dags för mysis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    dags för mysis?

    Plötsligt slog det mig att jag kanske missat mysissäsongen? Jag har aldrig någonsin gett mig ut för att försöka fånga förrut men jag har för mig att det är nu någon gång man borde ge sig ut att leta. Någon som vet om det är dags? Tips på bra ställen i Malmö/Lund-trakten?
    /Mikael
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Jag har inte sett några mysis i år. Mystiskt!?

    Kommentar

    • CyberFish62
      Användare
      • July 2005
      • 22

      #3
      Jag har fångat både i våras och för några veckor sedan. Senast blev resultatet ca 4 hg efter en kvarts arbete.

      Men det klart, det var ju inte de otroliga mängder som man kan stöta på när det är höst. En gång drog jag upp 10 kg på en timme.

      Det är viktigast att finna rätt plats. En vassrugge eller en kajkant med ca 1-1,5m djup har funkat bäst för mig.

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • November 2002
        • 666

        #4
        Okej, jag får ge mig ut och leta helt enkelt : )
        /Mikael

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

          #5
          Vilka sjukdomar kan man dra med sig hem om man fångar levandefoder, typ mysis på, hösten?
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • February 2004
            • 234

            #6
            Mysis/pungräkor finns i stora drivor här vid kusten i södra delen av landet. Brukar bli en håv om dagen till mina djur.

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

              #7
              var uppe i Göteborg i helgen och såg då att det fanns rätt gott om mysis där jag badade
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Peter_F
                Användare
                • January 2004
                • 172

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

                Mysis/pungräkor finns i stora drivor här vid kusten i södra delen av landet. Brukar bli en håv om dagen till mina djur.
                Kan du specificera var du fångar dessa?

                //Peter
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Peter_F

                  citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

                  Mysis/pungräkor finns i stora drivor här vid kusten i södra delen av landet. Brukar bli en håv om dagen till mina djur.
                  Kan du specificera var du fångar dessa?

                  //Peter
                  Jag brukar ta håven och knalla ner till bryggan och köra två tag så har jag hela håven full. Dom simmar i enorma stim längs med vikarna i grunt vatten. Dessa kan man fånga året runt.
                  Som fredags-snacks brukar jag även ta håven och köra runt i tången som innehåller tångräkor i storlekarna 1-5 cm. Dessa matar jag till mina större CA-firrar. Mysis/pungräkor ger jag till mina Tanganyika.

                  Aldrig haft problem med sjukdomar med sånt jag fångat i havet, är nog större risk om man fångar i stillastående vatten.


                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • September 2003
                    • 660

                    #10
                    Peter i Barsebäck har jag sett stim med mysis, det är ju rätt när Lund
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • January 2004
                      • 172

                      #11
                      Tack Fredrik. Får väl göra en utflykt till vårt gamla kraftverk....
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...