Hur står ditt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

    #31
    Torsten:

    Vilken typ av golv står ditt kar på, i.e plastmatta, parkett etc
    samt har du något mellan tassarna på ställningen och golvet ?

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #32
      Verkar som om alla har en bänk/ställning under tanken.
      Själv har jag två bänkar som står sida vid sida.
      Ovanpå dessa bänkar, en 0,5 mm frigolitskiva, en svart skiva på 1-2 cm (gjord av ngt hårt material) samt en till 0,5 cm frigolitskiva.
      Ovanpå detta står mitt helglasade 240literskar.

      Kommentar

      • tseppae
        Användare
        • March 2005
        • 104

        #33
        jag har mitt 720 på köpt alu bänk som jag har först en obs skiva sen frigolit jag hade 500 litaren på en hemma byggd bänk snygg om man får säga det, rakt på aluminium ramen o det sprak efter ett halv år. men vad jag vet så spricker glas om det blir spänningar i det o om ni har akvariet på frigolit så måste det ju vara svårare att det blir spänningar? skulle faktist alla ni som har större kar o små barn att bygga bänkarna i litte kraftigare trä eller be någon att svetsa en. så mycket som aluminium bänkarna gungar när dottern resers sig mot tanken för att kolla på fiskarna, man är svettig varge gång

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #34
          citat:Eft ca 1,5 år har det förbannat "tippat" ca 2 cm i kant. Kan bara hoppas att frigoliten tar skiftningarna i diagonalen (om ni förstår vad ajg menar)
          frigoliten kan ju omöjligtvis göra att en lutning på 2 cm slipper spänningar. Frigoliten är enligt min mening och erfarenhet endast till för att förhindra punktbelastning (ex. sandkorn mellan akvarium och bänkskiva). Inte för att stötta ett centimeterstort glapp där akvariet inte står direkt på ställningen. Om jag vore du skulle jag försöka fixa till grunden lite innan jag satte in några fler akvarium......
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

            #35
            Mitt akvarie står på "Pianofötter" i plast. Parkett på betonggolv, så det e inte mycket som kan sätta sig här inte..och INGA lägenheter under mig!!

            Visst kan jag få mitt akvarie att "gunga" lite, men då räcker det inte med att resa sig mot den. Har man en ny aluställning som inte är för hög i förhållande till vikten så tycker inte jag det blir "gungigt".

            Btw, Christer undrade innan hur jag vågade ha en glasskiva med måtten 250x80cm hänga fritt i luften.. Akvariet har ju inte bara 3 aluminiumstag på tvären i överkant, det finns även 3 i underkant som ser till att hålla ihop ramen. Glaset bågnar säkert, men det skall mycket till för att 15mm glas skall "trilla ur"!

            Det jag värderade högst när jag ville ha ett STORT akvarie var att det var NYTT och GARANTI-tiden.. INGEN tillverkare av helglasakvarier, eller någon annan tillverkare alls för den delen, ville/kunde erbjuda 10 års garanti. Då är valet enkelt, lite aluram i kanterna stör inte mig när jag har så mycket mera att titta på i mellan...

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #36
              Har du några bilder på det karet Torsten?
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #37
                Okej, jag hittade din hemsida. Jag förstår att du inte är orolig när din dotter lutar sig lite mot karer, du har ju henne i karet.

                Fett kar helt klart! Ett par sånna skulle man ha!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #38
                  Iofs inte min dotter, men inte bara hon har varit i det karet..

                  Har en halvdassig digitalpocket, därav inte så mycket bilder. Bjuder mer än gjärna på fika till den som svänger förbi å plåtar på så att säga..

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • January 2005
                    • 540

                    #39
                    Torsten.... sätt kameran på stativ (om du eller någon kompis äger ett dvs) och ta x antal bilder, både med och utan blixt. Alltid blir det ngn schysst bild.

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #40
                      Torsten <--- Håller med dig alu karen är ju gjorda för att bära upp tyngden på ramen, har inget under mitt 720 heller.
                      200x60 ska vara 12mm tjock tror nog det håller. Hur lång är garantin på ett kar detta är byggt 2004-12-06 men har inget kvitto.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Peckers

                        Torsten <--- Håller med dig alu karen är ju gjorda för att bära upp tyngden på ramen, har inget under mitt 720 heller.
                        200x60 ska vara 12mm tjock tror nog det håller. Hur lång är garantin på ett kar detta är byggt 2004-12-06 men har inget kvitto.
                        Lite skoj o se hur man resonerar... dom är gjorde för att stå enbart på ramen säger vissa medans andra menar på att det ska ligga något underburken innanför ramen också... akvastabil skickar ju tydligen även med ett tilltänkt material som skall ligga under om jag förstog Christer aka CF rätt, han har ju även 30 års erfarenhet av att ställa upp burkar så han lär ju ha lite koll på vilka varianter som är att föredra. Åled burkarna ska tydligen köras utan säger dom ju själva iaf, min slutsatts är att det går inte att dra alla fabrikat öven en o samma kam eftersom dom har olika rekomendationer för hur dom skall ställas upp, burken jag ska sätta upp är tydligen köpt på akvarielagret för 3år sedan och även limmat av någon kille som limmar burkar åt dom så det lär väl bli till att följa rekomendationerna från han som limmat eller då Christer som sålt det för att man ska sova gott på nätterna =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Torsten
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 647

                          #42
                          Precis så deelay! För min del är inte det viktiga i att ha rätt, utan göra så som jag blivit tillsagd av han som håller i garantin.. ..jag vet ju endå inte bättre själv!

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

                            #43
                            En fråga om leca då!! I morgon får jag ett 720kar till detta utan ställning men jag har skaffat stora leca block blir 4 staplar á 3 block vardera. Karet är ett dala/zooline alltså aluram. hur ska jag göra där köra både spånskiva och frigolit?
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #44
                              Enligt vad jag förstått angående det märket så blire en skiva du ska ställa burken på och ha en 6mm frigolitskiva eller liggunderlag innanför ramen under burken så att säga, burken ska stå med ramen mot skivan och glaset skall stödjas något med materialet innanför ramen... lite luddigt igen kanske men men =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...