till stim, 23st (Pseudotropheus Dakarti "gold")
Vet du om de äter dom döda? Gör de inte de så är väl risken stor att vattenkvalitén försämras rätt så snabbt.
Om ynglen äter annan icke-levande mat borde de även äta nyss död artemia. Och det är ju inte några större mängder mat det är frågan om, borde kunna tas om han av ett gäng nyttiga snäckor. Och i en yngelburk bör man ju ändå byta vatten ofta.
Jag skaffade en artemiakläckningsmaskin som placeras i akvariet, och den funkar ok (om man står ut med ljudet från luftbubblorna). Man fyller på med lite artemiaägg varje dag och låter den sitta i under en dryg vecka.
mvh Daniel
Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K Mina fiskar & burkar
Daniel60, jag har en sådan också. Jag fyllde på med ett kryddmått ägg och de blev en himla massa artemia, de har inte lyckats att äta upp alla. Jag får väl minska ner mängden ägg.
vad är det för snäckor du menar?
Såna som brukar följa med växter - jag ser dem som värdefulla invånare som äter överbliven mat och är en bra indikator på att man matar lagom mycket. Gillar malajsiska sandsnäckor allra bäst.
mvh Daniel
Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K Mina fiskar & burkar
Jag kan inte säga med säkerhet, men jag tyckte att de var få som kläcktes. Den kläckaren jag har invändigt starta jag ikväll och den är kopplad till en luft slang.
Det var den "runda plastskålen med lock" jag har kläckt nu i och den är inte kopplad till någon luftslang, kanske därför dålig kläckning.
Den indvändiga har du här
Kommentar