Mina guppisar är roligare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

NY! Du kanske slutat läsa din tråd, men hur stort kar har du?

Det är väl bevisligen så för alla arter att om man har för många fiskar blir det ingen fisk som har ett intressant beteende. Sen är det väl inte fighter där fenorna rycker som jag personligen uppskattar. Lite snälla "fighter" vid revir gränserna kan dock vara kul, men då gäller det att man har ett så stort kar att det är möjligt för två hanar att ha varsitt revir. Man kan komma långt med 375l, men ett 2 meters kar är helt klart att föredra om du vill se Mbuna komma till sin rätt. Mbuna är inga dvärgciklider som en del tycks tro.
    Jag har tre dominanta Metriaclima Callainos hanar i mitt kar (600l), riktigt kul. Men som någon sa tidigare, man måste ju sitta ner och studera fiskarna också för att se vad de sysslar med.

Vad det gäller Maingano så har jag mycket positiva erfarenheter. Inte för att mina slåss, men de är kul att kolla på. De är hela tiden i farten, bygger grottor och utforskar alla grottor.

OBS!!!!
    Sen har jag sett att många som har Mbuna har typ 2 stora stenar i karet och inget mer. Mbuna är klipplevande ciklider som älskar grottor, gärna små och trånga. Ger du dem inte grottor som de kan ta som sina "bon" och gräva och fixa till, hur kul kan det bli! Ge dem den miljö de vill ha så skall du få se!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

FI: En del arter kan agera precis som den beryktade, och högt älskade arten Tropheus...dvs den dominanta hanen kan minimera sin egen grupp successivt om gruppen kommer i obalans. Aggressionerna blir för stora och de som utsätts för den dominanta hanens terror kan inte undgå hans attacker om man har för få fiskar i akvariet.

Man kan få en underbart fungerande grupp, Tropheus eller mbunas, men man kan lika gärna få en grupp som inte fungerar alls. Just detta med de stora riskerna att få den sistnämnda gruppen gör att man tenderar att överbefolka för att få bort hanens aggression genom att desorientera honom. Hanen har svårt att se ut "offer" om det är för många för honom att hålla reda på...

Malawi har väl fått en väldigt accepterande rådgivning i form av att man kan köra arter med 1+3 och genom detta riskerar man få den s k "fisksoppan". Många olika arter och färger, men man tappar genom detta troligen också artens beteende genom att man överbefolkat.

Nuförtiden är detta mer regel än undantag, men jag vet att en del från förr har höjt sina ögonbryn i förvåning då det gick väldigt bra att ha t ex Tropheus i grupper som 1+4 eller t o m parvis.
      Skaffar man Tropheus nuförtiden så råds man hålla dom för sig själva och helst en grupp på 30 djur.

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

citat:Ursprungligen skickat av FI

Äh vad tråkiga ni är. Ingen nappade på mitt fina bete...
        Jag frågar en gång till. Varför är det standard att överbefolka mbunaskar? Är det bara för att det går? För att man vill ha fler arter samtidigt? Eller följer man bara blint de råd som skrevs ner i akvarieböcker på 80-talet utan att själv testa om det händer mer i baljan om man gallrar ut en del?
        Mbunas trivs bra med att gå i större blandgrupper om man kollar på en film tex som är från malawisjön så ser man att dom gärna grupperar sig. En annan annledning är att många som skaffar mbunas nappar just på färgerna och vill ha så mycket färger som möjligt vilket leder till myånga fiskar. Råden du pratar om är ju råd som dom gett efter att dom märkt att det fungerar enklast att hålla dom så dvs mindre förluster.
        Senare när man kört det ett tag märker man ju att det blir en ganska trist syn för ögat så söker man sig till kombinationer som ger mer komplexa beteenden eller mer specifika för varje individ i burken... dvs man har tröttnat på den stimmiga klatchiga färgkombinationen och är beredd att offra lite mer fisk och engagemang för nå nya erfarenheter.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Taco
          Användare
          • October 2004
          • 64

Viktigt också som Prayerman skriver - att ha mycket skrymslen och vrår i akvariet för att fiskarna skall börja bete sig. Här är jag ju en stor motståndare till att "bara" inreda akvariet med en heltäckande BTN-bakgrund. Jag skulle aldrig göra det. Däremot tycker jag modulerna är fullkomligt lysande. 4-5 moduler i kombination med lite natursten ger ett fantastiskt levande och intressant 2-meters-akvarium.

ÄVen om det kanske är lite överdrivet så är det inte fel att följa de riktigt gamla råden från 70-talet som talade om minst en grotta till varje fisk... Jag försöker åstadkomma detta, fast jag är allergisk mot "staplade" stenar och rent konstruerade grottor - typ Stonehenge. Skrymslen och vrår. Gropar och klyftor. Det räcker gott. Men utan gömställen tycker jag att Mbunas ser ut som ett stim sillar. Tråkigt - tycker jag!

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Det tar jag som självklart att man skapar en sådan miljö så att det tilltalar fiskarna och stimulerar deras specifika beteenden. Om man inte gör det så kan man ju lika gärna ha en guldfisk i en guldfiskskål.

När det gäller mbunas så ska man självklart se till att det finns möjligheter för dom att skapa revir och samtidigt se till att det finns avdelare som markerar slut på revir...t ex en stor sten eller en växtformation som gör att revirhävdande hanen inte ser ut över hela karet.
            Prayerman har skapat en fin miljö för sina mbunas så det blir kul att höra om hans erfarenheter framöver.

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

Härligt Taco! Slänger man mer eller mindre ut en massa klippor (vilket jag gjort i mitt vänstra hörn på karet) så blir det skrevor och grottor av sig själv. Sen kommer de gräva fram de grottor de vill ha. När jag kollar in i det och även det andra klipprevet (som är mer genomtänkt) så kickar det fram en Mbuna i nästa varje skreva. De grottorna fanns inte där från början utan de har skapat dem själva genom att gräva.

Att studera Mbunas beteende i ett kar med sand och någon enstaka sten, är ungefär som att studera apor på ett zoo vars inhängnad bara är en gräsplätt och inget annat. Det blir inte så kul!

Har varje Mbuna hane möjlighet att ta varsin grotta kommer man få flera dominanta hanar i samma kar och helt plötsligt blir det riktigt kul att se på. De har en benägenhet att kunna ha revir mycket närme varandra i akvarium än i naturen. Men kör du Mbuna i ett 222 liter är risken stor att du endast kan få en dominant hane, även om du har fler arter.
              Tomas Wallengren

Kommentar

• Mcoist
                Användare
                • October 2003
                • 154

Fins en ganska normal anledning till varför man överbefolkar sina mbunas kar och det är framföraltt för att dom som inte njuter av att titta på en massa halvt ihjäl slagna fiskar och sen som tycker det är roligt att plocka upp dödade fiskar och ersättas med nya som dödas efter ett tag.

Utan dom kanske vill ha ett akvarie som är finat att titta på förlja med fiskarnas utveckling från små djur till vuxen storlek kanske vill få sina fiskar att leka och ha harmoni i karet dom kanske har lite fler fiskar än dom som vill se slagsmål vad det nu roliga det är med att se döda fiskar själv föredrar jag at se mina fiskar yngla av sig istället för att slå ihäl varandra.

Nu beror ju detta till stor del i vilka arter man väljer till sitt akvarie vissa arter behöver man kanske inte ha så många av och då överbefolkar man heller inte karet. men i många fall är det enda sättet för att se sina fiskar bli vuxna djur.

1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Klart att man gärna får överbefolka om man vill! Men tycker man sen att de inte har intressant beteende, så är det inte fiskarnas fel!

Den här tråden handlade om att Mbunas inte hade så värst mycket beteende, vilket de har om man ger dem rätt förutsättningar.

Jag tror att det är större risk att få ijälslagna fiskar och liknande om du har ett kar med bara några få stenar och rätt lite fisk. Då kommer hanarna ta större revir (eller en hela karet) och de andra hänga längs kanterna. Har man däremot mycket sten tar de mindre revir och fler fiskar kan vara dominanta och alla kan må bra.

Jag hade till och med 3 dominanta Metriaclima Callainos hanar i mitt 375 liters, men jag hade också mycket sten. Helt övertygad om att jag inte skulle kunna haft det om jag bara haft en grotta. Då skulle jag med säkerhet bara haft en dominant hane.

Det finns alltså två sätt: Antingen överbefolka och få gnistrande färger, men inte så mycket mer. Eller så bygger du mycket grottor så att det också blir harmoni, men mer beteende. Vad man gillar bäst är ju upp till var och en!
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

Klart att man gärna får överbefolka om man vill! Men tycker man sen att de inte har intressant beteende, så är det inte fiskarnas fel!
                    Du verkar tänka ungefär som jag. Det pratas om att troffar är intressantare, att centralare är intressantare, att mbunas knappt visar upp några beteenden utan bara vimsar runt planlöst i karet eller står vid framrutan och tigger mat.
                    Stämmer till en viss del... Men varför är det så?
                    Tills jag blir överbevisad så säger jag att det beror på att man håller troffar i stora grupper av samma art, att centralare hålls parvis med mycket plats för att kunna visa upp starka revirbeteenden, samt att mbunas hålls i överbefolkade kar med för många arter och för få fiskar av samma art där de knappt kan ta några revir alls.

Appropå problemen att ha små grupper av mbunas och dominanta mbunashanar som några påpekade ovan. Samma problem existerar då man pysslar med centralare. En dominant stor hane har potential att rensa rent i karet på ett nafs om det tänder till på allvar och han tillåts göra detta.
                    Lösningen är att inreda lite listigt, att skära av synfältet så galningen inte kan se tvärs över hela karet, att skapa "väggar" som bildar naturliga revirgränser, att skapa små skrymslen som utsatta fiskar kan vila upp sig i, samt slänga i strykfiskar som man helt enkelt accepterar att de får en hel del spö för att andra fiskar ska överleva.

Jag har aldrig provat men jag tycker det borde gå att lösa samma problem i ett mbunaskar på liknande sätt.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

ja visst går det-jag har mbunas som troffar och det funkar utmärkt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• NY
                        Användare
                        • January 2005
                        • 27

Ja, vad skall man säga..

På de många svar som inkommit, sedan jag var inloggad sist, märker jag att smaken är tudelad.

Men, syftet med inlägget var litet grand att varna för att skönhet inte är allt.. Ibland är vackra fiskar tråkiga! Vilka de här verkar vara trots goda förutsättningar(Juwel 240 liters, bra/stark filtrering, högt PH och mycket sten..).

Hoppas att jag avskräcker ngn och det finns gott om alternativ. Spontant tycker jag att en Palettciklid slår både Hongi och Golden..

Punkt!

Kommentar

• Chicke
                          Användare
                          • May 2004
                          • 497

Japp som sagt så håller jag med dig om att mbunas suger

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

NY: Jag håller med dig om att Palettciklider är en intressant art. Fin yngelvård och intressant revirbeteende. Som med allt annat så är det ju vad som tilltalar en personligen...det är ju det som skapar denna rikedom hos hobbyn och vilken vi ska vara glada för.

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

citat:Varför är det standard att överbefolka mbunaskar?
                              För att de är så hiskeligt aggressiva. Du kan inte ha två hanar för att generalisera grovt, du måste ha minst tre (eller en). Den formen av uppdelning som man får med de i jämförelse mesiga centralamerikanerna funkar inte. Ett exempel, vi råkade av misstag släppa ihop två hanar av Pundamilia igneopinnis (OK, inte mbuna, men en "viktoriambuna" från samma typ av tokkonkurrensmiljö) i samma 8-metersakvarium befolkat av hundratals mbunahanar. Nästa dag var den ena dödad.

Fast håller man sig till denna enkla regel (1 eller 3 eller fler hanar) så kan man förstås göra som du föreslår.

Vad är det för fel på vildguppy?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Jag tycker inte att det först och främst är pga att de är så hiskeligt aggressiva, utan mer för att vi i akvarium sällan kan hålla såpass stora akvarium att alla får ett eget revir i den storleken som de har naturligt i sjön. Det finns sällan möjligheter i akvarium för fiskar som blir jagade att komma undan och därför överbefolkas t ex mbunas för att sprida aggressioner och för att förvilla akvariets dominant.

Kommentar

Arbetssätt...