Hur förminska bilder ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

Hur förminska bilder ?

Hej jag har bilder som är 1600*1200, dessa skulle jag vilja förminska till 640*480, hur gör jag det på enklaste sätt??
    //Daniel
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Har du tillgång till något bildbehandlingsprogram?

Annars Easy Thumbnails är ett tips. Det är gratis och ger bättre resultat än Photoshop på förminskade bilder. Kan också förminska alla bilder i en mapp samtidigt. Rekommenderas!
    Easy Thumbnails specifications: system requirements and supported image formats
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Chicke
      Användare
      • May 2004
      • 497

Jag har Photoshop CS, kan man minska dom där ?

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Om du använder photoshop tar du bara Bild -> Storlek på bild och ändrar där. Där kan du även välja om du vill att den skall bibehålla samma proportioner eller inte.

När man väl förminskat en bild, antingen genom att minska antalen pixlar per tum eller det totala antalet pixlar i höjd och bredd, så går det inte att förstora den igen utan att få stora kvalitetsförsämringar. Därför kan det vara bra att "spara som"

Ett annat tips är att aldrig förminska en bild som är "Indexed color" då det oftast slutar med kantiga linjer. Detta ser man ofta på nätet. Du måste göra om den till RGB eller CMYK först.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

GIMP är en gratis bildbehandlingprogram som bara är att ladda ner annars.

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

ta spara för webb, så sparar du utrymme.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ja, det låter ju självklart, men många verkar inte alls ha förstått hur man skall göra bilderna mindre, i KB alltså, inte nödväldigtvis i pixelstorlek. Även om ju många behåller sina bilder i 3000x2000 och låter ie skala ner dem med varierat resultat.

Frågar du mig anser jag att det är ett jädra slöseri med bandbredd
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Ja, det låter ju självklart, men många verkar inte alls ha förstått hur man skall göra bilderna mindre, i KB alltså, inte nödväldigtvis i pixelstorlek. Även om ju många behåller sina bilder i 3000x2000 och låter ie skala ner dem med varierat resultat.

Frågar du mig anser jag att det är ett jädra slöseri med bandbredd
                Jag tror johan_lindgren menade "save for web" i Photoshop där man får se bilden i olika typer av komprimeringar och antal färger. Väldigt smutt om man ska trycka ihop bilder så mycket man orkar för webbpublicering.

Ang. resize med Indexed color så tror jag kantighet på nätet oftare beror på att man glömt använda filtrering vid nedsamplingen. Ofta genereras t ex tumnaglar på stora bildsajter automatiskt av egenutvecklad programvara, och ibland orkar eller har man inte kunskapen för att lägga på t ex bikubiskt filter.
                http://www.defblog.se

Kommentar

• Chicke
                  Användare
                  • May 2004
                  • 497

Orsaken att jag ville förminska bilderna i pixel va för att jag håller på gör en "film" I Adobe Premiere och videofilerna jag hade är 640*480 så då va bilderna oxå tvungna att vara i samma storlek för annars visades bara en del av bilden upp när man spelade upp filmen.
                  Tack för alla svar, jag minskade dom i photoshop och det gick utan problem!
                  //Daniel

Kommentar

Arbetssätt...