Mina guppisar är roligare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

citat:Och hur rättvist va det?

Stefan har du nånsin träffat en pitbull, amstaff ?
    Precis...det är just det jag menar. Är det rätt att göra en generell bedömning av en hel fiskgrupp genom erfarenhet från de två arterna? Är det rätt av mig att generalisera Pitbull som aggressiv hundras? Är det rätt att säga att alla hundraser är farliga pga att jag sett Pitbull (enda gången jag blev biten var av en Pekines). Svaret på alla frågor är givetvis Nej!

Chicke: Det förefaller förvånande att du inte sett en enda fight i ditt mbuna akvarium på 1,5 års tid. Vilka arter hade du då?

citat:Har jag missat ngt?
    Jepp. Nämligen att ta reda på vad du ville se i ditt akvarium samt hur de arter du skaffade egentligen visar för beteende. Man kan ju alltid vara efterklok. Nu är du ju en erfarenhet rikare iallafall.

Kommentar

• _Varanus_
      Användare
      • October 2004
      • 123

Okej stefan! då förstår jag
      Mvh Adam

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Oki, det här verkade vara en het potatis... annars är min mening att själva charmen med akvaristiken är att det finns så mycket olika. En del gillar Mbunas, andra gillar andra Malawi, en del går in för Tanganyika, en del odlar Guppy enligt genetikens alla regler, en del kör växtkar unt so weiter. Att försöka överbevisa någon att just MINA firrar är intressantast går bara inte. Gillar man inte Malawi så är det helt enkelt så. Men det går ju att ändra sig...

Personligen är jag inte särskilt glad i Malawi. Tanganyika lockar mycket mer, pga större variation i beteende. Men, men. Kopplar helt att en del kan vara totalt begeistrade av Malawis, utifrån att jag är totalt begeistrad i annat akvaristiskt. Jag gillar även växtkar, killies och en hel del andra småfirrar. Om någon inte gillar min "fisksmak" så skiter jag stort stycke i det. Jag vet vad jag gillar, så enkelt är det.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

citat:Ursprungligen skickat av _Varanus_

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

lika rättvist som att säga att alla hundar är farliga pga att man råkat träffa på en Pitbull.
          Och hur rättvist va det?

Stefan har du nånsin träffat en pitbull, amstaff ?

Alla hundar blir argsinta om dom hettsas till det, det är bara det att just pitbulls har massa dumhuvuden hettsas pga deras muskulösa kropp och kvicka rörelser

Du vet väl att Golden retriver biter mest folk i sverige per år?

Aja över till fiskarna
          Då återstår frågan... Hur i fasen hetsar man en Golden??=)
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

PatrikMalmo: Den största anledningen till att det är en het potatis beror kanske på att jag gick i försvar för Malawi. Det hade lika gärna kunnat vara Tanganyika, CA eller SA. Jag gillar bara inte generaliseringen av en hel fiskgrupp för att man stött på två arter som inte direkt kittlat ens akvarieintresse.

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

jag kan hålla med om att ifall du kränger ner 40 malawi av samma sort i ett akvarie kommer nästan ingetning hända. Särskilt inte ifall det bara är golden och hongi.

Däremot så har mina 10 golden och 1+2 P.electra ett akvarie nästan helt ensamt, och fy fasen vad Goldenahnen och min electra fightas. De kör liploks och fightas om en grotta hela dagarna. Det riktigt smäller. Normalt är golden de lugnaste fiskar som finns men denna 7 år gamle hannen verkar ha fått nog av att böja sig för andra arter, nu är det hans tur!!!

Att ha t.ex. 3+4 av en art i ett 540 fungerar ganska hyfsat, beroende på vilka reviravdelare man har. Nu provade jag detta med just 3+4 vf protomelas virgatus gome i ett 540 och det funkade hyfsat bra, dock hade jag nog för dåliga avdelare för det var bara en dominant hanne. Nu i mitt 720 funkar det bättre, totalt 26 fiskar varav protomelasen går två hannar fullfärgande, plus två delfinhannar och två c.borley kadango. Funkar jättebra. normal praxis när det gller 720 bukar vara att kränga ner runt 40-50 malawiciklider. Hälften av normalt brukar vara det som funkar bäst om man vill se lite beteende.

I mitt 540 går det nu ca 20 goldens runt 6 cm,10 rödzebra med en vf blå hanne, 10 vf melanochromis interruptus, 5 vf c.afra chewere och 1+2 vf ps. elongatus chewere. Där är det en hanne av varje art som gäller, den stora rödzebrahannan håller koll på det mesta men bråkar inte överdrivet mycket, afra-hannen tar hand om ett stenröse, ps.elongatus det andra och melanochromisen kör sitt eget race och bryr sig bara om sina egna. Där är alltså ca 50 mbunas i mitt 540 och det visas ändå upp beteende. För ett halvår sedan hade jag ca 40 mbunas i mitt 720 och ingen visade något beteende alls. Det är en skitsvår balansgång att få det att fungera med både revr och arterna emellan.

Det är väl det som kallas för en utmaning inom akvaristiken.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Chicke
                Användare
                • May 2004
                • 497

citat:
                Chicke: Det förefaller förvånande att du inte sett en enda fight i ditt mbuna akvarium på 1,5 års tid. Vilka arter hade du då?
                maingano, lombardoi..ska väl va relativt aggresiva arter? Dom visar iaf inget som helst beteende elr nått, bara simmar, så tråkiga fiskar alltså

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Se där...jag har haft Maingano (Melanochromis cyaneorhabdos) och de var några av de tuffaste jag haft i mitt mbuna akvarium. Men sedan är det ju som så att de oftast blir aggressiva och tar revir vid könsmogen storlek.

Var dina stora och vuxna eller ungdjur?

Självklart kan det vara att du upplever det som tråkigt om de bara simmar runt, men då har du nog också valt fel fiskgrupp att ha i ditt akvarium om du inte ser deras beteenden. Just Melanochromis arter är kända för sitt aggressiva beteende, så då har du lyckats få undantaget tydligen.

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

det är många olika variabler som spelar in i beteende och många tycker som du chicke att mbunas är ointressanta men en del andra som jag tycker tvärtom-dom visar upp ett mycket intressant beteende!? Hur kan då detta komma sej?, Kanske är det så att man får anstränga sej som akvarist för att få uppleva det-vissa ciklider som ex.snäcklekare från tanganyika tycker jag är mycket tacksamma fiskar som nästan per automatik visar sitt beteende och ur den synvinkeln är "mycket bra akvariefiskar" andra däremot som mbunas kräver mer än så ifall man vill se beteende och det blir genast mer avancerat-men det tycker jag är kul.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Chicke
                      Användare
                      • May 2004
                      • 497

Dom va små när ja skaffa dom...Deras yngel är lika lugna dom. Jag tycker maingano är en väldigt väldigt lugn å tråkig art, dock snygg

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Får jag fråga Chicke vad du egentligen vill ska hända i ditt Malawi akvarium?

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Höj tempen till 28grader o mata lite mindre under en vecka så brukar dom börja bråka, beteendet att bevaka sitt födosöksområde blir starkare.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Äh vad tråkiga ni är. Ingen nappade på mitt fina bete...
                            Jag frågar en gång till. Varför är det standard att överbefolka mbunaskar? Är det bara för att det går? För att man vill ha fler arter samtidigt? Eller följer man bara blint de råd som skrevs ner i akvarieböcker på 80-talet utan att själv testa om det händer mer i baljan om man gallrar ut en del?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Taco
                              Användare
                              • October 2004
                              • 64

Måste hålla med Fjärilscikliden enligt ovan. Det är helt beroende på fisksammansättningen. Vissa arter är helt dominerande i ett akvarium andra passiva tills de mer dominanta försvinner (kanske håvas ut...) då tar nummer två i rangordningen över och börjar dominera.

KOmbinerar man Golden med MbunaZebror kommer Zebrorna att dominera. Kombinerar man Zebror med P thropeops, kommer de sistnämnda att dominera osv osv.

Vissa starkt revirhävdande Mbunas uppvisar sitt beteende oavsett hur mycket fisk man har, men andra dämpas väldigt mycket när det blir trångt.

Vill man hålla få honor per hane - då ska man överbefolka. Kan man tycka att det är OK med stort överskott av honor - då kan man hålla färre hanar, färre arter OCH då får man också det mest naturliga (tror jag) beteendet. Själv försöker jag alltid hålla minst 4-5 honor till varje hane när det gäller Mbuna (väljer därför ofta arter med snygga honor). På samma sätt gör jag med Alunocara (fast där finns inga snygga honor). När det gäller Haplis-liknande arter är mer benägen att ha dem 1+2. Och om vi pratar tanganyika (läs Troffar) så har jag en massa fiskar av samma art och om det blir 50/50 mellan honor och hanar så är det OK.

Kommentar

• Chicke
                                Användare
                                • May 2004
                                • 497

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Får jag fråga Chicke vad du egentligen vill ska hända i ditt Malawi akvarium?
                                Vad som helst, bara det är nått förutom simma runt. Fast nu för tiden har jag inget kar längre..

Kommentar

Arbetssätt...