Varmt i lysramp, kyl-fläkt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Varmt i lysramp, kyl-fläkt?

    Jag har haft problem med att mina heltäckande ramper hettat upp akvariet för mycket. Jag har fått råd från vissa att det skulle fungera bra att ha en datorfläkt för att ventilera rampen. Då kommer vi till ett problem, hur installerar man en datorfläkt i en lysramp? Vilka sladdar ansluter man, är det samma styrka i sladdarna och fungerar det då med fläkten?

    Kan någon hjälpa mig med detta eftersom jag har två heltäckande 4-rörsramper där endast ett rör är igång på var och en. Det är ju inte roligt att ha ett akvarium med en dyr lysramp när man inte kan använda rampens fulla ljus-styrka.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

    #2
    Är 12 volt för datorfläktar som gäller så du behöver en transformator som gör om "väggelen" till 12 volt.
    Alternativt att du tar ett dator nätaggregat som har transformator i sig och redan rätt kopplingar så att kontakten på datorfläkten bara är att plugga i.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Det finns olika storlekar på fläktarna som går på olika spänning. Jag rekommenderar att du inte köper en för liten fläkt då dom kan låta ganska irriterande när man kör dom på full speed. Köp hellre en lite större fläkt och kör på lägre spänning (volt) än angivet. Fläktarna går på likström så du behöver en transformator. Clas Olsson har både fläktar och transformatorer. Genom att köpa en variabel transformator kan du styra varvtalet på fläkten.

      Kommentar

      • BroderTuck

        #4
        kolla på Clasohlson.se de har liknande datorfläkt som går på 220v växelström, som du kan kopla direkt i rampen 80*80mm blåser 0,65m2 / min och kostar 198kr + galler för 19Kr mvh Broder

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • March 2005
          • 628

          #5
          Bra med lite fakta ,har samma problem i mitt 585,där har blitt 27 grader(rummet e på 26).
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Hade jag 27 skulle jag vara nöjd =) Har legat på 28 och 29 hela sommaren.... Börjar bli lite bättre nu iaf...

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

              #7
              Köpte en fläkt på clas ohlsson som går på 220v har inte kopplat in den för jag vet f.n var jag ska sätta den =? vill ju inte förstöra en ny ramp o sätta den mitt på. kan ta bild på fläkten om någon vill se =)
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • jullen
                Användare
                • March 2005
                • 628

                #8
                peckerset vore bra med en bild..
                mvh ville.

                375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

                  #9
                  Så här ser den ut ialf går att vända så den blir sugande eller blåsande, igentligen skulle man väll ha 2st en på vardera sida en sugande o en blåsande så det drar ur hela tiden.


                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Leo
                    Användare
                    • November 2002
                    • 85

                    #10
                    Vi har fyra 24v (vi råkade få en skottkärrslast gratis...) som blåser rätt på ytan samt två per kortända av karet, ena blåser in, andra ut. Fläktarna blåser på det nedre karet, sambons flodbiotop är rätt teknisk [8D] http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=52868 (bry er inte om texten! Det är bilderna som gäller) Hålet i sidan är för fläkten, det nedre karet är undangömt. Fläktarna över det undre karet är bakom lysröret så de tyvärr inte syns på bilden. Den här riggningen har hållit karet svalt hela heta sommaren. Allt från karet till skåpet och tekniken är gjort för hand!
                    -Alix-

                    Kommentar

                    Arbetssätt...