Eget tillverkat foder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-El
    Användare
    • August 2005
    • 255

Eget tillverkat foder

Hej!

Har på flera ställen läst att det skall vara bra att göra eget foder till sina fiskar. Undrar bara lite smått om det är någon(ra) som har några fina recept / hemligheter att dela med sig av?

Upps glömde jag säga det har jag alltså just nu ett kar med diskus / dvärgciklider.

Om ni inte har det kanske ni kan rekomendera vilka köpta foder som funkar bra till dessa fiskar samt om man kanske skall blanda mellan olika sorter eller bara hålla sig till ett?

Tacksam för svar!
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Lite tips...

När du har Discus tillsammans med Dvärgciklider så bör du nog inte köra räkmix med oxhjärta. Prova någon av räkmixrecepten under "Variant a la Johan & Martin" längre ned på andra länken.

Kommentar

• Kalle-El
      Användare
      • August 2005
      • 255

Tack för tipsen. Skall kika på sidorna efter det att man kikat på Stargate!

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Jag kör en väldigt simpel räkmix. 50% räkor och 50% ärtor, plus några droppar fishtamin, vitamin på flaska. Ingen gelatin eller agar agar. Gör denna enkla blandning eftersom har både carnivora och herbivora ciklider.
        Mvh Alex

Kommentar

• jullen
          Användare
          • March 2005
          • 628

Kör på 30 räkor och 70 ärtor och spenat,sen rör jag ner ett ägg.funkar utmärkt till malawi!
          Till diskus ska du nog ha lite mer räkor.
          mvh ville.

375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

citat:Kör på 30 räkor och 70 ärtor och spenat,sen rör jag ner ett ägg.funkar utmärkt till malawi!
            och då har du bra räkmix[8D]
            //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Jag kör en väldigt simpel räkmix. 50% räkor och 50% ärtor, plus några droppar fishtamin, vitamin på flaska. Ingen gelatin eller agar agar. Gör denna enkla blandning eftersom har både carnivora och herbivora ciklider.
              En fråga Alexander, hur är konsistensen på räkmixen,utan bindemedel, när den hamnar i vattnet. Faller den sönder av sig självt eller håller den ihop lite ändå?

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Den håller jättebra utan bindemedel.... det är bara om man har fiskar med rejält tryck i käftarna som det blir ett litet moln för varje gång de attackerar mixen. Min fungerade t ex perfekt till mbunas men när jag testade att ge den till troffarna blev det snöstorm i karet.

Kommentar

• Kalle-El
                  Användare
                  • August 2005
                  • 255

Tack för alla snabba svar det uppskattas enormt mycket. En liten följdfråga bara:

Oxhjärta ja eller nej?

Har läst en del nu och lägren verkar väldigt delade. Liten sugen på att höra vad andra tycker...

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Om man matar kontrollerat, dvs all mat äts upp eller avlägsnas strax efter matning = JA, absolut ! Men mata inte enbart med oxhjärte-mix;
                    varva med mindre "högoktanig" mat. -Mr.Fish-

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Oxhjärta sägs ju vara bra för Discus...men när du också har dvärgciklider så skulle iallafall jag säga nej.

Vilka arter har du tillsammans i karet nu?

Kommentar

• Kalle-El
                        Användare
                        • August 2005
                        • 255

Just nu bara Dvärgar, Discusarna kommer med löningen om man säger så! ( Dessutom några ensamma malar, men de räknas väl knappast i alla fall. )

När det gällde oxhjärtat var jag mest bara liten nyfiken genrellt då jag har två bekanta som jobbar på slakteri.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

En fråga Alexander, hur är konsistensen på räkmixen,utan bindemedel, när den hamnar i vattnet. Faller den sönder av sig självt eller håller den ihop lite ändå?
                          Konsistensen är mjuk, vilket gör den lätt att bryta sönder i mindre delar. Därav minska all snöstorm i karet. men även om man slänger i större bitar blir aldrig mitt vatten sämmre eller grummligare. dessutom äter yngel eller de mindre fiskarna upp småresterna i karet.
                          Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Kalle-El: Det finns en hel del olika "dvärgar" som kanske inte har samma foderkrav som en del andra, därför kändes det aktuellt att fråga vilken art du har av "dvärgciklider".

Kommentar

• Kalle-El
                              Användare
                              • August 2005
                              • 255

Sorry det tänkte jag inte på.
                              Jag har "vanliga" Fjärilar samt Kakadour just nu. Kommer eventuellt även pröva Bolivianska Fjärilar inom en snar framtid.

Kommentar

Arbetssätt...