Indonesien

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    Användare
    • November 2004
    • 114

Skrev precis ett långt svar men var inte inloggad så det försvann :-(
    Inte mycket att tillägga från det som Daniel skrev. Du bör sluta mata med grodor, de är fridlysta och dessutom riktiga parasitbomber om du inte har fött upp dem själv. Jag matar mina monster med hela oskalade räkor och seafoodmix.

Lycka till med ormskallen, aurantimaculatan är en klar favorit.

/hansh

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar är sedan den 1 januari 2000 fridlysta i hela landet http://www.naturvardsverket.se/index.../fridlyst.html

Att diskutera anvandande av vilda grodor som (anvandbar) mat bryter alltsa mot forumregeln §10 (Inte uppmana till brottslig handling eller utföra brottslig verksamhet över forumet) detta oavsett hur vanliga grodorna ar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• hansh
        Användare
        • November 2004
        • 114

Självklart skall man inte föda upp och mata bort svenska grodjur (framgick inte i mitt tidigare inlägg). Vill man däremot föda upp grodor som foder fungerar mjölkgrodan Phrynohyas resinifictrix utmärkt, då den är väldigt produktiv och intressant att odla på.

Kommentar

• Hoffa
          Användare
          • November 2002
          • 406

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar är sedan den 1 januari 2000 fridlysta i hela landet http://www.naturvardsverket.se/index.../fridlyst.html

Att diskutera anvandande av vilda grodor som (anvandbar) mat bryter alltsa mot forumregeln §10 (Inte uppmana till brottslig handling eller utföra brottslig verksamhet över forumet) detta oavsett hur vanliga grodorna ar.
          Om du tror jag uppmanar till brott så tycker jag du verkar lite korkad,fanns inget avsikligt med att mata med groda om nu detta va förbjudet.Men poliser finns det gott om,dessutom har jag nu pratat med naturföreningen här och dom sa att den arten inte på långa vägar är utrotningshotad på nått vis så om jag gav min firre 2 st grodor va ingen fara och jag sa att det va inget som jag tänkt att göra vidare.Åter till det som saken gällde,hur kommer det sig att den går upp och tar luft då?
          Jimmy

Kommentar

• hansh
            Användare
            • November 2004
            • 114

citat:Ursprungligen skickat av Hoffa
            Åter till det som saken gällde,hur kommer det sig att den går upp och tar luft då?
            Ormhuvudsfiskar har ett organ som liknar labyrintfiskarnas labyrintorgan, vilket kan ta upp syre ur luften. Detta medför att de kan leva i syrefattiga pölar(och även på land ett par dagar om de hålls fuktiga) där andra fiskar inte kan klara sig. Olika arter av ormhuvudsfiskar använder sig av sig "labyrintorgan" till olika stor del men man skall alltid se till så att de kan gå upp till ytan och hämta luft annars kan fisken drunkna.

//hansh

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Det är en labyrintfisk, i samma grupp fiskar som gurami och bettor och även anabas (klätterfiskar)

de har ett organ i skallen som kallas "labyrintorganet" som de kan spara luft i.

Men de har inget gemensamt med Lungfiskar som släkte.

fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

uj där va vi snabba hans
                fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Om du tror jag uppmanar till brott så tycker jag du verkar lite korkad,fanns inget avsikligt med att mata med groda om nu detta va förbjudet.Men poliser finns det gott om,dessutom har jag nu pratat med naturföreningen här och dom sa att den arten inte på långa vägar är utrotningshotad på nått vis så om jag gav min firre 2 st grodor va ingen fara och jag sa att det va inget som jag tänkt att göra vidare.
                  Det har skriver jag som privatperson: Lagen ar enkel, forumreglerna ar enkla, och att beskriva olaglig verksamhet ar inte forenligt med forumsreglerna oavsett hur vanliga grodor ar. Att gora en grej av att detta uppendbara papekas och dessutom plocka in lite personangrepp ar enbart tragiskt. Varfor inte bara konstatera faktum, och ga vidare med det intressanta? Jag undrar vem det ar som verkar korkad?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• hansh
                    Användare
                    • November 2004
                    • 114

Daniel:
                    jo, det var vi

Kommentar

• Hoffa
                      Användare
                      • November 2002
                      • 406

Fantastiskt vad en del kan och vet,vilken tur för oss andra.Det va fiskhandlaren som sa att det va en lungfisk kan man ha den ihop med andra av samma typ/beteende?Eller är det en ensamvarg,kompisen släppte sin orm ihop med 15 cm tigeroskar men honan tracka han så hon avled senare.Annars tack för bra info Danne/hansh
                      Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                        Användare
                        • November 2002
                        • 406

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:Om du tror jag uppmanar till brott så tycker jag du verkar lite korkad,fanns inget avsikligt med att mata med groda om nu detta va förbjudet.Men poliser finns det gott om,dessutom har jag nu pratat med naturföreningen här och dom sa att den arten inte på långa vägar är utrotningshotad på nått vis så om jag gav min firre 2 st grodor va ingen fara och jag sa att det va inget som jag tänkt att göra vidare.
                        Det har skriver jag som privatperson: Lagen ar enkel, forumreglerna ar enkla, och att beskriva olaglig verksamhet ar inte forenligt med forumsreglerna oavsett hur vanliga grodor ar. Att gora en grej av att detta uppendbara papekas och dessutom plocka in lite personangrepp ar enbart tragiskt. Varfor inte bara konstatera faktum, och ga vidare med det intressanta? Jag undrar vem det ar som verkar korkad?
                        Som Moderator kan du ju kanske uttrycka dig smidigare för det finns akvarister som jag själv som kanske inte visste att grodan va fridlyst,att då börja nämna att man uppmanar till brott osv är ju lite väl att ta i.Då är vi 2 som är korkade då den ene som inte vet vilka arter som inte får röras och en som är polisen i dramat )En kul fisk har jag ändå,vill gärn se fler bilder om nån har.
                        Jimmy

Kommentar

• hansh
                          Användare
                          • November 2004
                          • 114

Jag har 7 st i en 1125 liters balja och det fungerar hyffsat, de kan ryka ihop ibland, men på 2.5 meter finns det mycke utrymme att simma på. Jag har även mycke växter och rötter så de kan gömma sig. Personligen skulle jag inte ha 2 st i ett kar under 2m, då de behöver längden för att simma ifrån varandra.
                          Mina aurantisar går tillsammans med ett par Anabas testudiensis, 2 st Datnoides pulcher, 2st channa sp. kerala 5 stripe och 6 stycken praktbotior. Dessa fiskar funkar fint(dom var där från början) men allt nytt jag stoppar i blir mat.

//hansh

Kommentar

• hansh
                            Användare
                            • November 2004
                            • 114

Det finns lite gamla bilder på på min zoon http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=162617

Jag äger inte någon digitalkamera, men jag ska se om jag inte kan låna en i veckan och ta lite nya bilder.

Annars finns det bra med bilder på aurantimaculatan på www.snakeheads.org

//hansh

Kommentar

• Hoffa
                              Användare
                              • November 2002
                              • 406

Synd att dom är så skamligt dyra min kosta 600 kr det är klart den va ju VF men ändå.
                              Jimmy

Kommentar

• pleco
                                Användare
                                • April 2002
                                • 516

Några bilder på min C.aurantimaculata

==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...