60L, för stort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    60L, för stort?

    Ska tömma min första hona nu på söndag, Pseudotropheus dakarti gold.
    Har ej gjort det tidigare, men hoppas att det ska gå bra. Hon har gått 21 dagar på söndag.
    Har för mig att jag läst någon stans att de inte ska ha för stor plats till att börja med, utan öka utrymmet allt efter de växer.

    60L kar blir det för stort att börja med, kanske dela av det?
    Hur gör ni?
    Stefan63
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4170

    #2
    60 l är lagom.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      TVÄRT OM!!!!
      Finns inget som är för stort egentligen....
      När du plockar ut honan sen, så väexer ynglen till sig bättre!!!

      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Första tiden kan det vara en fördel om inte karet är för stort, runt 60 liter brukar vara lagom. Ynglen har lättare att hitta fodret i en mindre kar. Sen flyttar man dem till större kar efterhand som de växer.
        Man bör också tänka på att inte ha för mycket cirkulation på vattnet och för låg temperatur vilket hämnar ynglens tillväxt.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Hor inte det radet till odling av tetror och Corydoras? Malawiciklider hittar maten (Det man gor ar att sanka vattenytan efter lek sa att du kan byta mata garnet och och byta vatten flera ganger om dagen).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            När det gäller att mata med artemia tycker jag det funkar bättre med mindre kar. Använder man annat foder kanske det inte spelar så stor roll.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              hmmmmmmm!

              tja, det stämmer säkert, men jag drar upp mina fiskar i ett 80l och det funkar super, inga probs alls! Dom växer och frodas som bara den. Givetvis kan det vara bra att dela på ynglen när dom växer olika fort.......
              MEN det har jag aldrig gjorrt....(p.g.a ytrymmesbrist ska man väl tillägga)

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Jag tror inte det spelar någon roll på kar mellan 30-200 liter. Men det är klart, om du lägger 20st 1cm yngel i ett 1100 liters så kanske de har problem att hitta maten...

                Angående växttakten anser jag att det inte heller spelar någon roll. Det absolut viktigaste är att du matar ofta och byter vatten minst en gång, helst två gånger, per vecka. Om du vill att de skall växa fort alltså.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:När det gäller att mata med artemia tycker jag det funkar bättre med mindre kar. Använder man annat foder kanske det inte spelar så stor roll.
                  Jag trodde inte att malawi- och troffeakvarister matade med Artemia.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    Vilka fördommar du har Ola
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      Ola...funkar super *asg*!...bara så att du vet!!!

                      Vänligen DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:Jag trodde inte att malawi- och troffeakvarister matade med Artemia.
                        ??...det är väl klart att vi gör. Kanonföda till ynglen förutom räkmix och en portion flingfoder.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det var inte jag som pastod det utan jag skrev bara vad andra skrivit innan mig []
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Stefan63
                            Användare
                            • February 2005
                            • 192

                            #14
                            Tack för alla svar, I mina kar byter jag 30-40% av vattnet varje vecka.
                            Om jag ska köra med 2 vattenbyten i ett yngelkar, ska jag då hålla mig till samma procent, eller byta ut mindre mängd,15-20% ?

                            Har införskaffat mig en artemiakläckar som ska sitta inne i karet, som ska fungera, de får då dyngnet runt tillgång till artemia.


                            Tänkte inte låta honan följa med, utan tömma henne, eller är det bättre att hon själv får sköta det?
                            Stefan63

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Du kan byta mycket mer än så om du vill. Det är inga problem att byta 50% två gånger i veckan heller om karet gått ett tag och är i balans.

                              Själv byter jag inte två gånger i veckan utan kanske 60-70% en gång varje vecka. Det är inga problem alls!
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...