citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
För att de är så hiskeligt aggressiva. Du kan inte ha två hanar för att generalisera grovt, du måste ha minst tre (eller en).
citat:Varför är det standard att överbefolka mbunaskar?
Fast kan det vara så att man inte märker av aggressivitet i ett "underbefolkat" mbunaskar på samma sätt som i ett kar med centralare? En utsatt fisk kanske inte dör söndertrasad av direkta attacker på kroppen utan istället av stress några veckor senare med sönertuggad mun av alla liplockfighter?
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
Jag tycker inte att det först och främst är pga att de är så hiskeligt aggressiva, utan mer för att vi i akvarium sällan kan hålla såpass stora akvarium att alla får ett eget revir i den storleken som de har naturligt i sjön. Det finns sällan möjligheter i akvarium för fiskar som blir jagade att komma undan och därför överbefolkas t ex mbunas för att sprida aggressioner och för att förvilla akvariets dominant.
Jag tycker inte att det först och främst är pga att de är så hiskeligt aggressiva, utan mer för att vi i akvarium sällan kan hålla såpass stora akvarium att alla får ett eget revir i den storleken som de har naturligt i sjön. Det finns sällan möjligheter i akvarium för fiskar som blir jagade att komma undan och därför överbefolkas t ex mbunas för att sprida aggressioner och för att förvilla akvariets dominant.
I vilket fall som helst så är det bra med sådana här diskussioner, även om jag inte har så värst stort intresse för mbunas själv så tycker jag de ofta behandlas lite orättvist på forumen.
Jag hör samma snack om fengäddor som jag själv är väldigt intresserade av. De visar ju inga beteenden säger man. De ligger ju bara där. De är lika aktiva som en mangrove rot. osv.
Men det beror helt och hållet på hur man håller fiskarna, fengäddor är rovfiskar, finns det inget de kan spendera dagarna att försöka få ner i gapet, ja då kommer de inte göra nåt. Ganska logiskt om man tänker efter lite. Men slänger man i fisk de kan och vill sätta tänderna i så kommer man få se dem jaga och visa upp en mängd beteenden jag skulle kunna pladdra på hur mycket som helst om.
Men är man lite slö och matar med fodertabletter så kommer de komma fram och äta maten och sedan lägga sig på favoritplatsen och vänta in nästa matning.
Jag tror det råder ett liknande slöaktigt tänkande inom mbunashobbyn, man orkar inte engagera sig i att verkligen få fiskarna att visa upp några beteenden, man gör bara som alla andra eller inreder/befolkar karet så det ska vara enkelt att sköta. Och de får stämpeln att de inte har några beteenden och att de liknar guppy. Trist.
Kommentar