Akvarium i källaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lalen

    Akvarium i källaren

    Hejsan!

    Jag ska snart ev. införskaffa ett akvarium som ligger på en 300 liter. Det ska bli både skoj och spännande och jag ser fram emot detta. Problemet är bara att jag bor på nedervåningen i ett radhus och har en trappa upp till vattenkranen och detta tänkte jag kan bli ett problem när jag ska fylla på och tömma akvariet på vatten.

    Har Du något förslag som kunde underlätta tömmandet så att man slipper slita ut ryggen genom att fylla ett antal spänner varje gång och bära upp för trappan? Jag har även ett slags fönster som går upp till trädgården och som kan användas som brandutgång. Kan man utnyttja det på något sätt, slang eller nåt? Finns det pumpar som man kan använda för tömning?

    Eller är det lättare att tömma för hand? Det blir ju jobbigare då man ska göra rent sanden och inte kan använda hävert effekten. Finns det någon käck lösning på det hela?

    Med vänlig hälsning Daniel

  • kilova
    Användare
    • April 2002
    • 327

    #2
    hej använd din filterpump koppla bara utblåset till en slang så går det rätt så snabbt att töma ut vattnet ur akvariet.
    lycka till med akvariet .
    mvh kim

    kilova
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • April 2002
      • 128

      #3
      Filterpumpen är ett alternativ. Ett problem med att pumpa upp vatten ur en källare är att filterpumparna bara klarar en vattenpelare på någon/några enstaka meter innan de storknar. De är inte gjorda för att pumpa uppåt. Kolla på exempelvis Eheims hemsida för data.
      Det finns dock andra bra alternativ. Det billigaste är att använda en borrmaskin och en påhängspump till denna. För 179:- får du en pump som pumpar max 50 l/minuten och har en pumphöjd på 3 meter. Det finns andra alternativ som kostar under hundringen, men de har lägre kapacitet.
      Ett effektivare alternativ är att använda en dränkbar evakueringspump för båtar. Detta är kanske lite väl effektivt för dig (akvariet kommer att tömas på någon minut).

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        På tal om pumpar för vattenbyten: Jag var inne på www.biltema.se idag och såg där en "riktig" pump som kör 50L/min med en lyfthöjd på 8 meter samt en tryckhöjd på 35 meter. Allt detta godis för 495 kr. Det blir nog att inhandla en sådan själv.


        mvh

        Tony Lejvell

        Sorry, skrev 50L/timma, men det skall naturligtvis vara per minut.

        Ändrat av - tony den 2002/04/15 19:37:33
        Tony Englund

        Kommentar

        • Lalen

          #5
          Det lät inte så dumt! Den ska jag spana in. Tack för tipset!

          mvh Daniel

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

            #6
            VAr bara försikt när du väler pump så att den itne blir för stark så att fiskarna sugs in i den
            mvh Therese

            Kommentar

            • Jeo
              Användare
              • April 2002
              • 17

              #7
              Hejsan
              Problemet med att fiskar åker in i pumpen kan enkelt undvikas genom att köra ner pumpslangen i typ en 50cl petflaska som man sedan borrar en massa hål i. på det sättet blir ju sugkraften uppdelad på alla dom små hålen och det finns ingen möjlighet för fiskarna att förolyckas. (om man inte har väldigt små fiskar eller borrar för stora hål =))

              m.v.h. Jeo

              Kommentar

              Arbetssätt...