Indonesien

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 406

Indonesien

Har precis köpt mig en av dom absolut häftigaste fiska jag sett och hört om nämligen ormhuvudsfisk och den jag har heter Indonesisk ormhuvudsfisk men kallas även lungfisk,för den har en lunga och därmed går upp till ytan och andas.Tycker man om att ha en glupsk fisk så kan jag rekomendera att ni skaffar en för den äter det mesta jag har gett min skalbaggar grodor räkor skalade och oskalade,guldfiskar gillar han verkligen.Har även hänt att han hugger i mina fingrar när jag matar han.

Mvh Hoffa
    Jimmy
  • hansh
    Användare
    • November 2004
    • 114

Tycker personligen att det lite onödigt att skala guldfikskarna

Det är stor skillnad på Lungfiskar och Ormhuvudsfiskar.
    Bilder på lungfiskar kan du hitta här

och bilder på ormhuvudsfiskar kan du hitta på http://www.snakeheads.org

Ormhuvudsfiskar är en av mina favoriter, men indonesisk ormhuvudsfisk var ett bra dumt populärnamn. Channa maurolides kanske?? Kolla på snakeheads.org vad det är för fisk du har. Själv har jag ett flertal arter ormhuvuden hemma. Det är en jätte intressant grupp fiskar och har man en gång börjat med dem så är man fasst.

channaholic
    /hansh

Kommentar

• jullen
      Användare
      • March 2005
      • 628

`Fräckt med en ormhuvudsfisk hoffa!
      Hur stor är den?
      Låter brutalt glupsk!
      mvh ville.

375 L Malawi
      585 L Malawi
      54 L Johanniyngel
      25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 406

Min ser inte ut som dom lungfiskarna du skicka länk på,men det är kanske för att den bara är 25 cm.Ska ta lite bilder på den i dag tänkte jag.
        citat:Ursprungligen skickat av hansh

Tycker personligen att det lite onödigt att skala guldfikskarna

Det är stor skillnad på Lungfiskar och Ormhuvudsfiskar.
        Bilder på lungfiskar kan du hitta här

och bilder på ormhuvudsfiskar kan du hitta på http://www.snakeheads.org

Ormhuvudsfiskar är en av mina favoriter, men indonesisk ormhuvudsfisk var ett bra dumt populärnamn. Channa maurolides kanske?? Kolla på snakeheads.org vad det är för fisk du har. Själv har jag ett flertal arter ormhuvuden hemma. Det är en jätte intressant grupp fiskar och har man en gång börjat med dem så är man fasst.

channaholic
        /hansh
        Jimmy

Kommentar

• Hoffa
          Användare
          • November 2002
          • 406

Min är en lungfisk,men ser ut som en ormhuvudsfisk enligt länken om sneakeheads och är ruskigt aggresiv av sig det går inte att stoppa ner handen utan att den hugger.Har matat den med mask,grodor,vårtbitare ca 6cm,fiskbullar,räkor mm
          Jimmy

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

fota å visa bild!
            fish r friend

Kommentar

• wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

Verkar coolt, hur stort kar har du den i?
              Om det är svenska grodor du matat med så har jag för mig att det står i en annan tråd att alla svenska grodor är fridlysta, så det är kanske inte så bra mat.
              Mvh Fredrik

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

imageshack, eller maila dom till mig på danode@gmail.com (min webserver funkar igen)
                fish r friend

Kommentar

• hansh
                  Användare
                  • November 2004
                  • 114

Du kan prova någon av dessa

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

We take a look at all the options that are out there and let you know which one is best for you.

Kommentar

• Leo
                    Användare
                    • November 2002
                    • 85

Oj, matar du den med levande mat? Här hos oss i utlandet är det olagligt att föda djur med andra levande ryggradsdjur [:0]
                    -Alix-

Kommentar

• Hoffa
                      Användare
                      • November 2002
                      • 406

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Inte så bra kort men det får duga
                      Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                        Användare
                        • November 2002
                        • 406

Brukar ju ge den andra levande fiskar men det blir gärna dyrt att mata den med fisk som jag måste köpa då får man ta hjälp av moder natur
                        Jimmy

Kommentar

• Ola Sjödin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 514

Den ser verkligen läcker ut. Grattis till en riktigt fin fisk. Försök att forska mer i vilken art det rör sig om. Storlekarna varierar mellan 25-100 cm bland dessa firrar. Det gör även behovet av simutrymme då vissa är ganska stillsamma medan andra är aktivare och aggressivare. Gemensamt är dock att alla är väldigt glupska. Det är utan tvekan en ormhuvudsfisk du har och inte alls någon lungfisk. Jag är absolut ingen expert på området men tittar man lite på lungfiskarnas kroppsbyggnad så ser man tydligt skillnaden. Jag har haft vår etiopiska lungfisk i tio år nu och den tydligaste skillnaden mellan de lungfiskar som finns inom akvariehobbyn och ormskallar är nog bröstfenorna. Lungfiskar har inga egentliga bröstfenor utan de är istället mer formade som små tunna "armar".
                          Sedan är det ett faktum att grodor är fridlysta. Man får helt enkelt inte mata med dem. Slutligen så finns det inga lungfiskar i Indonesien eller i Asien över huvud taget.

Lycka till!

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

Jag fick precis bilderna i mail (la dom på http://orm.stfu.se/images/hosting/hoffa lite tillfixxade) och jag kan med 100% säkerhet säga att det är Channa Aurantimaculata, en underbart färggrann subtropisk art (som vill ha vintertemperaturer på ca 16-18grader) som blir ca 40cm lång. Hansh har ett 720 med en grupp i, jag hadde en ett par veckor men den var på tok för aggro mot mina andra fiskar.

Channa Aurantimaculata säljs ofta som Channa barca eller Channa stewartii, men den är färgrannare än c. stewarti och c. barca finns det bara 5 exemplar av i världen i fångenskap.

C. Aurantimaculata kommer från Indien, i assam-området.
                            fish r friend

Kommentar

• jullen
                              Användare
                              • March 2005
                              • 628

snacka häftig!
                              Önskar ja hade plats för sånna

mvh ville.

375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel