Ciklidbladet 2006

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Kommer nog bidra med en artikel nästa år om våran förening och framförallt uppbyggnaden av våran lokal, Sveriges nordligaste!
    Mvh Alex

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av lollo

Det fanns ju en artikel i ett nr av ciklidbladet för något år sedan som handlade om en bonde i skåne någonstans som var på gång att gjuta ett jätteakvarium i betong.Jag undrar när den artikeln ska följas upp?

mvh magnus h
      Om du tänker på troffe-odlaren Kenth så har jag diskuterat en uppföljning med honom. Han lär nämnligen vara på gång att starta med bygget nu.

Alexander: Det låter jättebra.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

citat:Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

Jag skulle dessutom gärna vilja läsa och se hur man bygger ett 3000 liters akvarium.
        Kommer... Bara jag får fingrarna ur r**en. Men jag har faktiskt börjat skriva.

Kommentar

• Christian Alfredsson
          NCS Medlem

• April 2002
          • 4179

TJOHOOOOO!
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Ja, vad ska man skriva.. Sitter här och läser och vill skriva någonting. Jag har jobbat hela sommaren och har precis blivit arbetslös då skulle akvaristiken sitta fint. Personligen skulle jag vilja ha mer afrika i tidningen men jag vet ju att det finns folk som nyser när jag bara uttalar kontinenten så det blir ju lite svårt. Det perfekta kanske kan vara att ha en blandad skur precis som ni/vi har nu. Men det finns en annan sak som jag tänker på och även andra här ser jag.

Vad jag vill är att CB ska innehålla mer av är DIY-artiklar. Fler artiklar som visar allt från små finurliga grejer till hur man får frugan/flickvännen till att godkänna ett 3000-literskar i källaren (eller hur man bygger det). Sånt tycker jag är skitkul att läsa om och kan läsa artiklarna flera gånger om. Tyvärr finns de flesta här på nätet och vem är sugen på att hugga i en ordentlig DIY-uppsats på en dataskärm?

Så i korthet (vilket kanske behövs)
            - Afrika
            - DIY-artiklar (mumma)
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Tack för dina synpunkter Robin! Jag kan inte mer en hålla med dig om att dessa typer av artiklar är underrepresenterade i förhållande till medlemmarnas intressen. I alla fall vad man kan läsa ut av inläggsantal i forumets olika kategorier och genom galluparna. För att få en bättre bild av medlemmarnas intressen håller vi på att planera en enkät som ska skickas ut till alla medlemmar.
              Oavsett vilket så måste det komma in mer artiklar om afrikanska ciklider och DIY-projekt för att vi ska kunna ha fler av den i CB.
              Hur löser man detta då? Jo eftersom det är en medlemstidning så vänder man sig till medlemmarna med en uppmaning om att ta sig i kragen och bidra med fler artiklar av den typen. Så alla som läser detta kom igen nu!
              Eftersom det var helt tomt på artiklar om afrikanska ciklider i våras har jag jobbat en del på att få in såna artiklar och det har börjat ge resultat, så helt hopplöst är det nog inte.

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2004
                • 531

Hej!
                Håller på att sammanställa mitt reportage från Estland(Tyvärr inga foton)Kameran strejkade.Men det blir nyheter det lovar jag.Och överraskningar.Mvh Ann-Mari
                bryggan

Kommentar

• GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

"till hur man får frugan/flickvännen till att godkänna ett 3000-literskar i källaren (eller hur man bygger det). "

låter som ett uppdrag för Anli om han får sitt drömmbygge gjort i garaget
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

Kommentar

• Helenai
                    Användare
                    • October 2004
                    • 269

Mmmm... Om jag hade hus och tillräckligt med kosing skulle jag nog bygga en rolig balja "in situ". Men det har jag inte, så vi väntar på Anli´s eventuella framgångar.

Under tiden skulle jag ju möjligen kunna peta ihop något om mina DIY-objekt. Men det är verkligen små och rätt normala saker(?), så det skulle knappast bli något längre än notisformat. [:p]
                    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Vi ser dock fram emot dem. Och som en liten "grädde på moset" så kan jag avslöja att ni kommer att se lite mer av DIY i forumet inom kort.....
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Jag väcker denna tråd igen nu när alla har Ciklidbladet 3/2005 i färskt minne. Kom gärna med förslag/idéer hur Ciklidbladet kan förbättras till nästa år.
                        Tänk på att det är en medlemstidning, så om ni tycker att en viss typ av artiklar är underrepresenterad så avhjälper ni det genom att skicka in era bidrag till michael.persson@ciklid.se

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

*En idé som jag kom på nu är att ni skulle kunna införa en topplista på artiklar från förr...kalla den avdelningen för "Recichlide". Vad jag menar är att det finns många bra artiklar som publicerats i gamla CB som absolut inte är förbi "bäst före" datum utan mycket väl kan vara aktuellt även idag. Dessa skulle kunna publiceras med en artikel per nummer under 2006 (även i fortlöpande givetvis).

Om de inte är aktuella idag så tycker jag att det finns ett intresse för hur hobbyn och kunskap om arter såg ut då...

*Personligen så skulle jag vilja se mer artiklar från kända akvarister, dvs folk på ställe där fisk tas upp ur sjöarna eller rutinerade akvarister.

*Jag skulle vilja se artiklar om och av de sponsorer som finns till föreningen, om deras butik m m. Det är aldrig fel att ge tillbaka lite till de som ställer upp ekonomiskt till föreningen. Alla skulle då få göra reklam om sin egna butik, sin "nisch" osv...vilket i sin tur blir till gagn för medlemmarna.
                          Något liknande fanns i CB 2001 eller 2002 va?

*Starta en avdelning som heter "Zoonytt" där akvariebutiker kan skicka in uppdatering och information om nya sändningar de fått in eller kommer att få in...lite som en anslagstavla.

*Månadens forumdiskussion kanske kan finnas med? "Månadens forumämne" kan den kanske kallas. Kan höja diskussionsnivån på forumet och även väcka intresse för de som inte är ute på nätet så ofta?

Ja nu har jag pumpat ur mig lite idéer...en del bättre än andra kanske.

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Fast jag förstår inte varför man skall börja publicera gamla artiklar när de finns på nätet? Det är väl bättre vi motiverar folk till att skriva nytt?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

En idé som jag kom på nu är att ni skulle kunna införa en topplista på artiklar från förr...kalla den avdelningen för "Recichlide".
                              Vi har vissa planer åt det hållet, men inte nästa år utan till jubileumsåret 2007.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Zaphi: Det är långt ifrån alla som tillbringar sin tid på nätet som är medlemmar i NCS. Det finns inga foton till artiklarna på nätet (om det inte sker förändring angående det nu).
                                Det är inte meningen att man ska hämma nyskrivandet, det är ju viktigast...men det vore kul med en blandning som också troligen hjälper Micke i sitt sökande efter artikelmaterial osv.

Sedan kan jag faktiskt ibland tycka att det är trevligare att ha artiklar i CB än på nätet...det är lite speciellt med ett magazine.

Kommentar

Arbetssätt...