Aqúarium Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Tyvärr tror jag inte att sådana existerar, det är nog upp till var och en med karantän. Jag vet att på åttiotalet fanns det ett par grossister som packade om fisken på flygplatsen och skickade till butik.OBS alla parter var informerade och risken togs av butiken. Tror säkert att liknande existerar nu också.

    mvh Lennart

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Jag vet att t ex Zoofritid i Lidköping har karantän för nyinkomna fiskar i en vecka. Det har varit ett antal gånger jag kommit till butiken och sett snygga firrar och sagt mig vilja köpa dom, bara för att få reda på att de inte går att köpa än pga karantäntid.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #18
        När jag köper fisk från AM så säger dom alltid att dom måste gå i karatän i 3 veckor jag fick faktiskt INTE köpa dom förens efter 3 veckor..Och jag var där dan efter dom kom men då sa han att jag var tvungen att vänta 3 veckor minst.Kanske ska säga att jag fick boka dom då så att det var bara att hämta dom efter 3 veckor om dom tyckte att fisken verka OK.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #19
          Ang Dubbarna; kan det inte varit så att de bara var tingade av köpare som tog dem direkt eft uppackningen!? Inget ovanligt med det egentigen,tror jag.Kan också tänkas att det blir ett annat pris på dem då... Tid=pengar.

          Om man ska va riktigt petig så bör nog ALL nyinkommen fisk gå i karantän innan de släpps i det tilltänkta karet,odlad ungfisk som VF.Men vem går efter den linjen!?
          Och de som rengör fronrutorna med "tomteskägg" som inte tar ny tuss för varje akvarie,eller har en håv till vardera kar... Finns ju massor att anmärka på om man vill va väldigt kritisk på sin handlare...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #20
            Alla gånger jag varit där så har fisken bara anlänt 2-3dagar tidigare.
            har aldrig blivit nekad att handla,är det troffar så gör man ju bäst i att vänta.
            Man ser ju rätt snabbt vilkten kondition dom är i och på så vis kan man ju avgöra deras framtid

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av ozric

              Ang Dubbarna; kan det inte varit så att de bara var tingade av köpare som tog dem direkt eft uppackningen!? Inget ovanligt med det egentigen,tror jag.Kan också tänkas att det blir ett annat pris på dem då... Tid=pengar.

              Om man ska va riktigt petig så bör nog ALL nyinkommen fisk gå i karantän innan de släpps i det tilltänkta karet,odlad ungfisk som VF.Men vem går efter den linjen!?
              Och de som rengör fronrutorna med "tomteskägg" som inte tar ny tuss för varje akvarie,eller har en håv till vardera kar... Finns ju massor att anmärka på om man vill va väldigt kritisk på sin handlare...

              Det är en väldigt stor skillnad på odlad o VF fisk, den odlade bär med största sannolikhet inte på diverse skumma parasiter som det inte finns bot för. Jag råkade nämligen ut för en sån grej själv för 2år sedan, hade en parasit som kommit med VF fisk som inte ens SVA visste hur man skulle få bukt med (slog ut hela min fisk bestättning)så därför är det ju verkligen viktigt att man försöker förhindra att sånt sprids i akvariekretsar, känns som vi har nog med andra problem att fightas med när det kommer till sjukdomar hos dessa fiskar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #22
                Hur ser den aratusen ut specmats??

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #23

                  -Här är hannen, honan ser ut som en auratushona men är vit istället för gul, jag tycker speciellt om den här arten för att den knappt tar revir-det blir mer grupp hirarki då och den är inte riktigt lika aggro som auratus
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 628

                    #24
                    Snygg!
                    Hur stora blir dom?
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #25
                      hannen blir runt 10-12cm och honan 8-10cm, formen är rätt lik auratus men parallelus är högre och framifrån ganska sammantryckt även huvudet har en något säregen form.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...