Synodontis Nyassae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WaterBoy
    Användare
    • November 2004
    • 39

Synodontis Nyassae

Köpte 2st S. Nyassae för ca. ett halvt år sedan. Då var dom 4cm. Under dessa månader de vuxit ungefär 1cm!! Är detta normalt? Mat får de och simutrymme har de. De verkar för övrigt trivas bra.

Har tidvis varit lite orolig för att dessa INTE är S.Nyassae efter att ha hört om att Tjeckerna lär ska korsa olika Synodontisar ganska friskt.
    Skulle vara trevligt om ni som har dessa fiskar kunde visa bilder på era och även kommentera hur snabbt dom växer och hur stora dom blir i ett 300-500liters akvarie.

Tack på förhand, Johan.
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.
  • WaterBoy
    Användare
    • November 2004
    • 39

Kom igen! Ingen här som har en S. Nyassae (Njassae, Nyassa)?
    Skall försöka ta några bilder av mina inom de närmsta dagarna, kanske efter mitt Stockholmsbesök som hoppeligen resulterar i ett utökat stim av just denna fisk.

/Johan

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Var har du hört att Tjeckerna korsar Synodontis?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Du kanske matar för dåligt eller byter vatten för sällan. Eller så är de helt enkelt långsamväxande. Jag har ingen direkt erfarenhet av dem men varför har du så bråttom att få dem stora. Allt måste få ta sin tid
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jag har bara erfarenhet av S. petricola och den växer också väldigt långsamt. Visst förekommer det många skumma varianter av S. njassae i handeln, även av S. mulupunctatus och S. petricola. Tyvärr blandas dom nog ihop ofta pga okunskap.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• RobbanG
            Användare
            • January 2004
            • 563

Jag har 3 vf S. multipunctatus som jag också köpte för ca 4 månader sedan. De har "bara" växt 1-2 cm och de är nu ca 10-12 cm, men det kan bero på att jag matar ganska snålt. Jag har ändå fått intrycket att de växer ganska långsamt.
            Men dina Nyassae som endast är 4-5 cm borde växa snabbare.
            //Robert

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Micke ,(el nån annan) ,hur ska små S.Petricola se ut egentligen? Beställde 5 st ,ca 5 cm, och de är förvånansvärt mörka i färgen.Jag hade förväntat mig en vit mal med svarta prickar men mina är snarare bruna eller gråa med sv prickar.Eller kan det va så att de blir de ljusare med tiden???

Men inte kan de tre ovan nämnda varianterna korsa sig?? Har svårt att tro det...
              c",)

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Petricola har svarta fenor med vitt i framkant.

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Jag har bara erfarenhet av S. petricola och den växer också väldigt långsamt. Visst förekommer det många skumma varianter av S. njassae i handeln, även av S. mulupunctatus och S. petricola. Tyvärr blandas dom nog ihop ofta pga okunskap.
                  "Tyvärr blandas dom nog ihop ofta pga okunskap." He,He,..

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Hej "fish", kul att du hittade hit

Då kan jag passa på att tipsa om vår tidigare diskussion om multicolor :

Här är ett exempel på en Synodontis som är importerad som S. njassae, men det vill jag påstå att det inte är:

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Petricola har svarta fenor med vitt i framkant.
                      Jo,det har mina också,men jag menade kroppsfärgen...
                      c",)

Kommentar

• Rovfisken
                        Användare
                        • April 2005
                        • 178

Jag har 4st synidontis nyassa , men jag blir skit-arg över att dom aldrig får samma färg som "orginalet" bilder på vf där dom e aluminium/beige/blyertsgrå stämmer tydligen inte övernes med dom "odlade" asen som finns i handeln , har köpt hos både akvarielagret och akvarieleasing men alla har dock blivit mörkbruna och inte ljus beige/ ljusgrå... däremot växer dom inte så långsamt för mig köpte dom små (då var dom minnsan silverfärgade med svarta prickar....) sen e dom väll 6-8cm nu efter 4månader och mörkbruna...
                        frågan e om man ska försöka "hitta" Vf exemplar som omöjligt kan vara inavlade/korsade för o få rätt färg på dom....men vart i sverige då? ingen har dom ju i vf... förövrigt är tips om "shiranus" ålen från malawi önskvärt då jag bara sett den i danmark....vill HA den oxå.
                        Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

Hm,får inte upp bilderna i tråden du hänvisade till ...

Men könsskillnaden hos S.P är väl att honans ryggfena är ngt böjd medans hanens är rak?? På jämngamla är det honorna som drar i väg i stl,eller!?
                          c",)

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Rovfisken; har för mig att AquariumMalawi får in enstaka "S.Nyassa" emellanåt.
                            c",)

Kommentar

• WaterBoy
                              Användare
                              • November 2004
                              • 39

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Du kanske matar för dåligt eller byter vatten för sällan. Eller så är de helt enkelt långsamväxande. Jag har ingen direkt erfarenhet av dem men varför har du så bråttom att få dem stora. Allt måste få ta sin tid
                              Det är inte så att jag VILL att de ska växa fort utan är mera orolig över att det är någon annan art som kanske stannar på 5cm. Då har jag ju fel art
                              Vattenbyten 1 gång i veckan 30%, mat: tropicals malawi flingor, räkmix, pellets.

Angåemde Tjeckerna så tycker jag det tagits upp i flera repriser på detta forum. Bl.a i denna: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...hTerms=tjecker

Kommentar

Arbetssätt...