Hur fixar man bra vatten till centralare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Hur fixar man bra vatten till centralare?

    Jag tänkte nu försöka fixa lite bättre vatten till mina jaguarciklider i ett försök att få fram lite trevligare färger, men vattenkemi är tyvärr inte min grej så jag hoppas nån här kan hjälpa mig lite.

    Vattnet är idag mjukt redan från kranen, 3,5 nånting enligt kommuninformationen, och pH-värdet ligger mellan 6,5-7,0 i karet och 7,5 i kranen enligt Seras pH-test (Men 8,3 enligt kommuninformationen...???)

    Lite för surt kanske och alldeles för mjukt.

    Jag har en väldig mängd rötter i karet idag så jag kanske ska börja med att ta ur dessa?
    Hur är det med kalksten? Jag har 5 stenar på en halv knytnäve i storlek i karet nu, bör jag slänga i mer? Hur många i så fall?

    Är det för övrigt samma som då man tillsätter bikarbonat att man bör byta vatten innan man tar ur en massa rötter och tillsätter kalksten? Eller förändringarna kanske går för långsamt?

    Jag har växter i karet också. Påverkar dessa vattenvärdena negativt på något sätt för att få vattnet hårdare och mindre surt?

    Är det något annat jag bör tänka på?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Jag tror att om du följer annvisningarna till malawiciklider så hamnar du nog ganska rätt för centralare med, dom har ska ju ha snarlikt vatten typ. Om du filtrerar vatten genom kalkstenskross så tror jag det blir effektivare än att bara ha några stenar liggandes på botten, blir ju mer errosion på stenarna då vilket borde bidra till en högre effekt av det man vill ådstakomma med den processen. Att byta vatten innan du tillsätter bikarbonat är en bra ide så du slipper dom negativa effekterna som det annars kan orsaka i form av förhöjda nivåer/värden av oönskade ämnen.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Kalkstenskross? Är det något man köper eller tar man bara fram släggan och går loss på vanliga kalkstenar?

      Bikarbonat? Jag tänkte jag skulle slippa pyssla med tillsatser men det kanske inte går? Det funkar inte att enbart använda kalkstenar eller då kalkstenskross och sedan ta ur alla rötter?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Kranvatten + lite kalksten.
        Ha kvar rötterna om du vill, de torde inte trumpa kalkstenen och regelbundna vattenbyten.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Fram me släggan om du har en stor sten över annars kan du ju skrapa lite hos en zoohandlare i någon låda där det ligger större stenar, brukar ligga lite småbitar i botten.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Det där lät ju riktigt simpelt. Och växterna påverkar inte heller vattnet negativt på något sätt?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Dom tar plats =)nä seriöst så vej jag inget om det men det kan du ju bara söka efter på google... lär ju finnas en del om vattenväxters påverkan på vatten, det enda jag vet är att sura igenväxta sjöar försöker dom ju rensa från växter så... ser man bara till att inte ha massa döda växdelar så är det nog inget som påverka i den grad att det spelar någon roll skulle jag tro.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Okej då låter det som att det bara är kalkstenen som saknas, jag får väl återkomma om det inte blir någon skillnad, tack för hjälpen så här långt i alla fall.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                Arbetssätt...