Golvgrunder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • February 2004
    • 172

    Golvgrunder

    Halloj, läste lite i en tråd på zpet om en kille som oroade sig för om golvet i ett hus med torpargrund skulle hålla för akvarium.

    Jag ska snart flytta till just ett sådant hus men jag hade aldrig ens tänkt tanken på att golvet inte skulle klara av akvarium i storleksklassen 720-900. Det är ju inte punktbelastning liksom.

    Har någon hört om någon som haft problem med att golvet inte skulle hålla för stora akvarium?

    Mvh R
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Lägg en stor skiva under den ställning du har tänkt att ha. Skivan fördelar trycket på en större yta.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • February 2004
      • 172

      #3
      Jo så får man nog göra, för det kan väl aldrig vara så att hela golvet briserar och rasar ner i torpargrunden (får man hoppas)

      Kommentar

      • CyberFish62
        Användare
        • July 2005
        • 22

        #4
        Jag har haft ett 720 i ett Modulenthus med torpargrund. Akvariet stod placerat mot gavelväggen och hade en golvregel längs med framkanten (c-c 600 mm). Jag mätte hur mycket golvet gav vika och det var 1 mm ( det blev att krypa i torpargrunden). Jag har hört att nedböjning upp till 3 mm är Ok, sen kan varaktig deformation uppstå. Du kan kolla med tillverkaren av huset. Kolla hur dina golvreglar ser ut och eventuellt kan man bära av vikten med stöd i torpargrunden.

        Det är mer allvarligt om golvet ger vika på ett ojämt sätt. Ställningen justeras in när akvariet är tomt och när man sen fyller kan vissa ben ge efter och andra inte. Här kan en skiva eller träregel hjälpa till. Detta förhindrar också att benen ger avtryck i golvet.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #5
          Intressant! Jag har ett Hjältevadshus, antagligen exakt samma grund och regelverk som du har cyber. Jag har placerat mitt 600 liter längs kortsidan och det vilar också bara på en regel i framkant. Men det är ju inte mer än 80-90 kg viktbelastning per ben. Jag har lagt en laminatskiva som är 7x6 cm under varje ben för att fördela vikten lite mer och skydda golvet.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • February 2004
            • 172

            #6
            Huset är byggt -66 och jag har noll koll på var eventuella golvreglar går och vet inte vem som byggt det. Några ritningar har jag inte sett till. Ner i grunden kan jag dock gå och titta om det skulle behövas, vet ej vad jag då skulle titta efter , kan inget om husbygge Kanske får nöja mig med max 720 liter om jag är osäker.

            Kommentar

            • Fr BuBu
              Användare
              • March 2004
              • 126

              #7
              Hej!
              Jag har också en liten erfarenhet som jag kan dela med mig. I våras flyttade vi in i vårt Älvsbyhus med torpargrund och när jag började fylla upp mitt 375L kar insåg jag efter en stund att det uppkommit en glipa i parketten och då hade jag bara fyllt cirka halva karet. Jag fick råd av min "kloka" svåger som har varit tekniker för Fogelforshus i 25 år att, låta göra en ställning av vinkeljärn som inte kan rubba sig och det gjorde vi och än så länge har det hållt sig stadigt (peppar,peppar...) dock påpekade han att det torde vara maxvikt och att om jag skulle ha ett större kar, bör vi förstärka reglarna underifrån. Ja det är vad jag kan bidra med.

              []
              Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • February 2004
                • 172

                #8
                Uj, förstärka reglar låter ju krångligt, sådant kan jag ingenting om. "Ställning av vinkeljärn" ? Hur ser en sådan ställning ut? Hänger man karet på väggen eller? Börjar ju kännas som man gjort ett dåligt husköp nu :/ är ju kass om man inte ens kan ha ett 720 kar igång.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Nja, det är nog inga problem.

                  Du kan ju alltid leta upp ett 600 liters om du är osäker. Vikten per fot är inte mycket mer än på ett 375 kar. 600 liter har lika många ben som 720.

                  Jag har bett Hjältevadshus räkna på vad mitt golv skall klara. De skall ge rapport om det i veckan som kommer. De gör beräkningen utifrån min placering. Hade jag placerat det åt andra hållet så hade karet vilat på 4 bjälkar och det hade varit svinlungt.

                  SÅ här svarade de mig angående min situation:
                  Naturligtvis trillar inte akvariet rakt igenom, det gör den bara om den ingår i en Gevalia reklam, men det finns en liten risk att golvspånskivan sakta kommer att sätta sig.

                  Du kan väl ta en digitalbild på akvariet. Så kan vi titta lite närmare på fallet rent beräkningsmässigt.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Fr BuBu
                    Användare
                    • March 2004
                    • 126

                    #10
                    Det är som en ram på golvet ihopsvetsad av vinkeljärn men av så pass grovt järn att det inte får ge vika åt något håll, alltså betydligt mera säker viktfördelare än någon träskiva. Fick den gjord av en mekanisk verkstad på orten.
                    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Av ren nyfikenhet måste jag fråga om karet ska ägnas åt en ny variant av troffar? =)

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        Prayerman, bra initiativ! Hoppas vi äntligen får ett svar på den här evinnerliga diskussionen. Rent teoretiskt verkar det ju som nonsens att en torpargrund eller annat byggfundament skulle vara orsak till akvariehaveri. Men akvarium spricker ju de facto ibland. Så vad är det som spelar roll? Otur?

                        Har även ett högst personligt intresse i detta då jag själv har ett akvarium som står rakt på ställningen, ur våg, skevt och på ett gistet parkettgolv från 30-talet...

                        Kommentar

                        • waros
                          Användare
                          • February 2004
                          • 172

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av blackened

                          Av ren nyfikenhet måste jag fråga om karet ska ägnas åt en ny variant av troffar? =)
                          Självklart blir det nya troffar! Ikola eller Körsbär lutar det åt just nu, såg även en grupp vf moorii 'ndolo' på akvarieleasing som jag inte hade sagt nej till Men först måste man ju komma till rätta i huset så då får man se vad det blir.

                          Kommentar

                          • waros
                            Användare
                            • February 2004
                            • 172

                            #14
                            Hmm nåja, när jag väl börjar flytta in i huset (1:a oktober) så ska jag göra en egen amatörmässig akvariebesiktning av vardagsrummet och sedan bestämma mig för storlek av kar

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              #15
                              Jag har beräknat lite! Alltså, om jag ställer mig på tå eller på min häl, så blir det en högre viktkoncentration där än på varje fot på mitt 600 liters!

                              Hur stor är viktkoncentrationen i en soffa när 3 vuxna sitter i den. Många soffor har 4 ben och ganska ofta rätt smala.

                              När jag sitter på min köksstol som har liten yta att fördela vikten på, så är koncentrationen mycket högre osv.

                              Skillnaden med akvarium är väl att det blir en konstant vikt. Men för övrigt så är det nog inga problem och vi oroar oss nog i onödan.

                              Vore helt sjukt om dom byggde hus som inte kunde bära ett akvarium, för faktum är att ett 222 liters som har 4 fötter inte väger så mycket mindre än mitt 600 liters som har 8 fötter. Handlar max om 20 kg mer per fot på 600 liters karet, antagligen inte ens det.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...