Schackbräde ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovj78

Vill de leka så gör de det utan några rör. Mina lekte på en javaormbunke. Men jag hade väldigt surt vatten när de lekte, ca PH 4,5-5. Och bytte bara med förberett vatten. Vill du färga vattnet mycket så rekommenderar jag alkottar. Men har man inte plockat några än så kan det vara lite svårt att få tag på.

Kommentar

• Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

Aja, jag som hittills har varit en lat flicka och helt rått bytt med handtempererat vatten direkt från kranen... Kan ju vara dags att göra en liten insats nu då för nya spännande akvarieupplevelser.

Finns ju både badkar och "hink" på 40-liter att blanda i och pumpa ifrån. Saknas väl bara lämplig pump egentligen. Badkarsemaljen kan kanske ta stryk, men byggplast i bör ju lösa det. Inte så dumt med en "tank" på 160 liter som man kan vika ihop!!

Och all ogödslad trädgårdstorv har jag inte hunnit gräva ner ännu. Rhododendronen får dela med sig lite.
      Alkottar tror jag att jag har någonstans, det kan jag lägga i filtret. Och pH-kittet kan väl få komma till sin rätt då. Det bör ju åtminstone duga till att indikera vilken sida pH 7 vattnet ligger på...

Den soliga klarvattenbäcken omvandlas till mystiskt svartvatten... Undrar vad stjärngräsen kommer att säga om det? Metaacarorna är oxå sams igen och ovanligt "keliga". *tar mig för pannan* Hjälp! Inte 98 nya pirayamarodörer!!!
      Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• wofflan
        NCS Medlem
        • September 2003
        • 660

Låter som att du har angenäma problem!
        Alkottar går fortfarande att få tag på om du inte hittar dina, har sett att vissa alar fortfarande har gamla kottar som sitter kvar helt torra.
        Lycka till och fortsätt att fresta oss
        Mvh Fredrik

Kommentar

• Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

Ja, och det gäller ju att fokusera på de angenäma "problemen" för att väga upp minusposterna... Kul att kunna fresta med lite inspiration! Och tack för inspirationen!!

Kommentar

• ovj78

Tänk på att inte slänga i för många alkottar på en gång bara, jag gjorde det misstaget att jag fläskade på lite för att färga ordentligt. Men det uppskattades inte av fiskaran så jag blev tvungen att göra ett större vattenbyte och då piggnade fiskarna till igen. Kan tilläggas att vattnet var ruskigt mörkt även efter vattenbytet.

Kommentar

• wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

olika "batcher" av alkottar skall tydligen påverka vattnet olika mycket, det är därför ett tips att testa kottarna i en burk med akvarievatten innan och se hur mycket de påverkar vattnet.
              Mvh Fredrik

Kommentar

• Helenai
                Användare
                • October 2004
                • 269

Japp, jag vet. Men den infon, liksom annan av liknande slag kan sällan upprepas för mycket. Alltid är det någon som slipper göra samma misstag. *fler huvuden tänker bättre än ett*

Kommentar

Arbetssätt...