Fiskförmedlingen.se

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Fiskförmedlingen.se

Vi skapar nu en ny tråd som endast behandlar odlarregistret Fiskförmedlingen.se (http://www.fiskformedlingen.se).

Vi kommer att posta nyheter kring vad som händer på sidan och ta emot rapporter om fel och idéer i denna tråd.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Lista på alla arter i registret finns nu utlagt efter önskan. Sidan är dock rätt tung då det redan är många arter.

Vi hoppas att få klart en mer avancerad sökmotor under dagen.
    Mvh

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag tycker att bildformatet på foton inte överstiger 640*480 då det kan bli jobbigt för modemuppkopplade att se foton samt en trolig större belastning på sajten.

Jag har medvetet lagt in bilder i storleken 640*480 själv och det fungerar bra då det går snabbt att få upp bilderna. Nu sitter jag på en bredbandsuppkoppling med 10mbit...vet inte hur det är för t ex "modemisar".

Under "Fisk"-menyn så ligger ett antal val, t ex "-Lista yngel till salu". Dessa listor kan till slut bli ganska långa så jag föreslår att det listas efter Malawi,Tanganyika osv...då kan man lättare gå in på det område man önskar istället för att behöva leta igenom en lista med alla olika arter.

Det skulle inte heller sitta fel med en sökning på "ort/län" på dessa listor.

Och vart är alla från Göteborg, Västra Götaland och Skaraborg?? Nu är vi en på varje del där och jag tycker mig ha sett en hel del personer från denna region tidigare. Antingen är de listade fel...eller kanske inte reggade ännu.

Kommentar

• Pikkenix
        Användare
        • March 2005
        • 254

Listorna bör nog ändras som du säger, men det blir troligen i ett senare skede när mer fisk finns till salu, känns dumt att sortera upp om det bara blir någon enstaka fisk i varje kategori.
        Med det nya systemet vi just nu håller på med så kommer det att gå att lista enligt många olika varianter så håll ut goda vänner.
        Mvh

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Tycker åtmindstånde 800x600... känns som standard numera.
          Det finns ju thumbnails, så man behöver ju inte klicka på allt1
          Anders L

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Inte för att vara negativ men det känns lite som att alla med ett 100L över skriver in sig som odlare... kommer nog inte bli så lätt att hitta det man vill ha sen för när man söker efter en firre så kommer det se ut som det finns en massa folk som odlar den men i själva verket finns det inga alls typ... så det blir ju mer som ett register över vad folk har för fisk hemma känns det som, det är ju inte alltid det är tanken som räknas. Kanske skulle vara så att en person/odlare skriver in dom fiskarna i sin lista som han/hon faktisk drar upp yngel ifrån ist för alla fiskar som man har i sin ägo? när man får lek o det visar sig att ynglen klarar sig så kan mna ju uppdatera sin profil, på så sätt kommer ju registret att vara ganska aktuellt när man söker efter något.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ja, risken finns för att det blir mer som en "community" än en odlarsajt. Håller med dig deelay att det vore enklare och bättre ifall registrerade odlare håller sig till de arter de har yngel på eller vill sälja...men å andra sidan är det ibland svårt att hålla sin profil uppdaterad (talar inte för mig själv i detta fallet utan av erfarenhet från liknande registreringar).

Anli: Egentligen behöver man kanske inte ens ha 640*480 då man enbart ska ha foton för potentiella köpare ska kunna göra en bedömning om ynglens föräldrar eller själva ynglen. En "thumbs" visar väldigt lite men en del...
              Stora bilder tar bara plats och är egentligen överflödigt då det inte är själva fotona som ska bedömas. Jag tänker mer på tillgängligheten och enkelheten för alla att kunna se fotona inom rimlig tid. Och om jag ska vara riktigt ärlig så blir jag irriterad över att behöva scrolla foton pga att de är större än fönsterramen de visas i...

Om det är 800*600 som du lagt in Anli så tycker jag det är helt ok. Inte överdrivet stora foton som man får scrolla speciellt mycket för att se fiskarna. Snygga foton förresten...och "Lilltrisse" ser ju smått fet ut.

Kommentar

• daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

Har lagt in arter som jag...
                1) Har försäljningsklara yngel av just nu.
                2) Har icke försäljningsklara yngel av.
                3) Har haft eller hoppas få yngel av.
                4) Tycker är åtminstone hyggligt intressanta.
                Inser förstås att det vore en världssensation om jag lyckades odla juruense (särskilt eftersom jag bara har en), men jag skulle tycka att det vore kanon att - vid behov - kunna kontakta någon som har eller haft arten. Och någon som funderar på Retroculus kanske är intresserad av mina erfarenheter.
                Men det kanske ska vara en ren odlingsajt och inte en databas över akvariefiskar i Sverige?
                mvh Daniel
                ...som också tycker att 800x600 räcker mer än väl.
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

640x480 är bra tycker jag, bara för att visa upp liksom. Blir inte tungladdat men man ser gott å väl vad det är på bilden. Vill köparen se större bilder kan de säkert fråga säljaren efter dem.

Lista alla fiskar = community etc är noterat. Endast relevant information borde synas i första skedet, sedan kan man själv välja å se all fisk folk har.

/daniel - som just nu sitter och kategoriserar 250 inlagda arter ... PHEW!
                  fish r friend

Kommentar

• Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

Avancerad sökmotor är igång och Odell jobbar på för fulla muggar att kategoriesera in alla arter så att de blir synliga i den avancerade sökningen.

Som ni skriver så är det mer intressant att lista fisk som är till salu och på de sidor det kan vara aktuellt så har man möjlighet att lista alla arter. Odlarens sida kommer att se ut som den gör idag dock, uppdelad i en sektion med till salu och en med alla arter man håller.

Mvh

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Blev lite fel ser jag råkade deleta mitt innlägg...

Tänkte på en annan sak, när man väljer

FISK
                      -Sök fisk
                      -Lista yngel till salu
                      -Lista vuxna djur till salu
                      -Lista alla arter i registret

så vore det ju bra om man kunde välja vart(sthlm,malmö.örebro osv) man vill titta efter fiskarna på samma sätt som man kan lista odlarna så att man kan välja sitt område o kika på vad som finns till salu just där... kanske lite luddigt formulerat.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Pikkenix
                        Användare
                        • March 2005
                        • 254

liknande lista som odlare men för fisk istället?
                        Blir att lista efter regioner isåfall och det blir ju i stort sett samma lista som odlarlistan
                        Mvh

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Tycker mest det är jobbigt att konvertera 800X600 till 640X480...
                          Anders L

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Pikkenix

Avancerad sökmotor är igång och Odell jobbar på för fulla muggar att kategoriesera in alla arter så att de blir synliga i den avancerade sökningen.

Som ni skriver så är det mer intressant att lista fisk som är till salu och på de sidor det kan vara aktuellt så har man möjlighet att lista alla arter. Odlarens sida kommer att se ut som den gör idag dock, uppdelad i en sektion med till salu och en med alla arter man håller.
                            ############

Perfekt, precis vad jag efterlyste. När kan du fixa det? Och enn annan sak: Varför fungerar inte din mail? ,har försökt maila dej men de blir returnerade.

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

du kan maila mig så snackar jag med Pikken om det.
                              fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...