Trevlig SA-mix...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

    Trevlig SA-mix...

    Har plötsligt fått överta ett 540-liters akvarium som jag vill ha SA-ciklider i. Har dock liten erfarenhet av SA, så tar gärna emot förslag på "blandning" av jordätare.
    Förnärvarande finns...
    ...ett par Guianacara geayi,
    ...åtta Tuppkam (knappt ungdjur)

    Det finns alltså plats för fler, men vad? Vill gärna kombinera med exempelvis några Satanoperca, Geophagus eller varför inte Biotodoma?

    Jag vet att frågan är tjatig för er som kan SA, men herregud, nästan alla firrar verkar ju spännande och fina när man läser om dem, så det är svårt...

    En annan fundering, hur skiljer jag Satanoperca leucosticta från Jurupari samt stämmer det att den förstnämnda är extremt känslig för vattenvärden? (Uppgifterna varierar lite.)
    MVH
    Lasse
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Jag vet inte mer om Satanoperca än det jag läst mig till i "South American eartheaters" av Thomas Weidner (rekommenderas!).
    Att S. jurupari är den tåligaste arten i släktet verkar klart - den går till och med att ha i hårt, alkaliskt vatten. Men S. leucosticta verkar inte omöjlig heller i mjukt vatten.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • October 2004
      • 233

      #3
      Har förstått att jurupari ofta sammanblandas med leucosticta, men läser väldigt olika åsikter om hur man ser skillnad mellan dem. Antagligen finns det många olika varianter, eller...?
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        det blir en jekla massa fisk på bottnen om du har tio jordätare nu och planerar fler.
        fish r friend

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

          #5
          haller med Daniel Odell.

          Varfor inte en Mesonauta sp. eller en Heros sp. ? Varekn ena eller andra 'kramar' botten som jordatare

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Håller med om att det redan är rätt mycket jordätare. Jag skulle misstänka att i vart fall biotodoma skulle bli undanträngd i samlingen.

            Själv hade jag nog satsat på någon fin (VF?) blåciklid, Aequidens Metae eller ett gäng nyckelhålsciklider i det här sällskapet.

            Mvh

            olof

            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • October 2004
              • 233

              #7
              Ok, bra synpunkter. Man blir ju som en femåring i godisbutik när man läser om SA-firrra. Vill ha fler och fler... Det är ju som ni skriver åtta tuppkammar redan i akvariet. Och även om de flesta fortfarande är små, växer de ju...

              Metae är klart intressant, detsamma gäller framför allt Biotodma, och vill därför kolla att jag inte missförstår Olof:

              citat:
              Jag skulle misstänka att i vart fall biotodoma skulle bli undanträngd i samlingen.
              Med "samling", menar du de åtta tuppkammarna och mitt GG-par, eller menar du dessa tillsammans med fler jordätare, ex vis Satanoperca. Alltså; även om jag inte köper några Satanoperca så blir eventuella Biotodomor undanträngda av tuppkammarna och GG-paret, eftersom samtliga söker mat i sanden? (Det är väl det som Odell menar) Detta medan ex vis Metae inte är jordätare.

              Antar att det bara är att fejsa: Vill jag ha fler jordätare så måste jag skaffa fler och större akvarier.
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Biotodoman lär vara rätt blyg och känslig. Det brukar rekomenderas att man har den som största fisk i akvariet.
                Tuppkammar är ju rätt framåt och blir större än biotodoma så kombinationen funkar nog mindre bra.

                citat:Antar att det bara är att fejsa: Vill jag ha fler jordätare så måste jag skaffa fler och större akvarier.
                Det är kanske att hårddra det men det finns ju väldigt mycket annat att välja på.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...