Fiskförmedlingen.se

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4180

Det var NCS (www.ciklid.se), Zoopet, Saltvattensguiden och Akvarieguiden som gick samman.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

citat:Ursprungligen skickat av Helenai

Stillsam fråga som inte verkar ha diskuterats:
      Var någonstans passar detta odlarregister in med nuvarande lagar gällande odling/försäljning? Vi körde på AG ett upprop när när det stränga lagförslaget låg och Ciklidsällskapet var med på resan för att mildra effekterna av det. Var hamnar vi med detta i det här sammanhanget?
      Det är en ytterst relevant fråga. Jag vet att Kjell Fohrman inte är överlycklig över fiskförmedlingen.se med argumentationen att det kan ge myndigheterna nytt vatten på kvarnen och skulle kunna leda till nya begränsningsförslag för hobbyn. Själv är jag lite kluven, ser fördelar likväl som nackdelar med en dylik sida. Största nackdelen jag ser är hur man ska kunna hålla uppgifterna aktuella. Allt bygger på (vad jag förstått) att användarna själva uppdaterar sin information och vad händer när majoriteten inte gör det? En dåligt uppdaterad sida tappar snart sitt syfte.

Har NCS någon officiell uppfattning?

/Hasse

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

Frågan har kommit upp tidigare. Det handlar väll inte så mycket om vart FF passar in lagförslaget, utan om vart lagförslaget passar in i sverige ... det gör det inte och även vi på FF skulle delta i uppropet och uppmana våra besökare att ta ställning mot alla sådana absurditeter som vår kära regering kommer på.
        fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:Var någonstans passar detta odlarregister in med nuvarande lagar gällande odling/försäljning?
          Pa http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/Jordbruksverket.htm star det bl a "I sitt ursprungliga förslag föreslog Jordbruksverkets att de som säljer djur vid fler än 9 försäljningstillfällen om året skulle vara tillståndspliktiga. I punkt 3 ovan står nu uttryckligen att försäljning är undantagen från tillståndsplikt!" dvs ett odlarregister foljer lagen och det behovs inget tillstand "med nuvarande lagar gällande odling/försäljning".
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Jag tror inte att nya begränsningar av hobbyn är aktuella från lagstiftarnas sida. Som det är idag har vi troligen EUs strängaste lagstiftning (?) när det gäller hållning av och handel med sällskapsdjur. Det är väl då troligare med en anpassning till andra länders standard än en ytterligare skärpning av en helt ny lag?

Nu är det väl mer läge att utnyttja den frihet som finns kvar i lagrummet med friska initiativ som tex fiskförmedlingen. Jag kan inte förstå hur denna sida skulle kunna påverka så att lagstiftningen skärps. Det verkar långsökt?

Mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

citat:Ursprungligen skickat av olof

Jag kan inte förstå hur denna sida skulle kunna påverka så att lagstiftningen skärps. Det verkar långsökt?

Mvh

olof
              Bara för att vara tydlig så håller jag med, tycker att det är lite måla f-n på väggen över argumenten emot sidan. Det vore kul om fiskförmedlingen kunde fungera som det är tänkt, det skulle bidra till spridning av olika arter inom hobbyn. Men jag tror att för att få det att fungera på sikt så krävs det en viss insats från sidans ansvariga vad gäller underhållet av informationen. Annars tror jag det är risk för att kvaliteten kan sjunka med tiden.

Och en sak till, det skulle höja seriositeten över sidan om "Teamet bakom Fiskförmedlingen" kunde visa upp åtminstone sina namn på sidan så det inte blir så anonymt som idag. Speciellt kanske om ni tänker implementera ett "register över butiker med god kvalitét på fisk och vad de håller hemma". Eller finns det några bra argument för anonymiteten?

/Hasse

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ett enkelt satt vore att man aktivt maste nyregistrera fisk samt sig sjalv en gang per ar, sedan stryks fisken, odlaren (ett automatiskt, nu ar du struken, nu ar fisken struken, skulle man kanske kunna fixa). Eller nat at det hallet.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

ja, hasse, vi kommer ha en ansvarig utgivare etc på sidan. Sidan är nu i v0.8 och vi har helt enkelt inte tänkt på det förrens Kjell tog upp det, å nu du.

underhåll av information _borde_ ligga i odlares intresse. övervakning av aktivietet från registrerade odlare etc är något som vi i Teamet måste kolla, såklart. Sidan är såpass ny att det inte är relevant i nuläget men beroende på hur snabbt sidan växer kommer det självklart bli en prioriterad uppgift från vår sida.

Jag å Daniel har inget intresse över att vara anonyma, och huruvida odlare inte vill skylta med personuppgifter eller inte är helt upp till var och en.
                  fish r friend

Kommentar

• Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

Låter hoppfullt, ska bli intressant att följa utvecklingen
                    /Hasse

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

För att avsluta vidare diskussioner om de lagliga aspekterna av Fiskförmedlingen och diksussioner kring lagen som den ser ut idag så väljer vi nu att låsa denna tråd med några avslutande ord.

Som avslutning så bifogar vi med information kring det lagförslaget som tidigare var aktuellt.

Lagförslag, samt hur det kan påverka oss som akvarister

Remissvar från Nordiska Ciklidsällskapet

NCS vill förmedla att vi ställer oss helt neutrala till Fiskförmedlingen som företeelse, då detta kan vara något som är mycket intressant för våra medlemmar och vill härmed förmedla att vi inte har del av utecklingen, om någon nu uppfattat det på det sättet då diskussioner om utveckling har skett i vårt forum.

NCS vill dock poängtera att man bör ha i åtanke att ökade diskussioner/marknadsföring av fiskförmedlingen på ett felaktigt sätt kan medföra att det lagförslag som vi tillsammans lyckades stoppa, åter kan komma att rivas upp igen, vilket vore olyckligt för alla våra medlemmar.

Vidare progressarbete om Fiskförmedlingen kommer således att kommuniceras på Fiskförmedlingen´s hemsida www.fiskformedlingen.se

Med vänliga hälsningar

Joakim Draktoft
                      Vice Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...